آیا تا به حال به چرایی این توصیه مکرر پزشکان و متخصصان فکر کرده‌اید؟ به این که چرا پیشگیری از بیماری‌ها بهتر از درمان است؟
کد خبر: ۱۳۳۳۳۰۶

علت آن است که هزینه‌های مادی و نیروی انسانی مورد نیاز در بخش پیشگیری کمتر از درمان است. در این میان، اهمیت پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مزمن و غیرمسری از جمله دیابت به‌عنوان یکی از عوامل مرگ‌ومیر زودرس بسیار مهم است. تغییر سبک زندگی سالم از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر پیشگیری از دیابت نوع ۲ (بزرگسالی) به‌عنوان شایع‌ترین نوع دیابت است.

عوامل خطرساز قابل پیشگیری در دیابت

نوع ۲ شامل کم‌ تحرکی، اضافه وزن، فشارخون و کلسترول بالا هستند. عوامل خطرساز غیرقابل پیشگیری در ابتلای به این بیماری نیز شامل سابقه دیابت در بارداری، سن بالای ۴۵ سال، سابقه خانوادگی دیابت و ژنتیک می‌شود.

کنترل منظم عدد قند خون با دستگاه ، بهترین راه برای اطمینان از مؤثربودن راه‌های کنترل قند خون توسط فرد است.

خطر ابتلا به عوارض کلیوی، عصبی و چشمی ناشی از دیابت با کنترل منظم قند خون و پایین نگهداشتن آن کاهش می‌یابد.

قند خون ناشتا (۸ ساعت ناشتا) کمتر از ۱۴۰ قابل قبول است. قند دو سه ساعت بعد از غذا کمتر از ۱۶۰ قابل قبول است. البته میزان قند خون مناسب شما با افزایش سن تغییر می‌کند.

تمام افراد مبتلا به دیابت، نیاز به ثبت میزان قند خون روزانه خود در دفترچه‌ای برای ارائه در زمان ویزیت به پزشک معالج خود دارند.

نسخه پیشگیری از دیابت نوع ۲

داشتن رژیم غذایی متعادل.
پرهیز از مصرف غذاهای چرب و پرشکر.
داشتن وزن مطلوب.
داشتن فعالیت بدنی مناسب روزانه.
پرهیز از مصرف دخانیات.
کنترل منظم قند خون.
ویزیت توسط پزشک متخصص در صورت داشتن عوامل خطرساز غیر قابل پیشگیری.

بخشی از رسالت مراکز پیشگیری و ارتقای سلامت، توسعه مهارت‌های خودمدیریتی مانند آموزش به بیماران مبتلا به دیابت برای اندازه‌گیری قند خون، فشار خون و آموزش سبک زندگی سالم به افراد است.

سلامتی یک حق است و به کیفیت بهتر زندگی در جهان منجر می شود اما با اصلاح سبک زندگی می‌توان افراد را قادر ساخت تا بالاترین حد از سلامتی خودشان را به دست آورند.

دکتر آریستا شجاع‌ الدین - مدیر مرکز پیشگیری و ارتقای سلامت پویا / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها