ساز‌و‌کار مقابله با منافع موازی
«جام‌جم» از یک پژوهش حقوقی گزارش می‌دهد

ساز‌و‌کار مقابله با منافع موازی

مدیرکل کیفیت و حمایت از مشتری شرکت‌ملی پست‌ایران در گفتگو با «جام‌جم»:

کرونا، فعالیت پست را ۳برابر کرد

همه ما زمانی که نام پست را می‌شنویم، نقش پاکت نامه یا باجه‌های قدیمی پستی در ذهن‌مان نقش می‌بندد. تاریخچه پست به چندهزار سال پیش بازمی‌گردد، اما در هر دوره، نوع خدمات تغییر‌کرده‌است. شیوع کرونا، توسعه کسب و کار‌ها بر بستر اینترنت به دنبال داشت و خانواده‌ها حتی برای ساده‌ترین خریدها، سفارش غیرحضوری را ترجیح می‌دادند. یکی از شرکت‌هایی که در دوره‌کرونا با افزایش فعالیت و خدمات همراه شد، شرکت‌ملی پست ایران بود.
کد خبر: ۱۳۸۳۴۴۲
نویسنده محمدحسین علی‌اکبری - گروه اقتصاد
برخی تحلیلگران بر این باورند پست توانست در دو سال گذشته پوست‌اندازی کند و از آن شیوه‌های سنتی فاصله بگیرد. از سوی دیگر، برخی شرکت‌های پستی خصوصی نیز در کنار شرکت پست مشغول ارائه خدمت شدند، اما همچنان سهم عمده تبادل مرسولات بر عهده این شرکت دولتی است. از این رو جام‌جم با محمد اخلاقی، مدیرکل کیفیت و حمایت از مشتری شرکت ملی پست ایران گفت‌وگویی انجام داده که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

مدتی است فیلم‌هایی از نحوه تخلیه و بارگیری نامناسب در‌برخی واحد‌های پستی شرکت پست منتشر شده‌است. دلیل این اتفاقات چه بود و شرکت پست چه اقدامی در این زمینه انجام داد؟
متاسفانه فیلمی که اخیرا منتشر شد مربوط به پست برازجان استان بوشهر بود و بقیه فیلم‌ها مربوط به شرکت ملی پست نیست و مربوط به شرکت‌های خصوصی است. روابط عمومی ما در این زمینه عذرخواهی کرد و ما هم توانستیم آموزش بارگیری مرسوله را برای همه کارکنان دوباره یادآوری کنیم.

اگر گیرنده یا فرستنده از عملکرد شرکت پست شکایتی داشته‌باشد، از چه طریقی می‌تواند اقدام کند؟
وظیفه ذاتی پست رابط فرستنده و گیرنده است و توانسته‌ایم بهبود فرآیند عملیات را پیگیری کنیم. از مهر سال گذشته نظرسنجی از مشتریان بر اساس شاخص خالص مروجین در همه استان‌ها انجام شد. برای همه مشتری‌هایی که بسته به پست تحویل می‌دهند یا این‌که گیرنده محصول هستند، در زمان دریافت خدمت، پیامک نظرسنجی ارسال می‌شود. در برخی استان‌ها سعی کردیم قبل از ارسال مرسوله، انتظاراتخدمت از مشتری سؤال می‌شود. یکی از مواردی که می‌توان شکایت کرد همین نظرسنجی است. این نظرسنجی خیلی مهم است به این دلیل که عملکرد کسانی که با مشتری به صورت مستقیم برخورد دارند، بخشی از حقوق‌شان درگیر همین موضوع است و اگر نمره منفی دریافت کنند، از میزان حقوق‌شان کسر خواهدشد. اگر پس از دریافت خدمات، نارضایتی وجود داشته‌باشد سامانه ۱۹۳ امکان ثبت شکایت را دارد. همچنین در سامانه ۱۹۵ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز امکان ثبت شکایت وجود دارد.

برخی از مرسوله‌ها امکان پست ندارد، اما افراد در این زمینه آگاهی ندارند. چگونه می‌توان در این‌خصوص اطلاعات کسب کرد؟

مرسوله‌ها به صورت ترانزیتی، ریلی و هوایی صادر می‌شود و ممکن است برخی کالا‌ها در این مسیر‌ها ممنوعیت داشته‌باشد. به عنوان مثال ارسال برخی کالا‌ها مانند چاقوی زنجان به صورت هوایی به کشور دیگر امکان‌پذیر نباشد، اما در همین حال باید تاکید کرد همین چاقو از طریق ریلی یا زمینی به همان کشور‌ها صادر می‌شود. در سامانه post.ir ملزومات پستی در هر بخش به صورت اختصار توضیح داده شده‌است.

چه تعداد از عملکرد شرکت پست بر بستر اینترنت قرار دارد؟

توسعه اینترنت و فضای مجازی عملکرد شرکت پست را تغییر داد. سال۹۸ و همزمان با شیوع کرونا در جهان، کسب و کار پست مشمول تغییراتی شد. عمده پست‌های کشور در آن زمان با یک‌سوم ظرفیت مشغول فعالیت بودند، اما با شیوع کرونا نه تنها ظرفیت تکمیل شد بلکه در برخی موارد جذب نیرو اتفاق افتاد. به این دلیل که پست حلقه واسط بین مصرف‌کننده و عرضه‌کننده محصولات بود. سال ۹۸ تعداد مرسولات پستی ۲۰ میلیون بود که در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ به ۶۵ میلیون مرسوله رسید. تهران بیشترین و بزرگ‌ترین شرکت پستی در کل کشور را دارد که طبیعتا بیشترین درآمد در بین استان‌ها را نیز دارد.

آیا پست از زیاندهی خارج شده‌است؟

هنوز خیر. با این‌که افزایش تعرفه اتفاق افتاد، اما هزینه‌های حوزه لجستیک کشور بیش از ۶۰درصد افزایش یافته‌است. افزایش تعرفه‌ای که اتفاق افتاده طی سه سال۴۰ درصد بوده و هنوز شرکت به سودآوری نرسیده‌است. تاکنون هم سعی کرده‌ایم با مدیریت هزینه خود را اداره کنیم.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها