رییس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با جام جم آنلاین:

بورس میتواند از افزایش نقدینگی جلوگیری کند

ارزش بازارها در دنیا بر اساس سود دهی آن ها ارزیابی میشود. رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با ذکر این نکته افزود: بنگاه های ما سود دهی آن چنانی ندارند و مردم در حال افزایش ارزش سهام خود هستند.
کد خبر: ۱۲۶۷۶۹۰

بورس میتواند از افزایش نقدینگی جلوگیری کند

فریال مستوفی در گفتگو با خبرنگار جام جم آنلاین، دلیل جهش بازار بورس در مدت اخیر را استقبال مردم از ورود به این بازار دانست و اعلام کرد: شرایط فعلی در بورس بهترین شرایط را برای تامین مالی بنگاه ها فراهم نموده است. البته تمایل مردم برای سرمایه گذاری در بورس را میتوان به دلیل افزایش قیمت ها (عدم توازن در عرضه و تقاضا) و نیز تورم و پایین آمدن ارزش پول ملی دانست. مردم به ناچار برای حفظ سرمایه خود ترغیب به سرمایه گذاری در بازار بورس شده اند. حال که با پایین آمدن ارزش پول ملی، بازار بورس مورد توجه و اقبال عمومی قرار گرفته، لازم است بنگاه ها با عرضه سهام خود تامین مالی کرده و آن را تبدیل به سرمایه گذاری در بخش های مولد کنند که نتیجه این کار جهش تولید، اشتغالزایی، رونق و رشد اقتصادی خواهد بود.
 
مستوفی با اشاره به مشکلات اقتصادی سال های گذشته، رکود و کمبود تقاضا ذکر کرد: « در سال های گذشته حجم نقدینگی به سمت بازارهای مسکن، طلا و ارز می رفت لیکن سیاست های کنترلی دولت و بانک مرکزی و نوسانات شدید در این بازارها باعث شده است که از رونق سرمایه گذاری در این بازارها کاسته شود ».
 
رییس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با ذکر این نکته که بازار بورس میتواند نقدینگی 2500 هزار میلیارد تومانی بازار را به خوبی جمع کند و از تورم جلوگیری کند بیان کرد: « اگر این نقدینگی به سمت بازارهای مولد، تولید، ایجاد اشتغال و پروژه های دارای توجیه اقتصادی روانه شود، بسیار مفید است».
 
وی کسری بودجه دولت را ناشی از تحریم ها بخصوص تحریم نفتی دانست و اظهار داشت: «در بودجه پیش بینی شده برای سال 99 سهم درآمد های نفتی، فروش 1.5 میلیون بشکه نفت 50 تا 55 دلاری و همچنین مبلغ 195 هزار میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی از طریق دریافت مالیات در نظر گرفته شده بود که در صورت تحقق درآمد های ذکر شده در بودجه شاهد کسری بودجه 120 تا 150 هزار میلیارد تومانی می شدیم. لیکن در حال حاضر با شیوع ویروس کرونا و بوجود آمدن مشکلات ناشی از آن، تحقق دریافت مالیات پیش بینی شده در بودجه دور از انتظار است و همچنین بدلیل سخت تر شدن شرایط تحریم و بدنبال آن کم شدن حجم صادرات نفت و پایین آمدن قیمت نفت، امکان تحقق درآمدهای نفتی نیز بسیار پایین تر از رقم پیش بینی شده در لایحه بودجه است. لذا با اضافه کردن هزینه های مربوط به شیوع کرونا با کسری بودجه ای بیش از رقم 150 هزار میلیارد تومان مواجه خواهیم بود».
 
این کارشناس بورس دلیل حمایت دولت از بورس را اقتصادی خواند و اعلام کرد: « ما مخالف جذب سرمایه ها در بورس نیستیم به شرطی که این سرمایه های جذب شده صرف پروژه های تولیدی دارای توجیه اقتصادی شود. یکی از مزایای بورس شفافیت است و مردم میتوانند گزارش ها را بررسی کنند».
 
فریال مستوفی با توجه به ورود سرمایه گذاران خرد که نا آشنا با بورس، عنوان کرد: «نگرانی از ورود سرمایه گذاران خرد این است که این سرمایه گذاران دانش و تخصص لازم در این خصوص را ندارند و ناآگاهانه به بازار سرمایه وارد می شوند و از آنجائیکه با تمام پس انداز و یا حتی مبالغ بدست آمده از فروش خانه یا وسیله نقلیه خود اقدام به این کار می کنند، در صورت بروز مشکلی در بازار سرمایه آسیب های جبران ناپذیری به آنان وارد خواهد شد».
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها