تلاش‌ها برای نجات ۵‌سرنشین زیردریایی ادامه دارد

آخرین نفس‌ها در آغوش تایتانیک

پنج روز از ناپدیدشدن زیردریایی توریستی «تایتان» با پنج سرنشین ثروتمند خود در اعماق اقیانوس اطلس می‌گذرد و جست‌وجوی امدادگران برای یافتن آن ادامه دارد.
کد خبر: ۱۴۱۳۱۹۷

این درحالی‌است‌که گردشگران فاصله‌ چندانی با مرگ ندارند و به گفته شرکتی‌که مدیریت این برنامه‌های گردشگری را به عهده دارد، اکسیژن این پنج نفر اوایل روز پنجشنبه ۳۱ خرداد به پایان خواهد رسید.

پنج مسافر این زیردریایی، برای بازدید از بقایای کشتی غرق‌شده تایتانیک که ۱۵ آوریل سال ۱۹۱۲ و در مسیر بریتانیا به آمریکا در اقیانوس اطلس‌شمالی غرق شد، سفر خود را آغاز کردند.

تراژدی زیردریایی روسی کورسک با همان التهاب و اضطراب جهانی دوباره در حال تکرار است. این زیردریایی، ۱۲ آگوست سال۲۰۰۰ با ۱۱۸ خدمه خود و درحالی‌که جهان در اضطراب زنده‌یافتن سرنشینان آن دست‌وپا می‌زد، در اعماق دریای بارنتز آرام‌گرفت.

با ناپدیدشدن زیردریایی تایتان، حالا خاطره مرگبار زیردریایی کورسک در ذهن مردم جهان دوباره زنده شده است. تایتان که متعلق به شرکت «اوشن‌ گیت اکسپدیشن» است، پنج سرنشین پولدار دارد که سفر با آن برای هر شخص، ۲۵۰هزار دلار آب خورد.

اگرچه هنوز مقامات به‌طور رسمی نام سرنشینان زیردریایی را اعلام نکرده‌اند اما به گفته رسانه‌ها، هامیش هاردینگ میلیاردر بریتانیایی، شهزاده داوود تاجر پاکستانی همراه با پسرش سلیمان، پل هانری نرگئولت کاوشگر فرانسوی و استاکتون راش بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت اوشن‌گیت مستقر در آمریکا، مسافران این زیردریایی هستند.

به گزارش رویترز، ارتباط با تایتان زمانی قطع شد که این زیردریایی در آب‌های عمیق سواحل کانادا بود و پس از قطع ارتباط، امدادگرانی از کشورهای آمریکا، کانادا و برخی شرکت‌های خصوصی وارد عمل شدند. در این عملیات جست‌وجو، کشتی‌ها و هواپیماهای آمریکایی و کانادایی منطقه‌ای به وسعت ۱۴۵۰ کیلومتر در شرق کیپ‌کاد را جست‌وجو کردند و همچنین از برخی شناورهای سونار، قادر به رصد عمق ۳۹۶۲ متری دریا استفاده شد.

دریاسالار جان ماگر، از گارد ساحلی آمریکا، روز سه‌شنبه ۳۰خرداد، در مصاحبه‌ای تلویزیونی به شبکه ان‌بی‌سی گفت که مقامات، منطقه‌ای که شناور در حال عملیات بود را در اولویت خود قرار داده‌اند. فرانسه نیز اعلام کرد که یک کشتی مجهز به زیردریایی پیشرفته جست‌وجو در اعماق دریا را برای کمک به عملیات نجات اعزام خواهد کرد.

این کشتی حامل ربات خودرانی به نام ویکتور است که می‌تواند تا عمق ۶۰۰۰ متری اعماق دریا نفوذ کند.براساس اعلام کارشناسان، امدادگران، با چالش‌های مهمی روبه‌رو هستند.

به گفته آلیستر گریگ، استاد مهندسی دریایی در دانشگاه کالج لندن، اگر این شناور در اواسط رفتن به زیر آب دچار یک وضعیت اضطراری می‌شد، راننده احتمالا وزنه‌هایی را برای شناور‌شدن به سطح آب رها می‌کرد. اگر تایتان در کف اقیانوس باشد، به‌دلیل شرایط دشوار اعماق اقیانوس، تلاش برای نجات آن دشوار خواهد بود. این درحالی‌است که بقایای تایتانیک در عمق ۳۸۱۰متری زیر آب قرار دارد، جایی که نور به آن نمی‌رسد و فقط تجهیزات تخصصی می‌توانند تا چنین عمقی بروند بدون این‌که تحت فشار عظیم آب له شوند.

تیم متلین، کارشناس تایتانیک می‌گوید: «اگر آنها در بستر دریا باشند، زیردریایی‌های کمی وجود دارند که بتوانند به چنین عمقی برسند. بنابراین فکر می‌کنم که انجام عملیات نجات تقریبا غیرممکن خواهد بود.»

درحالی‌که امدادگران به‌دنبال یافتن کوچک‌ترین نشانه‌ای از تایتان هستند، گارد ساحلی آمریکا روز چهارشنبه در چند پیام توییتری تایید کرد که در منطقه جست‌وجو، صداهایی را از زیر آب دریافت کرده است.

به گزارش رویترز، یک هواپیمای کانادایی این صداهای زیر آب را در اقیانوس اطلس‌شمالی شناسایی کرده و بر همین اساس، شناسایی این صداها باعث شده تا تیم‌های جست‌وجو، محل عملیات ردیابی و جست‌وجوی رباتیک زیرآبی خود را برای کشف منشأ صداها جابه‌جا کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها