حذف مالیات هنرمندان صنایع دستی و پیامدهای ویرانگرش

هنر صنعت ایران یا همان صنایع‌دستی به واسطه وجود قشر گسترده‌ای از هنرمندان و به ویژه بانوان، طی سالیان طولانی به عنوان بخش مهمی در اقتصاد، فرهنگ و هنر این سرزمین نقش داشته است‌. هنرمند صنایع‌دستی با توجه به نیاز و روح زمانه خود، به تولید آثار می‌پردازد و علاوه بر ایجاد ارزش اقتصادی به عنوان سفیران فرهنگی جامعه انتقال دهنده هویت و سبک زندگی ایرانی هستند.
کد خبر: ۱۲۴۲۰۳۲

این حوزه از صنایع خلاق به عنوان فصل مهمی از برنامه کشورهای توسعه یافته قرار گرفته است. ارزش افزوده حاصل از خدمات، پتانسیل‌های بالای صادراتی، ایجاد اشتغال با هزینه پایین و عدم وابستگی در تامین مواد اولیه از جمله دلایل برنامه‌ریزی سایر کشورها در این حوزه است. علاوه بر موارد بالا جذابیت‌های فرهنگی، تنوع قومیتی و در نتیجه تنوع رشته‌های صنایع دستی است که توجه ویژه و سرمایه‌گذاری در این حوزه را برای اقتصاد ایران اجتناب ناپذیر می‌کند. وجود بیش از دومیلیون فعال حوزه فرش و صنایع دستی که در سراسر کشور مشغول به تولید هستند، نشان دهنده اهمیت این موضوع و همچنین تصمیم‌گیری‌های مرتبط با آن است.
در شرایطی که اقتصاد ایران با توجه به شرایط ویژه‌ای که در آن قرار دارد، دوران سختی را سپری می‌کند، صنایع خلاق از جمله صنایع دستی و گردشگری می‌تواند نقش قابل توجهی در برون رفت از این شرایط ایفا کند.
با توجه به اهمیت این موضوع، حداقل انتظار جامعه صنایع دستی ایران از دولت نه حمایت بلکه ایجاد بسترهای لازم برای هموار کردن توسعه کارگاه‌های صنایع دستی، ایجاد شبکه‌های صادراتی، حل کردن مشکلات مالی بین المللی و تشویق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای حضور در این بازار است.
با قطعیت می‌توان گفت در این شرایط نه تنها
هیچ کدام از این موارد محقق نشده، بلکه دولت در پیش‌نویس لایحه بودجه سال 1399 برای جبران بخشی از کسری بودجه خود به سراغ دریافت مالیات از کارگاه‌های صنایع دستی و فرش رفته است؛ اقدامی که به گفته بسیاری از کارشناسان برای این حوزه مهلک و کشنده خواهد بود.
طبق ماده 142 مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور: درآمد کارگاه‌های فرش دستباف و صنایع دستی و شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌های تولیدی مربوط از پرداخت مالیات معاف است.
در صورت حذف این ماده از قانون مالیت‌های مستقیم پیش بینی می‌شود بسیار ی از کارگاه‌های صنایع دستی از چرخه تولید خارج شوند، ورود نسل جدیدی از کارآموزان و هنرمندان به حوزه صنایع‌دستی کاهش یابد و در بلندمدت به تضعیف تمام بخش‌های این بازار بینجامد.
این در حالی است که در شرایط فعلی هنرمندان صنایع دستی کشور با مشکلاتی جدی همچون عدم تعیین تکلیف بیمه تامین اجتماعی، گرانی مواد اولیه و عدم دسترسی به بازارهای بین المللی
دست به گریبان هستند.
امید است وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولی حوزه صنایع دستی و همچنین معاونت علمی ریاست جمهوری با توجه به اهمیت صنایع خلاق در توسعه اقتصادی کشور بتوانند با رایزنی با دولتمردان از ضربه‌ای مهلک به این بخش از اقتصاد، فرهنگ و هنر کشور جلوگیری کنند.

طوماری در حمایت از تولید داخلی
اگر یادتان باشد در گزارشی که در تاریخ 17 آذر با عنوان آخرین جرعه این جام... در همین صفحه منتشر کردیم، نماینده اعضای کمپین حمایت از صنایع‌دستی به ما گفت اگر وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حمایت از آنها آستین بالا نزند، خودشان دست به کار خواهند شد، اول با امضای طومار و بعد هم... حالا آنها طوماری تهیه کرده‌اند و در آن از وزیر وزارتخانه و معاونت صنایع‌دستی آن درخواست کرده‌اند با حمایتشان از هنرمندان و فعالان صنایع‌دستی، مانع حذف طرح معافیت مالیاتی این قشر و به تبع آن بیکاری حدود دو میلیون هنرمند مشغول در این بخش شوند.

سید مرتضی نقیبی

موسس خانه خلاق ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها