کد خبر: ۱۳۷۴۲۲۷
نویسنده قیطاسی - اقتصاد

طرح واردات خودرو به کلافی سر درگم تبدیل شده است. باوجود دامنه گسترده اظهارنظر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزارت صمت، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و دولت هنوز تصمیم‌گیرنده نهایی در این خصوص مشخص نیست، این بلاتکلیفی در شرایطی که ممنوعیت واردات خودرو در اردیبهشت ماه امسال به پایان رسیده، گمانی‌زنی‌های فراوانی را در‌خصوص ادامه این روند به‌وجود آورده است.

دولت به‌دلیل کمبود منابع ارزی، تمایل چندانی به برداشته شدن این محدودیت ندارد و فشار افکار عمومی مبنی برای واردات خودرو نیز تنها منجر به پیشنهاد برای واردات خودرو‌های خارجی زیر ۲۰هزار دلار شده؛ طرحی که از سوی نمایندگان مجلس و وزارت صمت مطرح شد، اما هنوز نهایی نشده است. برای پیدا کردن سرنخ‌های ممنوعیت واردات خودرو باید دلایل آن را در سایر نهاد‌ها پیگیری کرد. به‌عنوان مثال مصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به‌کرات مخالفت خود را با واردات خودرو اعلام کرده است. مخالفت این نهاد با طرح واردات باعث شده مصوبات مجلس و اقدامات دولت نیز به نتیجه نرسد و همچنان این طرح در بلاتکلیفی به کار خود ادامه دهد. علاوه بر رکود بازار، خودروسازان نیز به‌عنوان یکی از موافقان ادامه این ممنوعیت از این فضای ایجاد شده رضایت کامل دارند و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد از این فرصت برای افزایش قیمت محصولات خود استفاده کردند. این افزایش چندین باره قیمت خودروسازان باعث رسیدن قیمت تولیدات داخلی به خودرو‌های خارجی شده و این درحالی است که با حدود ۴۰۰۰ دلار می‌توان خودروی هیوندا I ۲۰ را خریداری کرد که به لحاظ کیفیت قابل قیاس با خودروی پراید نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها