خانه سبز
چطور خانه‌ای هوشمند با حداقل مصرف انرژی داشته باشیم؟

خانه سبز

در این گزارش مهم‌ترین فواید هوشمندسازی منازل شرح داده شده است.
کد خبر: ۱۲۹۳۷۸۵

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،توسعه و پیشرفت اینترنت اشیاء در سال‌های اخیر تاثیرات بسیار مثبتی روی زندگی افراد گذاشته است. این فناوری به افراد امکان دسترسی آنلاین و هوشمند به دستگاه‌های پشتیبانی کننده از اینترنت را می‌دهد و باعث افزایش راحتی و اتوماتیک شدن زندگی انسان‌ها می‌شود. به طور کلی اگر بخواهیم درباره هوشمندسازی خانه‌ها حرف بزنیم، باید گفت ساخت ترموستات باعث به وجود آمدن ایده هوشمندسازی منازل شد. هرچند ساخت ترموستات در سال‌های بسیار دور انجام شد، اما از همان زمان باعث شد ایده توسعه این فناوری و استفاده از آن در سایر قطعات منازل به وجود بیاید.

در سال‌های اخیر شرکت‌های سازنده محصولات مربوط به منازل دستگاه‌هایی را تولید کرده‌اند که می‌تواند به تمامی لوازم هوشمند موجود در خانه متصل شده و به کاربران امکان کنترل لوازم از لامپ وسایل آشپزخانه گرفته تا درب گاراژ را به صورت اینترنتی خواهد داد. از مهم‌ترین فواید موجود در سیستم‌های هوشمند منازل باید به کنترل بسیار دقیق میزان انرژی‌های مصرفی اشاره کرد که استفاده از این سرویس در منازل می‌تواند در کاهش هزینه‌های ثابت بسیار موثر واقع شود.

با شیوع ویروس کرونا در جهان سازمان‌های مختلف مجبور شدند خدمات خود را به صورت آنلاین به کاربران ارائه کنند و به نوعی محل کار کاربران خود را به منازل آن‌ها انتقال دهند. این موضوع اولین گام برای حرکت به سمت دیجتالی شدن سازمان‌ها بود که به طور اجباری پیش آمد. همین موضوع سبب شد تا تعدادی از سازمان‌های مربوط به اداره امور مسکن، به فکر اجرای طرح‌های آزمایشی برای نشان دادن مزایای استفاده از اینترنت اشیاء در منازل بیوفتند تا از این طریق زندگی افراد به سمت هوشمند شدن رود.

منازل هوشمند

تاثیر خانه‌های هوشمند در زندگی مستاجران و مالکان

تجهیز خانه به محصولات هوشمند استفاده کننده از اینترنت باعث ایجاد رفاه بسیار زیاد افراد در منازل خواهد شد و مالکان و یا حتی شرکت‌های ارائه دهند خدمات منازل می‌توانند از طریق این فناوری به طور کامل روی خانه اجاره داده شده خود تمرکز داشته باشند تا از این طریق خطر آسیب رسیدن به لوازم خانه آن‌ها به حداقل برسد چرا که آن‌ها امکان رصد لحظه‌ای از وضعیت لوازم منزل خود را خواهند داشت و دیگر نیازی به مشاهده فیزیکی لوازم خانگی خود نخواهند داشت.

از دیگر فواید موجود در خانه‌های هوشمند باید به استفاده از قفل‌های هوشند اشاره کرد؛ برای مثال در صورتی که فرد در خانه خود حضور ندارد، اما فردی برای تعمیرات به منزل وی مراجعه کرده است، مالک خانه می‌تواند به صورت آنلاین و صرفا از طریق گوشی هوشمند خود درب را برای فرد باز کرده تا وی بتواند وارد خانه شود و عملکرد او را نیز از طریق دوربین‌های نصب شده در خانه خود کنترل کند؛ گفتنی است که لوازم خانگی هوشمند تا حد بسیار زیادی توانایی تشخیص وجود ایراد در هر کدام از بخش‌های خود را دارند و در صورتی که هر بخش از آن دستگاه خراب شود، کاربر می‌تواند فورا وارد بخش تنظیمات دستگاه شده و علت و محل بروز مشکل در دستگاه هوشمند خود را بررسی کند.

منازل هوشمند

استفاده از سنسور‌های هوشمند

سنسور‌های هوشمند یکی دیگر از ملزومات استفاده در خانه‌های هوشمند هستند که با کنترل دقیق میزان هوای ورودی و خروجی از منزل، باعث پایین آمدن بسیار زیاد هزینه‌های برق در منازل خواهند شد. از مهم‌ترین فواید این سنسور‌ها باید به کنترل دقیق میزان رطوبت موجود در یک خانه اشاره کرد تا در صورت بروز هرگونه نشتی در سیستم آبرسانی منازل فوری دستور بسته شدن فلکه آب را بدهد؛ به این ترتیب باید گفت سنسور‌های هوشمند از بروز حوادث بسیار پرخرج برای منازل جلوگیری می‌کند.

منازل هوشمند

نورپردازی‌های هوشمند خانگی

نورپردازی یکی از مهم‎‌ترین موضوعات برای هر خانه‌ای است و در صورت مناسب نبودن می‌تواند باعث بروز مشکلات بسیار جبران نشدنی در بخش بینایی افراد شود، تا سال‌های پیش این موضوع روشنایی هوشمند در منازل صرفا شامل روشن و خاموش کردن لامپ‌ها می‌شد، اما در سال‌های اخیر و با پیشرفت این فناوری، نورپردازی هوشمند کمک بسیار زیادی برای افراد کم بینا و دارای معلولیت جسمی می‌کند.

افزایش بهره وری از انرژی در استفاده از فناوری خانه‌های هوشمند

آلاینده ساختمان‌ها حدود ۴۰ درصد از تولید کربن توسط بشر را به خود اختصاص داده‌اند، گفتنی است تا دهه قبل از ۱۹۷۰ میزان کربن تولیدی از ساختمان‎‌ها حدود ۹۰ درصد بود که علت آن استفاده سوخت‌های فسیلی با کیفیت بسیار پایین و یا با استاندارد حداقلی بود. از طرفی هم بزرگ‌تر شدن شهر‌ها و تجمع مردم در یک مکان بر آلودگی بیش از حد محیط زیست بی تاثیر نبوده و سهم چشمگیری در افزایش آلاینده‌های زیست محیطی داشت.

اما استفاده از لوازم هوشمند در منازل می‌تواند به کاهش چشمگیر تولید کربن در محیط زیست کمک کند چرا که سنسور‌های استفاده شده در بخش حرارتی منازل می‌تواند از گرم شدن بیش از حد خانه و تولید زیاد کربن جلوگیری کند. گفتنی است با استفاده از سنسور‌های هوشمند حدود ۲۰ درصد در هزینه هر خانه صرفه جویی می‌شود.

منازل هوشمند

تغییر سیستم خانه‌های قدیمی به سیستم مدرن

با دیجیتال سازی می‌توان یک زندگی سنتی را به یک زندگی مدرن تبدیل کرد چرا که مالکان خواهند توانست به طور کامل روی وضعیت منازل خود کنترل داشته باشند و تا حد بسیار زیادی از هدر رفت انرژی جلوگیری کنند. از طرفی هم استفاده از سیستم هوشمند منازل برای خانواده‌های کم درآمد نیز بسیار کارآمد خواهد بود چرا که از این طریق بسیاری از هزینه‌های اضافی خانواده‌ها مدیریت می‌شود و با کنترل به موقع لوازم خانگی بهترین زمان برای فروش یک محصول مشخص می‌شود و به این ترتیب در هزینه‌ها تا حد بسیار زیادی صرفه جویی خواهد شد.

در حال حاضر سیستم‌های کنترل منازل زیادی در دسترس افراد قرار دارد، اما آخرین نسخه استاندارد ارائه شده برای منازل به نسخه ۳.۳ است که شامل استاندارد‌هایی نظیر خدمات کامل به مشتری، واکنش به ایرادات هر دستگاه، نگهداری و تعمیرات، مراقبت و پشتیبانی و خدمات تحویل و توسعه می‌شود. در بازار تعداد نسبتا زیادی شرکت دارای این استاندارد هستند که تعدادی از آن‌ها وارد بازار کشور ما نیز شده و افراد می‌توانند با خریداری کردن آن‌ها اقدام به هوشمندسازی منازل خود کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها