رییس سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد:

تشکیل شبکه نجات برای دلفین ها

واعظ جوادی ، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مرگ گروه دوم دلفین‌ها در سواحل جاسک به خاطر اختلال در سامانه رهیافت سرگروه آنها بوده است.
کد خبر: ۱۵۷۱۴۷
به گزارش ایرنا، فاطمه واعظ جوادی روز چهارشنبه در پایان جلسه هیات دولت در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در این ارتباط روز دوشنبه گذشته جلسه‌ای با حضور مسوولان محیط زیست ، سازمان دامپزشکی، شیلات و کشتیرانی برای بررسی آخرین دستاوردها برگزار شد.

وی افزود: با همکاری این سازمان، شیلات و گروه‌های محلی یک شبکه نجات برای دلفین‌ها طراحی شده تا درصورت بروز دوباره اتفاق مشابه،دلفین‌ها تلف نشوند و به مسیر دورتری در دریا منتقل شوند تا بتوانند مسیر خودشان را پیدا کنند.

معاون رییس جمهوری با اشاره به این که نظیر اتفاق امسال برای دلفین ها در سال 1383 نیز افتاده بود ، افزود: عوامل متعددی وجود داشت که می‌توانست منجر به آمدن دلفین‌ها به صورت گروهی به ساحل باشد که در این بین می‌توان به مواردی چون بیماری، اپیدمی یا عامل ویروسی و میکروبی، آلودگی نفتی، مسمومیت شیمیایی یا کشند دریایی که یک نوع شکوفایی جلبک‌های سمی دریایی است، اشاره کرد.






بررسی همه عوامل در مرگ دلفین ها




جوادی با بیان این که آب توازن کشتی‌ها همیشه در ساحل تخلیه می‌شود ، گفت: همه عوامل احصاء ازجمله فعالیت‌های صیادی و اختلال در سامانه رهیافت سرگروه یاهمه آنها که ممکن است در مرگ دلفین‌ها دخیل باشد ، مطالعه و شواهد بررسی شد.

وی با بیان این که این امر در جاسک اتفاق افتاد، افزود: سری اول به لحاظ مرگ دست جمعی از سوی سازمان بررسی شد اما از آنجا که این امر سه یا چهار روز پس از مرگ دلفین‌ها بود و همه آنها در چند کیلومتر از ساحل پراکنده بودند، امکان مطالعه و بررسی دقیق وجود نداشت.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: درسری دوم مرگ دلفین ها، آنها در یک محدوده 500 تا 700 متری پخش شده بودند و به نظر می‌رسید که سرگروه دلفین ها جلوتر از آنها در ساحل به گل نشسته است.

جوادی خاطرنشان کرد: در این ارتباط با توجه به این که آلودگی نفتی، شیمیایی و کشند دریایی نداشتیم به همین خاطر بررسی‌ها طولانی شد و گزارشی نیز در ارتباط با کشند و رشد جلبک‌ها به ما نرسید و تنها چیزی که باقی مانده بود صیادی و اختلال در سامانه رهیافت دلفین‌ها بود.

وی بااشاره به پیری گروه اول دلفین‌ها که درساحل مرده بودند، افزود: این امر نیز می‌توانست یکی از عوامل مرگ دلفین‌ها باشد ولی با توجه به این که گروه دوم بسیار جوان بودند ، این فرضیه رد شد.




مرگ در اثر فعالیت های صیادی



معاون رییس جمهوری با بیان این که در بررسی از لاشه‌های گروه اول دلفین‌ها 8 یا 9 مورد آثار شکستگی مشاهده شد، افزود: به این نتیجه رسیدیم که فعالیت‌های صیادی دراین امر موثر بوده است اما برای گروه دوم دلفین ها نمی‌توان این حکم را صادر کرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در پی چنین نتیجه‌ای سازمان شیلات و دامپزشکی اقدام به اعزام مامور ناظر در ارتباط با موضوع صیادی کردند تا مرگ دلفین‌ها از این پس ناشی از صیادی نباشد.

جوادی درخصوص دخالت کشتی‌های ترددکننده در مرگ دلفین‌ها در خلیج فارس نیز گفت: کشتی‌های زیادی در این منطقه تردد می‌کنند و ما نمی‌توانیم بگوییم که آنان عامل مرگ دلفین‌ها هستند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران دارای 8 یا 9 کشتی فعال در امر صیادی است که زمان فعالیت آنان کاملا مشخص بوده و فعالیت این کشتی‌ها در آب‌های آزاد است و میزان صید آنها نیز مشخص و روشن است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: گزارشی مبنی بر دخالت کشتی‌های سایر کشورها در مرگ دلفین‌ها تاکنون بدست ما نرسیده است.

جوادی در ارتباط با گروه دوم دلفین‌ها نیز گفت: با توجه به آموزش مردم و آمادگی برای رسیدگی به این موضوع و همچنین زنده بودن برخی از دلفین‌های به ساحل وارد شده، اقدامات بسرعت با حضور ماموران محیط زیست انجام شد و برخی از آنها به آب بازگردانده شدند ولی باردیگر به ساحل بازگشتند و مردند.




عدم وجود آلودگی و بیماری



وی افزود: تعدادی از این دلفین‌ها برای بررسی بیشتر به تهران منتقل شدند و هیچ مورد آلودگی، مسمومیت و شکستگی در آنها مشاهده نشد و در ارتباط با آنها حتی سی تی اسکن و ام آی آر نیز صورت گرفت و نتیجه نشان داد که بر خلاف گروه اول، حباب در مغز آنها وجود ندارد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با چنین دستاوردهایی این‌ احتمال ایجاد شد که ممکن است مرگ این دلفین‌ها به خاطر مسایل رادیویی و صوتی و گم کردن راه و مسیر بوده باشد که بررسی‌های بعدی نیز این فرضیه را رد کرد.

جوادی با اشاره به‌مشخصات سواحل جاسک و کم عمق شدن بسترساحل به سمت دریا با شیب تند و ماسه‌ای بودن ساحل گفت: این امر نشان می‌دهد که سرگروه دلفین ها نتوانسته مسیر را تشخیص بدهد و در این مسیر قرار گرفته و به ساحل وارد شده است.

وی در ارتباط با بروز بیماری دامی در کشور نیز گفت: این بیماری وجود داشته است ولی سیاه زخم نبوده و منجر به مرگ 9 راس دام شده و در این ارتباط باید سازمان دامپزشکی نظر دهد.

رییس سازمان محیط زیست درخصوص وضعیت دریاچه ارومیه نیز گفت: با توجه به تبخیر زیاد آب این دریاچه این موضوع با حساسیت از سوی این سازمان و وزارت نیرو دنبال می‌شود و مشکل اصلی بارندگی‌های کم است که این امر با بازکردن دریچه برخی سدها برطرف شده و انتظار داریم بارش‌های بعدی موجب برطرف شده مشکل کاهش آب دریاچه ارومیه شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها