۱۰ کاربرد فناوری در انتخابات دنیا

در دنیایی که به طور فزاینده‌ای به هم پیوسته است، فناوری نقش چشمگیری در نحوه زندگی، کار و ارتباط ما ایفا می‌کند. این امر در مورد حوزه انتخابات نیز صدق می‌کند، جایی که فناوری‌های نوظهور، نحوه برگزاری، مدیریت و درک انتخابات را متحول می‌کند.
کد خبر: ۱۴۶۲۰۲۶
نویسنده حمیدرضا خاتونی - سردبیر کلیک
 
از رای‌گیری الکترونیکی گرفته تا رسانه‌های اجتماعی و هوش مصنوعی، ابزار‌های جدیدی در دسترس است که می‌تواند فرآیند انتخاباتی را کارآمد‌تر، فراگیر‌تر و شفاف‌تر کند. با‌این‌حال، خطرات و چالش‌هایی نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شود، مانند تهدیدات امنیتی، پتانسیل اطلاعات نادرست و سوگیری الگوریتمی.‌در این مطلب، ۱۰ روش را بررسی می‌کنیم که فناوری در حال حاضر انتخابات را در سراسر جهان شکل می‌دهد و برخی از چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو را بررسی می‌کنیم.

۱- ثبت‌نام رأی‌دهندگان آنلاین
سیستم‌های ثبت‌نام آنلاین به رأی‌دهنده اجازه می‌دهد تا اطلاعات الکترونیکی خود راثبت وبه‌روزرسانی کند.
https://ericstat.org/ کشور هایی از اطلاعاتی که از ثبت نام آنلاین رأی دهندگان استفاده می کنند عبارتند‌از: استرالیا، کانادا،   آمریکا و نیوزیلند.

۲- رأی‌گیری الکترونیکی
رأی‌گیری الکترونیکی به رأی‌دهندگان اجازه می‌دهد تا از طریق دستگاه‌های رایانه‌ای الکترونیکی یا کیوسک رأی‌گیری، رأی خود را به طور مستقیم ثبت کنند. این می‌تواند به ویژه برای رأی‌دهندگان دارای معلولیت یا کسانی باشد که در مناطق دورافتاده زندگی می‌کنند. نمونه‌هایی از مواردی که از رأی‌گیری الکترونیکی استفاده می‌کنند عبارتند از: استونی، هند و برزیل.

۳- شناسایی رأی‌دهندگان الکترونیکی 
سیستم‌های شناسایی رأی‌دهندگان الکترونیکی از فناوری‌هایی مانند اسکنر اثر انگشت یا تشخیص چهره واقعی هویت رأی‌دهندگان استفاده می‌کند. این امر می‌تواند مانع از تقلب در رأی گیری شود. نمونه‌هایی از مواردی که از رأی‌دهندگان الکترونیکی استفاده می‌کنند عبارتند از: کنیا، مکزیک و فیلیپین.

۴- ماشین‌های شمار‌ش آراء الکترونیکی
ماشین‌های شمار‌ش آراء الکترونیکی برای شمار‌ش آراء به جای شمارش دستی استفاده می شود. این امر می‌تواند به روند شمارش آراء سرعت بخشیده وبه کاهش خطاها کمک کند.نمونه‌هایی ازماشین‌های شمار‌اش استفاده الکترونیکی عبارت‌است از: آمکریکا، هند و اندونزی.

۵- اطلاع‌رسانی به رأی‌دهندگان 
وبسایت‌ها وبرنامه‌های تلفن همراه می‌تواند برای ارائه اطلاعات به رأی‌دهندگان در مورد نام‌زدها، مسائل و فرآیندها استفاده شود.این می‌تواند به رأی‌دهندگان درتصمیم‌گیری آگاهانه‌تر کمک کند. نمونه‌هایی ازوبسایت‌های اطلاع‌رسانی به رأی‌دهندگان عبارت است از: Vote.org، Ballotpedia و iSidewith

۶- آموزش رای‌دهندگان
 ویدئوهای و ابزارهای آنلاین می‌توانند برای آموزش رای‌دهندگان در نحوه استفاده از رای‌ها انجام شوند. این امر می‌تواند مفید باشد برای رای‌دهندگان جدید یا کسانی که با رای‌گیری آشنا هستند.نمونه هایی ازوبسایت های آموزشی رای دهندگان عبارت است از: Rock the Vote، the League of Women Voters و Pew Charitable Trusts.

۷- شبیه سازی انتخابات
شبیه سازی های انتخابات می تواند برای پیش بینی نتایج انتخابات بر اساس نظرسنجی ها و سایر داده ها استفاده شود. این امر می‌تواند به احزاب سیاسی و نامزدها در استراتژی کمپین خود کمک کند.
https://projects.fivethirtyeight.com/polls/

۸- نظرسنجی‌های آنلاین
نظرسنجی‌های آنلاین می‌توانند برای ارزیابی رأی‌دهندگان در مورد نظرات آنها در مورد مسائل و نامزدها استفاده شوند. این امر می‌تواند به خبرنگاران و ناظران انتخابات در درک افکار عمومی کمک کند.  نمونه‌هایی از شرکت‌های نظرسنجی آنلاین عبارتند از: SurveyMonkey، Pollfish و YouGov.

۹- شبکه‌های اجتماعی
شبکه‌های اجتماعی می‌تواند برای بسیج رأی‌دهندگان، به اشتراک گذاری اطلاعات در انتخابات و بحث در مورد مسائل استفاده شود. شبکه‌های اجتماعی می‌تواند برای اطلاع‌رسانی به رأی‌دهندگان در مورد نامزدها، مسائل و نحوه استفاده از آنها اطلاع رسانی کنند. این امر می تواند به ویژه برای جوانان و سایر گروه هایی که به طور سنتی در انتخابات مشارکت دارند مفید باشد.

۱۰- نظارت بر انتخابات آنلاین
به عنوان مثال: گروه ناظر بر انتخابات Citizen Network درسال ۲۰۲۰ برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده از شبکه ای از ناظران استفاده کرد. این گروه بیش از۱۰۰هزارگزارش ازمشکلات رأی‌گیری، ازجمله موارد سوءرفتار رأی دهندگان و مشکلات مربوط به ماشین های رأی گیری را جمع آوری کرد. این گزارش به نتایج انتخاباتی کمک کرد تا مشکلات را شناسایی کرده، آنها را تشخیص دهند و به اطمینان انتخابات کمک کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها