تعامل بین بخشی علیه آنفلوآنزا

موج بیماری آنفلوآنزا معمولا در فصل سرد سال به راه می‌افتد، البته عوامل دیگری هم در شیوع آن دخالت دارند که متاسفانه از سنوات گذشته در ایران وجود داشته است.
کد خبر: ۱۲۴۰۰۶۲

پیشگیری در این میان موضوع مهمی است که باید به آن توجه ویژه کرد. ما انتظار داریم همه نهادها برای تشویق شهروندان به پیشگیری، پای کار بیایند حتی بهتر است رسانه‌ها نیز ‌بخشی از این بار را به دوش بکشند. برای کاهش ابتلا به ویروس آنفلوآنزا باید در مکان‌های عمومی نکات لازم را یاد آوری کرد و بهتر است مدیران‌ در محیط‌های عمومی مثل مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات‌ برای کاهش شیوع‌ ویروس آنفلوآنزا برنامه داشته باشند.
واقعیت این است که ‌در کشورمان به پیشگیری پرداخته نمی‌شود، متاسفانه مجلس ‌و دولت‌ به این مهم توجه کافی نمی‌کنند؛ اما از آنجا که اعضای کمیسیون بهداشت و درمان اکثرا پزشک هستند، مسائل پیشگیری و آموزش‌های عمومی به اندازه کافی در کمیسیون مطرح شده است. به نظرم تا اینجای کار، وزارت بهداشت با ساز و کار خوبی وارد عرصه شده و نمره نسبتا قابل قبولی می‌گیرد، ولی امیدوارم به هفته‌های آینده هم توجه داشته باشد و بتواند این موج را کنترل کند. در واقع با توجه به تجربیات سنوات گذشته ‌‌و سیر بیماری، باید به‌طور جدی‌تر از امروز به مساله ویروس آنفلوآنزا پرداخته شود.
‌ وزارت بهداشت برای مقابله با این ویروس با کمبود‌هایی روبه‌روست که عمده آن‌ هزینه‌بر بودن ماجراست؛ این‌که باید مراقبت‌های میدانی را افزایش بدهد و کارشناس‌ها و بازرس‌ها آماده باشند. در کنار آن، سازمان دامپزشکی هم باید فعالیت خودش را به‌طور جدی‌تر ادامه بدهد و محیط‌‌ مرغداری‌ها و دیگر محیط‌های این‌چنینی را بررسی و نسبت به تجمع پرندگان وحشی که به تالاب‌ها می‌آیند، نظارت کافی داشته باشد. البته در این بین باید به نحوه صید و شکار نیز توجه کافی شود.
پیشنهاد ما این است که در این موضوع آموزش و پروش هم غفلت نکند و اگر لازم است، مانند خطر آلودگی هوا، خطر آنفلوآنزا را جدی بگیرد و مدارس را تعطیل کند؛ طبیعتا این‌که بچه‌ای با آنفلوآنزا پشت نیمکت بنشیند، اصلا قابل توجیه نیست. در واقع روند مقابله با این موج، فقط مختص وزارت بهداشت نیست و نیازمند یک کار تیمی و شبکه محور همه سازمان‌ها و ارگان‌هاست. ‌

همایون هاشمی

رئیس فراکسیون غذا و دارو

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها