jamejamsara
سرا خانواده کد خبر: ۱۲۷۲۸۶۹ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹  |  ۰۷:۰۵

بر اساس آماری که سازمان جهانی بهداشت ارائه می دهد نزدیک به 50 میلیون نفر در دنیا دچار زوال عقل هستند. هر سال افراد زیادی به این جمع اضافه می شوند.

به گزارش جام جم آنلاین ، زوال عقل یکی از شایع ترین اختلالاتی است که در مغز افراد سالمند به وجود می آید اما اکنون نتایج تحقیقات گوناگون نشان می دهد این بیماری نزد افراد جوان تر هم دیده می شود. در واقع شرایط زوال عقل در دنیا نگران کننده پیش می رود به خصوص حالا که شیوع گسترده ویروس کرونا باعث شده تا کمتر توجهی به سایر بیماری ها از جمله زوال عقل شود.

با چه راهکارهایی می توان جلوی زوال عقل را گرفت و به عبارتی از آن پیشگیری کرد؟ همین الان که جوان هستید و با انرژی می توانید با رعایت نکات متعددی از زوال عقل خود در دوران پیری جلوگیری کنید. یکی از موثرترین راهکارها برای جلوگیری از زوال عقل تغذیه است.

یک مطالعه 10 ساله نشان داده است افرادی که رژیم غذایی خاصی را دنبال می کنند 40 درصد کمتر از سایر افراد دچار زوال عقل می شوند.

محققان 15 رژیم غذایی را جهت از بین بردن احتمال زوال عقل در پیری معرفی می کنند.

1-سبزیجات برگ سبز شش بار در هفته

2- سایر سبزیجات یک بار در روز

3- میوه های توت مانند یک بار در هفته

4- غذاهای سبوس دار مانند برنج قهوه ای ، ماکارونی و بلغور سه بار در روز

5- گوشت قرمز یا فرآورده های گوشتی فرآوری شده کمتر از چهار بار در هفته

6- ماهی حداقل یک بار در هفته ماهی

7-  مرغ دو بار در هفته

8-حبوبات سه بار در هفته

9- آجیل پنج بار در هفته

 

این هم تاکیداتی بر روی اینکه چه مواد غذایی ریسک زوال عقل را بالاتر می برد:

*غذاهای سرخ شده ارتباط زیادی با زوال عقل و آلزایمر دارند. کمتر از یک بار در هفته مصرف شوند و اگر هم شد اصلا به مرحله مصرف نرسند.

*به جای روغن های مضر و با ترانس چرب بالا از روغن زیتون برای پخت و پز استفاده شود.

*کمتر از یک قاشق غذاخوری کره یا مارگارین در روز

*پنیر کمتر از یک بار در هفته

*غذاهای شیرین هم باید به حداقل ممکن برسند.

برخی دانشمندان معتقدند چربی های سالم موجود در رژیمی که در سطور پیشین گفته شد به خصوص چربی های موجود در آجیل ، ماهی ، روغن زیتون و برخی گوشت ها  ممکن است باعث کاهش مولکول های التهابی در مغز شود که بر توانایی ما در پردازش اطلاعات تأثیر می گذارد.

اما واقعیت ساده این است که خوردن مقدار زیادی سبزیجات ، میوه ، سبوس دار و پروتئین بدون چربی، به کنترل وزن بدن کمک می کند و خطر چاقی را کاهش می دهد که یکی از بزرگترین عوامل خطر برای سلامت ضعیف قلب ، دیابت و البته زوال عقل است.

فشار خون بالا یکی دیگر از عوامل اصلی زوال عقل است. این عارضه به رگ های خونی ریز که اکسیژن به مغز می دهد آسیب می رساند.

 

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
رحیمی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
ببخشید اونوقت با این حقوق ها بخوریم؟
با این وضعیت ما فقط باد میخوریم! چه انتظارایی دارید؟
۰
۰
رحیمی
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
جام جم تو هم دل شیدایی داری ها! مگه تو نمیدونی ما چقدر حقوق میگیریم. با 2 میلیون تومن چی میشه خرید
۰
۰

یادداشت

بیشتر

مهارت تحکیم بنیان خانواده پس از فرزندآوری

ازدواج پیش از داشتن فرزند، قراردادی است برای آماده ساختن آسایش جسمانی و روانی متقابل، ولی پس از بچه دار شدن معنی حقیقی خود را به دست می آورد. خانواده همیشه در بین تمامی جوامع بشری به عنوان اساسی‌ترین نهاد اجتماعی، منشاء فرهنگ‌ها، تمدن ها و تاریخ بشر بوده است. توجه به خانواده و حمایت و هدایت آن به جایگاه واقعی و متعالی‌ خود، همواره سبب اصلاح خانواده انسانی و غفلت از آن موجب دور شدن بشر از حیات حقیقی و سقوط به ورطه هلاکت و ضلالت بوده است. 

سختی‌های موج سوم کرونا

سختی‌های موج سوم کرونا

چند روزی است اوضاع بیمارستان مسیح‌دانشوری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بیمارستان‌های مرجع کرونا در ایران نگران‌کننده شده و روزانه حدود 200بیمار به اورژانس کرونای این بیمارستان مراجعه می‌کنند.

راهکار های کسب مهارت همسرداری قبل از ازدواج

راهکار های کسب مهارت همسرداری قبل از ازدواج

نظام خانواده یک نهاد اساسی و محوری در جامعه است و به عنوان هسته اولیه برای سایر نهادهای اجتماعی به شمار می رود. همانطور که نظام های بزرگ اجتماعی، قوانین و حقوق خاص خودشان را در ارتباط با اداره و استحکام و رشد و بالندگی دارند لذا جهت تحکیم بنیان خانواده باید خانواده ها را آموزش داد. بدین ترتیب با توجه به تاثیر مستقیم آموزش بر وضعیت زوجین، شناسایی و تعیین عللی که به بهبود روابط زناشویی منجر می شود، در پیشگیری از مشکلات آنان نقش موثری خواهد داشت.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر