یک فضاپیمای ژاپنی در شرف تحویل اولین نمونه بزرگ سنگ و خاک از یک سیارک به زمین است.
کد خبر: ۱۲۹۲۱۲۸

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از ایسنا، کاوشگر "هایابوسا-۲"(Hayabusa-۲) که نمونه‌های ارزشمندی را همراه خود دارد در حال نزدیک شدن به زمین است و انتظار می‌رود با یک چتر نجات در یک مکان امن در صحرای استرالیا فرود آید. این کاوشگر سال گذشته موفق به گرفتن نمونه‌های سیارک ریوگو ۱۶۲۱۷۳ شد که مطالعه این نمونه‌ها می‌تواند بینشی در مورد چگونگی تشکیل آنها در دسترس دانشمندان قرار دهد.

هایابوسا ۲ یک مأموریت بازگرداندن نمونهٔ سیارک ریوگو ۱۶۲۱۷۳ توسط آژانس فضایی ژاپن، جاکسا است. این مأموریت ادامه برنامهٔ هایابوسا و با توجه به نقاط ضعف و موفقیت‌های آن فضاپیما و استفاده از درس‌های آموخته شده از آن مأموریت است. این فضاپیما در ۲۷ ژوئن ۲۰۱۸ به ریوگو ۱۶۲۱۷۳ رسید. سیارک ۱۶۲۱۷۳ ریوگو یکی از سیارک‌های آپولو است. این سیارک از نوع نادر طیفی Cg، یعنی داشتن کیفیت هر دو نوع سیارک نوع C و سیارک نوع G است.

پروفسور "آلن فیتزیمونز"(Alan Fitzsimmons) از "دانشگاه کوئینز بلفاست" گفت: بررسی نمونه‌های جمع آوری شده توسط سیارک اطلاعاتی منحصر به فرد درباره این سیارک و  درباره تاریخ منظومه شمسی در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.

این عملیات در ساعت ۰۵:۳۰ به وقت گرینویچ روز شنبه(ساعت ۹ صبح به وقت تهران) آغاز شده و در آن زمان کپسول حاوی نمونه‌های سیارک، از فضاپیمای اصلی جدا شده است.

در حالی که کپسول در حال آمدن به سمت زمین است، "فضاپیمای مادر"(mothership) مدار خود را برای دور زدن سیاره ما تغییر می‌دهد. فضاپیمای مادر، فضاپیمایی بزرگ است که فضاپیمای کوچکتر آن پرتاب یا نگهداری می‌شود. عصر روز شنبه احتمالا کپسول همانند گلوله‌ای آتشین که در آسمان حرکت می‌کند برای ناظران آسمانی در منطقه کوبر پدی استرالیا قابل مشاهده خواهد بود.

بنابر برنامه ریزی‌ها قرار است در محدوده "ومرا"(woomera) متعلق به نیروی هوایی سلطنتی استرالیا بین ساعت ۱۷:۴۷ تا ۱۷:۵۷ به وقت گرینویچ (۲۱:۱۷ تا ۲۱:۲۷ به وقت تهران)  فرود آید. چراغ راهنما روی کپسول داده‌هایی را در مورد موقعیت خود منتقل خواهد کرد که آن داده‌ها در محدوده "ومرا" تجزیه و تحلیل خواهد شد.

پس از فرود قبل از انتقال به ژاپن برای بازرسی به بخش "تاسیسات بررسی سریع"(quick-look facility) منتقل خواهد شد.

این مأموریت برای جمع‌آوری بیش از ۱۰۰ میلی‌گرم نمونه برنامه‌ریزی شده بود. این ماموریت سوم دسامبر ۲۰۱۴ پرتاب شد. نکته مهم دیگر این است که هایابوسا-۲ دارای دو نمونه است زیرا نمونه اول از سطح رویی و نمونه دوم از سطح زیرین سیارک جمع شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها