برای داشتن استخوان سالم باید ترکیبات اصلی سازنده استخوان ها همچون کلسیم، منیزیم، فسفر و پروتئین‌ها را استفاده کنیم تا استخوان های سالمی داشته باشیم.
کد خبر: ۱۳۴۳۶۱۰

به گزارش جام جم آنلاین، معاون دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: برخی از داروهایی که استفاده می‌کنیم در از دست دادن توده استخوانی می‌تواند تاثیرگذار باشد، باید از مصرف مکرر و طولانی مدت کورتون خودداری کنیم.

پریسا ترابی ادامه داد: برای داشتن استخوان سالم باید ترکیبات اصلی سازنده استخوان ها همچون کلسیم، منیزیم، فسفر و پروتئین‌ها را استفاده کنیم تا استخوان های سالمی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه از دوران کودکی و نوجوانی ذخایر کلسیم بدن را باید افزایش دهیم تا با داشتن استخوان سالم تر تحرک کافی داشته باشیم افزود: منابع کلسیم شامل شیر، ماست، دوغ و پنیر است البته منابع دیگری مانند بادام و نخود هم منابع خوبی برای کلسیم به حساب می‌آیند،در حبوبات و مغز دانه های دیگر هم کلسیم وجود دارد.

ترابی با اشاره به اینکه مصرف منابع پروتئین می تواند سبب استحکام استخوان ها شود ادامه داد: استفاده از نور خورشید سبب دریافت ویتامین دی می‌شود، در ماهی ویتامین دی خوبی وجود دارد، منیزیم در سلامت استخوان ها نقش بسزایی دارد که از منابع منیزیم می‌توان به سبزی های برگ‌ سبز ، حبوبات و مغزها اشاره کرد، مصرف برخی از مواد غذایی سبب تسریع پوکی استخوان می‌شود، باید از مصرف غذاهای شور خودداری کرد زیرا مانع جذب کلسیم می شوند.

معاون دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مصرف کافئین مانع جذب کلسیم می شود خاطرنشان کرد: باید مصرف کافئین را به حداقل برسانیم زیرا منجر به پوکی استخوان می شود ، سطح ویتامین دی بدن از عدد ۳۰ نباید کمتر باشد ،باید ببینیم آیا مقدار کلسیمی که در روز استفاده می‌کنیم کافی است، آیا ویتامین دی را دریافت می کنیم .

وی افزود: ورزش در ساختن توده استخوانی قوی می تواند کمک کننده باشد، نکات تغذیه ای باید از دوران نوجوانی و جوانی رعایت شود،ذخایر کلسیم بدن باید پر شود که بتوان این ذخایر را در طول عمر استفاده کرد ،بیشترین جذب کلسیم تا ۳۰ سالگی است البته پس از آن هم می تواند کمک کننده باشد، داروهایی که استفاده می‌کنیم در از دست دادن توده استخوانی می‌تواند تاثیرگذار باشد.

ترابی ادامه داد: باید از مصرف مکرر و طولانی مدت کورتون خودداری کنیم ،همچنین برخی از داروهایی که برای تیروئید استفاده می شود سبب آسیب به استخوان ها می‌شود ، باید حتماً روزانه ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشیم و به اندازه کافی لبنیات مصرف کنیم.

منبع: بهداشت نیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها