یکی از بهترین نیاز استان‌ها، تامین و توسعه مراکز درمانی است. بر همین اساس سال۱۴۰۰ در مجموع چهار بیمارستان در شهر‌های جهرم، گچساران، تربت‌حیدریه و مهدیشهر با ۸۲۷ تخت و در مساحت ۷۱هزار و ۱۵۵ مترمربع تکمیل و با افتتاح آن‌ها خدمات‌رسانی به شهروندان آغاز شد. اما این پایان ماجرا نبود و همزمان ساخت و تکمیل ۱۰بیمارستان در نقاط مختلف کشور با تمام توان در حال انجام است که با ورود آن‌ها به چرخه ارائه خدمت در حوزه بهداشت و درمان، بخش عمده‌ای از نیاز‌های هموطنان در این حوزه رفع خواهد شد.
کد خبر: ۱۳۹۰۶۰۷
نویسنده سیداحمد هاشمی اشکا - گروه ایران

سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی، زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی، پروژه‌های مختلف بیمارستانی، ورزشگاهی، انتظامی و زیرساختی را در دولت سیزدهم در دستور کار قرار داده است. آن‌طور که مدیرعامل این سازمان اعلام کرده چهار بیمارستان شامل بیمارستان‌های ۳۱۳تختی جهرم، ۱۴۴تختی گچساران، ۲۷۳تختی تربت‌حیدریه در نیمه دوم سال۱۴۰۰، و ۹۹تختی مهدیشهر از جمله بیمارستان‌های تکمیل و تحویل‌شده در دولت سیزدهم هستند. در مجموع چهار بیمارستان با ۸۲۷تخت و در مساحت ۷۱هزار و ۱۵۵مترمربع تکمیل شده و در حال خدمات‌رسانی به شهروندان در حوزه بهداشت و درمان و سلامت هستند.

استان‌ها در انتظار افتتاح بیمارستان

ساخت بیمارستان در مناطق و استان‌های مختلف کشور ادامه دارد به نحوی که بیمارستان ۳۵۰تختی جایگزین مراغه، بیمارستان ۲۰۰تختی بناب، بیمارستان ۲۰۰تختی کوار، بیمارستان ۵۴۰تختی جایگزین بیمارستان‌های فرسوده خاتم‌الانبیاء، بهاران و بوعلی زاهدان، بیمارستان ۳۴۱تختی آموزشی ساری، بیمارستان ۵۰۰ تختی ایرانشهر، بیمارستان ۱۰۰ تختی عسلویه، بیمارستان ۸۶ تختی رامهرمز و بیمارستان ۲۵۰تختی شادگان مجموعا ۹بیمارستان مجهز هستند که از سال گذشته با تلاش‌های سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی در برنامه احداث قرار گرفته است. همچنین توسعه بیمارستان تاکستان از ۹۶ به ۲۰۰تخت نیز در دستور کار است. جالب است بدانیم در بخش بیمارستان در ایام پاندمی کرونا ۱۴بیمارستان احداث، تکمیل و تحویل شده که ۱۲ بیمارستان در دولت سیزدهم خدمات‌رسانی خود را شروع کرده‌اند.

شمارش معکوس در اسلامشهر

اوایل آذرماه وقتی رئیس‌جمهور به اسلامشهر رفت، از بیمارستانی بازدید کرد که ۱۴سال ساخت آن متوقف مانده بود. در این بازدید که وزیر بهداشت نیز حضور داشت اعلام شد ساخت بیمارستان اسلامشهر به پیشرفت ۷۳درصدی رسیده است. دکتر بهرام عین‌اللهی گفت: «طرح ساخت بیمارستان ۴۰۳ تختخوابی اسلامشهر که از سال ۸۷ شروع شده و اکنون ۱۴ سال از عمر آن می‌گذرد هنوز نتوانسته به مرحله خدمات‌رسانی برسد.»
به گفته این مسئول، سال گذشته این پروژه ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و در مدت ۱۳سال فقط ۳۰ درصد عملیات عمرانی انجام شده که اصلا قابل قبول نبود. از سال گذشته تا کنون این پیشرفت به ۷۳درصد رسیده است. عین اللهی با تاکید بر این‌که در برنامه اجرایی این بیمارستان، طرح را مرحله‌بندی کردیم، تصریح کرد: «در مرحله نخست بناست بخش درمانگاه‌ها و اورژانس آن احداث و در مرحله دوم بخش درمانی و بستری این بیمارستان آماده و افتتاح شود.» خبر خوب برای اسلامشهری‌ها این که در حال حاضر پیشرفت فیزیکی قسمت اورژانس و درمانگاه‌ها به ۹۰ درصد رسیده و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

کار‌های روی زمین مانده

متاسفانه کمبود مراکز درمانی در استان‌های ایران، مشکلات زیادی را برای هموطنان به وجود آورده است. به نحوی که بعضا بیماران یک منطقه برای درمان مجبور هستند ده‌ها یا صد‌ها کیلومتر آن‌طرف‌تر بروند تا به بیمارستان مجهزتری برسند. این مشکل مختص شهرستان‌ها یا مناطق محروم نیست و به خاطر کم‌کاری در دولت‌های قبل، حتی جنوب غرب تهران را هم با کمبود تخت‌های بیمارستانی مواجه کرده است. به طوری که اسلامشهر با داشتن دو بیمارستان امام رضا (ع) با ظرفیت ۱۸۰ تختخواب و بیمارستان امام زمان (عج) با ظرفیت ۱۰۰ تختخواب، جوابگوی بیماران این منطقه نیست. در رابطه با زمین‌ماندن کار‌ها می‌توان به بیمارستان ۴۰۳ تختخوابی اسلامشهر اشاره کرد. یک مرکز درمانی که وقتی در سال ۱۳۸۷ کلنگ آن به زمین خورد، طبق قول مسئولان وقت قرار بود تا سال ۱۳۹۲ با تزریق چهار میلیارد تومان تکمیل شود و به بهره برداری برسد. اما داستان طور دیگری رقم خورد و آن‌قدر بی توجهی‌ها ادامه داشت که کم کم می‌رفت تا ساختمان نیمه کاره این بیمارستان به یک میراث باستانی تبدیل شود. ولی امروز بیمارستان ۴۰۳ تختخوابی اسلامشهر قرار است به مساحت ۶۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع و زیربنای ۳۸ هزار و ۵۰۰ مترمربع در پنج طبقه و در دو فاز احداث شود.

۲۰۰ تختخواب برای سرطانی‌ها

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چند روز پیش با بیان این‌که ۱۰هزار و ۸۰۰تخت بیمارستانی از ابتدای فعالیت این دولت تاکنون به ظرفیت مراکز درمانی کشور اضافه شده، گفت: «ایجاد ۷۷۰۰تخت بیمارستانی دیگر نیز تا پایان سال جاری هدفگذاری شده است.» اما اگر در کنار بیمارستان‌ها، بخواهیم درمانگاه‌ها و خانه‌های بهداشت را نیز به آمار اضافه کنیم به رقم قابل قبولی می‌رسیم که عین‌اللهی عنوان کرده، ۸۵۰ مرکز بهداشتی در دولت سیزدهم افتتاح شده و تا پایان سال نیز ۲۰۰۰ مرکز دیگر در برنامه است. در کنار دولت، خیران هم پیشقدم هستند تا کار‌ها سریع‌تر به سرانجام برسد. احداث مجموعه ۲۰۰ تختخوابی برای بیماران سرطانی در تبریز از جمله این اقدامات است که می‌تواند بیماران این منطقه را پوشش داده و به آن‌ها خدمات‌رسانی کند.
شهردار تبریز در مورد این مجموعه می‌گوید: «یکی از خیران شهر تبریز یک مرکز جامع سرطانی احداث کرده و از شهرداری برای نگهداری از بیماران سرطانی درخواست کمک دارد. در این راستا یک مجموعه ۲۰۰ تختخوابی و همچنین ۱۰۰واحد برای همراهان بیماران احداث می‌شود.» به گفته یعقوب هوشیار، این مجموعه ۲۰۰ تختخوابی در یک زمین ۱۷هزار متر مربعی متعلق به شهرداری احداث می‌شود و لایحه‌ای در حمایت از سالمندان به شورای اسلامی شهر تبریز ارائه خواهد شد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها