صندوق های ETF دولتی با قیمت کمتر از ارزش ذاتی معامله می شوند

بررسی معاملات در صندوق دارا یکم و پالایش یکم نشان می‌دهد شرکت‌های حقوقی تمایل چندانی به خرید این نمادها ندارند.
کد خبر: ۱۲۹۳۲۶۱

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس ، بسیاری از صندوق های سرمایه گذاری که از چندین سهام و چندین دارایی تشکیل شده اند، دارای محاسباتی با عنوان NAV هستند که سرمایه گذاران باید براساس این محاسبات برای انجام معامله تصمیم گیری کنند.

در بازار سرمایه ایران ، ETFها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری محدود یا بسته مانند سهام در بورس معامله می‌شوند، سهام آن‌ها با ارزش بازار معامله می‌شود که می‌تواند بالاتر یا پایین‌تر از NAV باشد. این موضوع این امکان را برای معامله‌گران ETF فراهم می‌کند که بتوانند به موقع چنین فرصت‌های خوبی را بیابند.

 ETFها مشابه با صندوق‌های مشترک، روزانه NAV خود را نیز در پایان بازار برای گزارش‌دهی محاسبه می‌کنند. علاوه بر این‌، آن‌ها همچنین NAV روزانه چند بار در دقیقه را آنلاین محاسبه و منتشر می‌کنند. اما برای انجام معامله سرمایه گذاران باید با دو مفهوم NAV صدور و NAV ابطال آشنا باشند. در گذشته گزارشاتی با عنوان «ارزش خالص دارایی (NAV) در بورس یعنی چه؟ » و «محاسبه و استفاده از NAV هر سهم » جهت آشنایی با مفهوم کلی NAV منتشر شده است.

معامله ETF های دولتی زیر nav ابطال

در سال جاری دولت جهت تامین کسری بودجه خود دست به افتتاح دو صندوق ETF با عنوان دارا یکم و پالایش یکم زد. صندوق دارا یکم شامل شرکت های بیمه ای و بانکی که دولت هنوز سهام دار آن بود، عرضه شد. پالایش یکم نیز شرکت های پتروپالایشی به مردم واگذار شد.

اما این صندوق‌ها در عمل هیچ یک بازارگردان ندارند یا بهتر است گفته شود، بازارگردانی با منابع مالی مناسب جهت معامله ندارند.

صندوق های ETF دولتی با قیمت کمتر از ارزش ذاتی معامله می شوند

صندوق های ETF دولتی با قیمت کمتر از ارزش ذاتی معامله می شوند

 

مطابق با آخرین NAV ابطالی که برای این دو صندوق محاسبه شده است، هر دو این صندوق ها در روز های گذشته، پایین از NAV محاسبه شده در حال معامله بوده اند. این یعنی در صورتی که خریداران بخواهند واحدهای این صندوق ها را به دولت بازگردانند، می توانند عدد بالاتری را به دست بیاورند. اما نکته جالب در خصوص خرید و فروش سهام این صندوق ها به جایی باز می گردد که شرکت های حقوقی اصلا تمایلی به خرید واحدهای این صندوق ندارند.

بررسی دقیق روند این نمادها، نشان می دهد شرکت های حقوقی کمتر از 2 درصد معاملات روزانه، خریدار این صندوق ها بوده اند. معامله پایین تر از NAV ابطال نشان می دهد عده ای از خریداران این صندوق ها که حداقل 2 ماه منتظر بازگشایی این نمادها بوده اند، حاضرند بدون کسب سود، آن را واگذار کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها