دانشمندان دانشگاه آکسفورد، موفق شدند گازی CO۲ را به سوخت جت تبدیل کرده و کارآیی هواپیما‌ها را افزایش دهند.
کد خبر: ۱۲۹۷۹۹۹

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، محققان در شرایطی که استفاده از هواپیما‌های الکتریکی و سوخت‌های جایگزین عملی نیست، راهی برای کاهش تأثیرات زیست محیطی سفر‌های هوایی یافته‌اند.

«Wired» گزارش داده است که دانشمندان دانشگاه آکسفورد با موفقیت گاز CO۲ را به سوخت جت تبدیل کرده‌ و احتمال ساخت هواپیما‌های با انتشار گاز CO۲ صفر خالص را افزایش داده‌اند.

این روش با تکیه بر احتراق آلی، روند سوختن را به طور معکوس انجام می‌شود. این تیم مخلوطی از اسید سیتریک، هیدروژن و یک کاتالیزور آهن-منگنز-پتاسیم را گرم کرده و CO۲ را به سوخت مایع قادر به تأمین انرژی هواپیما‌های جت تبدیل کردند.

این روش ارزان و بدون عارضه است و از مواد معمول استفاده کرده، ارزان‌تر از فرآیند‌های استفاده شده برای تبدیل هیدروژن و آب به سوخت است.

چالش‌های بی‌شماری برای ساخت این هواپیما وجود دارد. روش آزمایشگاهی فقط چند گرم سوخت تولید می‌کرد - شما به وضوح برای پشتیبانی حتی از یک پرواز به موارد بیشتری نیاز خواهید داشت، چه رسد به یک ناوگان کامل. حتی نیاز به استفاده گسترده‌تر از جذب کربن دارید و اگر می‌خواهید به طور موثر انتشار صفر داشته باشید، سیستم‌های جذب و تبدیل باید با انرژی پاک کار کنند.

محققان در حال رایزنی با شرکای صنعتی هستند و هیچ مانع عمده علمی مشاهده نمی‎شود؛ همچنین ممکن است یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای ناوگان باشد.

بسیاری از آن‌ها مجبور به تعویض هواپیمای خود برای برقی شدن یا تغییر سوخت هستند. این فرآیند تبدیل، به شرکت‌های هواپیمایی این امکان را می‌دهد که هواپیما‌های موجود خود را حفظ کرده و از نظر کربن خنثی شوند تا زمانی که کاملاً برای پیشرانه‌های سازگار با محیط زیست آماده شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها