یک متخصص بیماری‌های داخلی:

ماسک باعث کاهش اکسیژن‌ رسانی نمی‌شود

تنگی نفس کرونا؛ وقتی کرونا ندارید اما تنگی نفسش همچنان با شماست

راه رهایی از تنگی نفس بعد بهبودی کرونا

اگر به کرونا مبتلا بودید و بعد از بهبودی هنوز از تنگی نفس رنج می برد، می توانید برای جلوگیری و کنترل تنگی نفس از چند تمرین ساده استفاده کنید.
کد خبر: ۱۲۹۴۰۸۹

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از نمناک، تنگی نفس یک علامت رایج از بیماری کرونا است که بعضی از افراد به آن دچار می شوند. احساس تنگی نفس ممکن است بعد از این بیماری تا مدتی هم ادامه داشته باشد و یک بخش طبیعی از پروسه ریکاوری محسوب می شود.

تنگی نفس کرونا

انجام برخی از حتی فعالیت های طبیعی هم می تواند در چنین دورانی باعث تنگی نفس شما شود، مثلاً لباس پوشیدن، راه رفتن به سمت دستشویی یا انجام کارهای ساده در منزل.

زمانی که یاد بگیرید نفس خود را کنترل کنید، استقامت شما افزایش پیدا می کند و در نتیجه قادر خواهید بود قبل از احساس تنگی نفس از آن جلوگیری کنید. احساس تنگی نفس می تواند گاهی اوقات شما را مضطرب و وحشت زده کند و در نتیجه تنگی نفس شما تشدید پیدا خواهد کرد.

تنگی نفس کرونا

زمانی که احساس تنگی نفس داشتید، سعی کنید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • از صحبت کردن یا حرکت کردن خودداری کنید.
  • به خودتان زمان دهید تا نفس تان دوباره ریکاوری شود.
  • ریلکس باشید و حواس خود را با تمرکز کردن روی یک تصویر یا نگاه انداختن به منظره پنجره پرت کنید.

مدیریت تنگی نفس یعنی کنترل تنفس که می توانید این کار را از طریق میزان سرعت و عمق تنفس خود نیز انجام دهید.

کنترل تنگی نفس کرونا

چند تمرین و راهکار برای رفع تنگی نفس بعد کرونا

پوزیشن ها و حالت هایی که به تنفس کمک می کند بهترین راه حل برای رهایی از تنگی نفس بعد از کروناست. چنانچه در بخش بهداشت و سلامت نمناک عنوان شده است پوزیشنی را انتخاب کنید که نفس کشیدن را برای شما راحت تر می کند. بسیار مهم است که آن ها را امتحان کنید و در این موقعیت ها آرام شوید. روی ریلکس کردن عضلات گردن و شانه تمرکز کنید.

با تکیه به سمت جلو بنشینید

سعی کنید روی یک صندلی بنشینید، به طوری که بالاتنه شما رو به جلو باشد و به آرنج خود که روی زانو و پاهایتان است، تکیه کنید.

نشستن به سمت جلو

با تکیه بر یک میز روی صندلی بنشینید

روی یک صندلی بنشینید و یک میز مقابل خود قرار دهید. سر و دستان خود را روی صندلی بگذارید و برای احساس راحتی بیشتر می توانید زیر سر تان یک عدد بالش قرار دهید.

به سمت جلو بایستید

سعی کنید آرنج خود را روی یک صندلی قرار دهید و با کشیدن بدن به سمت جلو تکنیک های خوبی را برای خودتان ایجاد کنید. حتی می توانید از یک چوب دستی موقع راه رفتن استفاده نمایید.

تکنیک های صحیح تنفس را می توانید توسط پرستار یا فیزیوتراپ یاد بگیرید.

استادن به سمت جلو

چگونه تنفس را کنترل کنیم؟

تنفس آرام از شکم

این تکنیک تنفس در صورت داشتن تنگی نفس بعد از انجام هر کاری، به شما کمک می کند. همچنین باعث آرامش شما در دوران استراحت و وحشت بعد از تنگی نفس می شود.

تنفس از شکم به طور طبیعی اتفاق نمی افتد، بلکه هنگامی که تنگی نفس ندارید، باید آن را امتحان کنید تا کم کم در آن حرفه ای شوید.

تمرین تنفس از شکم

  1. حتماً باید پوزیشن راحتی داشته باشید.
  2. سر و کمر شما باید تکیه گاه داشته باشند. شانه ها و قفسه سینه باید آزاد و رها باشند.
  3. یک دست خود را روی شکم قرار دهید.
  4. بالا آمدن شکم را احساس کنید و سعی کنید تنفس خود را به داخل گسترش دهید و دوباره پایین رفتن شکم حین تنفس را احساس نمایید.
  5. هنگام تمرین به آرامی نفس بکشید؛ هنگام استراحت ، حرکات شکم را به طور کاملا ملایم انجام دهید.

تنفس از شکم

آرام و تدریجی نفس بکشید

نفس های عمیق تر اما آرام تر را از شکم انجام دهید تا به تنگی نفس شما کمک کند.

از روش مستطیلی استفاده کنید

زمانی که تنفس از شکم را تمرین می کنید، قطعا روش تصویر مستطیلی به شما کمک می کند. مثلاً این تصویر مستطیل شکل می تواند یک کتاب، قاب یک پنجره، تلویزیون، میز یا حتی یک نقاشی روی دیوار باشد.

تنفس شکمی

تنفس با غنچه کردن لب

این روش در صورت تنگی نفس به شما کمک می کند و اضطراب تان را نیز می کاهد. این نوع از تنفس زمان بیشتری را برای باقی ماندن هوا داخل ریه ها فراهم می کند و در نتیجه تنفس بعدی را راحت تر انجام خواهید داد.

تنفس را از راه بینی داخل دهید و سپس از طریق لب های غنچه شده آن را بیرون دهید. این کار را تا جایی انجام دهید که احساس کنید تنفس تان را تحت کنترل دارید.

سطح نفس تنگی خود را بسنجید

کووید 19 معمولا روی سیستم تنفسی اثر می گذارد و باعث آسیب دیدگی ریه می شود و برای ریکاوری نیاز به زمان دارد. مقیاس تنگی نفس به شما می گوید که ریه های تان تا چه حد ریکاوری پیدا کرده اند.

این مقیاس از عدد صفر شروع می شود، یعنی جایی که تنفس هیچ سختی ندارد و تا عدد 10 ادامه پیدا می کند؛ یعنی جایی که تنفس در شدیدترین حالت دچار مشکل شده است. از این مقیاس برای تحت نظر گرفتن و راهنمایی برای ورزش کردن استفاده کنید .بسیار مهم است که استراحت های منظم داشته باشید و قبل از اینکه تنگی نفس شما شدید شود، به داد این مشکل برسید.

تنگی نفس

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

تنگی نفس گاهی اوقات می تواند جدی شود و نیاز به کمک پزشک دارد. اگر شرایط گفته شده در این بخش از نمناک را داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • احساس تنگی و سنگینی در قفسه سینه
  • دردی که به قسمت بازو، کمر، گردن و فک می رسد
  • احساس بیماری
  • خارج شدن تنفس از حالت طبیعی
  • بدتر شدن وضعیت تنفس هنگام انجام فعالیت
  • بدتر شدن تنفس هنگام دراز کشیدن
  • سرفه کردن به مدت سه هفته یا بیشتر
  • ورم قوزک پا

نکته:ترک سیگار

اگر سیگار می کشید و احساس تنگی نفس دارید، حتماً باید سیگار را ترک کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها