پوکی‌ استخوان زنان و مردان را در هر نژادی درگیر می‌کند اما بیشترین خطر ابتلا به آن در زنان آسیایی بعد از سن یائسگی است.
کد خبر: ۱۳۵۱۶۸۱

فرد در مراحل ابتدایی و خفیف پوکی‌استخوان علامتی ندارد ولی با پیشرفت بیماری، دردهای کمری، کم‌شدن طول قامت فرد، شکستگی استخوان با ضربات خفیف و حتی در اثر فعالیت‌های روزانه را خواهیم داشت؛ البته با افزایش سن بیشتر در معرض پوکی‌استخوان و شکستگی ناشی از آن هستیم.

متخصصان پیشگیری و سلامت طبق راهنمای کشوری۱۳۹۴ برای مراجعان به مراکز سلامت در 50سالگی و بالاتر از آن با سنجش سلامت استخوان که میزان خطر شکستگی را نشان می‌دهد میزان ابتلا به پوکی‌ استخوان در افراد را مشخص می‌کنند و در صورت لزوم سنجش تراکم‌ استخوان برای آنها انجام می‌شود که این اسکن آسان، سریع و کم‌تهاجمی است.

تراکم‌ استخوان در ناحیه لگن و ستون‌فقرات ارزیابی می‌شود و نتیجه آن میزان ابتلای فرد یا در معرض ابتلابودن به پوکی‌ استخوان را نشان می‌دهد. در خانم‌ها نیز خطر پوکی‌استخوان نسبت به آقایان از سنین کمتری شروع می‌شود.

کم‌کاری غدد، بیماری‌ های التهابی مانند روماتیسم، بیماری‌ های مزمن گوارشی، کبدی یا کلیوی و مصرف برخی از داروها، خطر پوکی‌ استخوان و شکستگی به‌دنبال ضربه خفیف را بالا می‌برد.

هدف از پیشگیری و درمان پوکی‌ استخوان حفظ توده استخوانی و کاهش خطر شکستگی است. بی‌شک سبک‌زندگی سالم از عوامل موثر در کاهش خطر ابتلا به پوکی‌استخوان است. اگر ۵۰ساله یا بیشتر هستید و با سقوط ساده دچار شکستگی شده‌اید برای بررسی احتمال در معرض‌بودن پوکی‌استخوان به پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که تشخیص پزشک پوکی‌استخوان بود، درمان‌تان را بدون مشورت با پزشک ناتمام نگذارید. تغذیه سالم، مصرف کلسیم و ویتامین‌های ‌C و D و K، مواد معدنی، سبزیجات سبز، تخم‌مرغ، برخی از انواع ماهی‌ ها، قرارگرفتن در معرض نور آفتاب برای ساخت ویتامینD‌، افزایش فعالیت فیزیکی و ورزش به حفظ سلامت استخوان در فرد کمک می‌کند.

دکتر آریستا شجاع الدین - رئیس مرکز پیشگیری از بیماری‌های پویا / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها