رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، با اشاره به اینکه در یک میلیون و ۱۰۰هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی بهره برداری چوبی متوقف شده است، گفت:از اول فروردین ماه سال ۱۴۰۱ طرح جایگزین تنفس جنگل‌ها اجرایی خواهد شد.
کد خبر: ۱۳۵۸۹۶۵

به گزارش جام جم آنلاین، طرح «تنفس جنگل‌های شمال کشور» یکی از بزرگترین طرح‌های حفاظتی از جنگل‌هایی است که بیش از حد ظرفیت، مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفتند. این طرح که از سال ۹۶ ارائه شد به هیچ عنوان اجازه بهره‌برداری و قطع درختان جنگلی را نمی‌دهد. بر اساس مصوبه سال ۹۲ هیات وزیران و بند ۳ ماده ۳۸ قانون ششم برنامه توسعه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری مکلف شد که وحدت رویه ایجاد و سند راهبردی سالیانه برای هر حوضه آبخیز تعریف طرح جایگزین جنگلداری منطقه هیرکانی را تهیه کند و برای سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به اجرا در بیاورد و در این طرح جنگل باید به گونه‌ای مدیریت شود که چرخه طبیعی خود را حفظ کند و پایداری اکوسیستم تضمین شود. ۱۴ مرداد سال ۱۳۹۸جلیل آقایی- رئیس سابق سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری- گفته بود: تا پایان سال طرح جایگزین طرح تنفس ارائه خواهد شد که در این طرح نیز هیچ‌گونه بهره‌برداری چوبی از جنگل نخواهیم داشت. با این وجود اجرای این طرح بار‌ها به تاخیر افتاد و حالا قرار است از اول فروردین ماه سال آینده اجرا شود.

مسعود منصور - رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور -  درباره آخرین وضعیت اجرای طرح تنفس جنگل‌ها گفت: از سال گذشته و ورود به حوزه ریاست این سازمان در حال پیگیری مسئله طرح جایگزین تنفس جنگل‌ها بوده‌ایم، اما در این زمینه نیاز بود تا از مدیریت طرح پایدار منطقه هیرکانی بازدید کنیم و مطالعات نیمه تفصیلی به اتمام برسد که خوشبختانه این مورد با موفقیت سپری شد. مورد دیگر سرعت یافتن مطالعات تفصیلی اجرایی بود که در این مدت به پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی رسیده است.

وی ادامه داد: مورد سوم تدوین طرحی بود تا فعالیت‌های اجتناب ناپذیر در جنگل‌ها به عنوان طرح جایگزین تنفس جنگل‌ها انجام شود و در کنار این مسئله بهره برداری از جنگل‌ها نیز متوقف شود که در این راستا امسال پس از تدوین شرح خدمات و ارائه آن به دانشگاهیان و ادارات کل اجرایی، شرح خدمات نهایی به استان‌ها ابلاغ و قرار شد که بهره برداری در یک میلیون و ۱۰۰هزار هکتار جنگل‌های هیرکانی که قبلا تحت بهره برداری چوبی بود، متوقف شود.

منصور در پایان با تاکید بر اینکه بهره برداری چوبی از جنگل‌های هیرکانی متوقف شده است، گفت: قرار بود که در کنار اجتناب از بهره برداری چوبی، عملیات اجتناب ناپذیر را نیز اجرا کنیم که بسیار در این زمینه تلاش شد ودر یک میلیون و ۱۰۰هزار هکتار از جنگل‌ها بر اساس شرح خدمات طرح فنی و حفاظتی در کمیته فنی اداره کل تصویب شد و از اول فروردین ماه سال آینده قرارداد‌های حفاظتی صرفا یک قرارداد نیستند و عملیات اجتناب ناپذیر اجرایی خواهند شد و به موازات طرح جایگزین، مدیریت پایدارمناطق هیرکانی نیز انجام خواهد شد.
 
منبع: ایسنا
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها