تزریق دوز دوم واکسن کرونا را نادیده نگیرید

به طور واضح اثربخشی بسیاری از واکسن های ساخته شده در جهان در مقابل ویروس جهش یافته دلتا کم شده است. اما مشکل بزرگ تر این است که بسیاری از مردم جهان بعد از تزریق دوز اول، دیگر دوز دوم را نمی زنند.
کد خبر: ۱۳۲۵۷۲۵

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از اکسپرس، یافته های جدید نشان می دهد افرادی که دو دوز واکسن (از هر نوع واکسنی)را تزریق کرده اند در مقایسه با افرادی که با نادیده گرفتن دوز دوم، فقط یک دوز را زده اند ایمنی بیشتری در مقابل ویروس جهش یافته دلتا دارند.

این تحقیقاتی است که دانشمندان فرانسوی انجام داده اند و به این نتیجه رسیده اند واریانت دلتا توانایی خنثی سازی آنتی بادی تولید شده ناشی از ابتلا به بیماری کرونا و یا تزریق تنها یک دوز از واکسن کرونا را دارد.

این تحقیقات در رابطه با واکسن های فایزر و آسترازنکا بیشتر انجام شد و نتایج تحقیقات نشان داد افرادی که فقط یک دوز از این دو واکسن را تزریق کرده اند در مقایسه با افرادی که دو دوز زده بودند در برابر دلتا آسیب پذیرتر بودند.

هم اکنون میلیون ها نفر در سراسر جهان فقط یک دوز تزریق کرده اند و خوشبینانه فکر می کنند همان یک دوز برای ایمنی بخشی آنها مقابل ویروس کرونا کافی است در صورتی که چنین نگرشی غلط است.

این مطالعه که نتایج مربوط به آن در مجله طبیعت همه چیز را در این رابطه تشریح کرده است.

اعضای این تیم تحقیقاتی نمونه های خون افرادی که یک دوز واکسن را تزریق کرده بودند دریافت کردند و آن را مجددا در تقابل با واریانت های مختلف قرار دارند، یعنی آلفا، بتا و دلتا.  

آزمایشات نشان داد یک دوز واکسن آنتی بادی لازم جهت خنثی سازی واریانت جدید را فراهم نمی کند.

اما نمونه خون از افرادی که دوز دوم را زده بودند چیز دیگری نشان داد. این تحقیقات ثابت کرد افرادی که دوز دوم را زده اند افزایش بسیار زیادی در زمینه تولید آنتی بادی های خنثی کننده واریانت دلتا داشته اند.

ویروس جهش یافته کرونا دلتا هم اکنون به عنوان ویروس غالب در جهان معرفی می شود که قدرت انتقال بسیار بالایی دارد.

این ویروس نخستین بار تابستان سال گذشته شناسایی شد اما آن زمان چندان شیوع پیدا نکرده بود.

دلتا اخیرا باعث شیوع شدید بیماری در هند شده بود و قربانیان زیادی را بر جای گذاشت به طوری که در یک روز فقط 4 هزار فوتی داشت.

هم اکنون دلتا در سراسر جهان نفوذ پیدا کرده است ، به عنوان مثال در انگلیس بیش از 99 درصد از ابتلاهای جدید مربوط به این واریانت است.

واکسیناسیون سریع از عوامل کند شدن انتقال ویروس کرونای دلتا معرفی می شود. پیش از این روند واکسیناسیون منظم در کشورهایی همچون انگلیس و آمریکا نشان داده بود که واکسن می تواند تا حد بسیار بسیار زیادی نرخ مرگ و میر و ابتلا را پایین بیاورد.

با این حال در تمامی کشورهای جهان نزدن دوز دوم می تواند به عنوان یک خطر بسیار بزرگ و کشنده تلقی شود. همانطور که ذکر شد بسیاری از مردم بعد از دریافت دوز اول واکسن خود را بی نیاز از دوز دوم می بینند و برای دریافت دوز دوم دیگر اقدام نمی کنند که این موضوع آنها را در تقابل با دلتا آسیب پذیر می کند.

همچنین نشریه واشنگتن پست در گزارشی نوشت افرادی که دو دوز واکسن کرونا زده اند می توانند اطمینان داشته باشند در تقابل با دلتا و هر نوع واریانت دیگری ایمن هستند.

با این حال هنوز نگرانی های زیادی در رابطه با بی اثر شدن واکسن ها در تقابل با دلتا وجود دارد هر چند دانشمندان این موضوع را نقض و تاکید می کنند تسریع در واکسیناسیون جلوی شیوع هر چه بیشتر دلتا را می گیرد.

 

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها