سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان این که عدم الزام نصب فیلتر دوده، بازی کردن با جان مردم است، به ایسنا می گوید که اگر بخواهیم در پایتخت هزاران خودروی دیزلی غیر استاندارد داشته باشیم، وضعیت آلودگی هوای تهران مجددا وارد شرایط ناسالم خواهد شد. در واقع عدم الزام نصب فیلتر دوده، یک عقبگرد آشکار و در تضاد روشن با حقالناس، منافع عمومی و مصالح مردم است؛ چراکه بهصورت بسیار مستقیم به سلامت و بهداشت مردم صدمه وارد میکند. محسن پورسیدآقایی،معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز با اشاره به لزوم استفاده از فیلتر دوده در اتوبوسهای شهری عنوان میکند: استفاده از فیلتر دوده یک رویکرد و استاندارد جهانی محسوب میشود و چندین سال است که شهرهای بزرگ دنیا با یکدیگر متحد شدهاند تا همه خودروهای دیزلی و اتوبوسهای شهری خود را مجهز به فیلتر دوده کنند و تجربه ثابت کرده که استفاده از فیلتر دوده باعث صفر شدن خروجی ذرات معلق و کربن میشود، به همین منظور در شهرهای بزرگ دنیا از این فیلتر استفاده میشود.
وی با بیان اینکه در ایران هم تعدادی فیلتر دوده بهصورت آزمایشی نصب شده است، ادامه میدهد: نتایج استفاده از فیلتر دوده کاملا موفقیت آمیز بوده است و در این چند سال اگزوز اتوبوسها ۱۰۰ درصد تمیز هستند. بنابراین با این تجربه موفق حتما میتوان این کار را ادامه داد و اتوبوسهای تهران را به فیلتر دوده مجهز کرد. با وجود آنکه مدیران شهری و اعضای شورای شهر بر لزوم نصب فیلتر دوده بر روی اتوبوسهای پایتخت تاکید کردند اما در جریان بررسی لایحه شهرداری تحت عنوان «انتشار 3000 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه حمل و نقل»، اعضای شورای شهر تهران در دوم دی ماه سال گذشته، به اختصاص بخشی از اوراق مشارکت به خرید فیلتر دوده رأی منفی دادند و به همین دلیل خرید فیلتر دوده از محل 3000 میلیارد تومان اوراق مشارکت حذف شد و با این تصمیم شورای شهر، یکی از منابع مهم خرید فیلتر دوده، از ردیفهای کمک حذف شد و سر فیلتر دوده از کمکها بی کلاه ماند!
نامه معاون وزیر در مورد لزوم نصب فیلتر دوده
این تصمیم شورای شهر در حالی بود که پیش از این نیز علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامهای خطاب به رئیس شورای شهر تهران در مورد لزوم تجهیز اتوبوسهای دیزلی شهر تهران به فیلتر دوده نوشت: «بر اساس مصوبات هیات وزیران کلیه اتوبوسهای درون شهری دیزلی باید مجهز به فیلتر دوده باشد. لذا خواهشمند است ضمن بررسی عواقب موضوع در شورای شهر، نسبت به الزام شهرداری تهران به نصب فیلتر دوده بر روی اتوبوسهایش دستور اقدام لازم را مبذول فرمایید.»
در خرداد ماه امسال نیز عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست نیز در نامهای خطاب به نمکی وزیر بهداشت با موضوع لزوم حضور موثر وزارت بهداشت به موضوع کاهش و حذف آلودگی دوده دیزل از هوای کلانشهرها نوشت: «بارها در مکاتبات متخصصان آن وزارتخانه هشدار و تاکید شده است که دود دیزل بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سرطان زاست و نقش بسزایی در افزایش بیماریهای قلبی و عروقی دارد.
شهروندان بسیاری از شهرها در حمل و نقل عمومی و خودروهای حمل کالا و خدمات شهری مواجه بسیاری با دود دیزل دارند و الزام کنترل آلایندگی دیزل با استفاده از نصب فیلتر دوده روی خودروهای نوشماره و در حال حرکت دیزل طی مصوبه هیات وزیران و نیز مصوبات متعدد بعدی در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا مورد تاکید قرار گرفته است؛ این در حالی است که برخی دستگاههای دولتی از انجام تکالیف قانونی خود سر باز میزنند و هزینه آلودگی دیزل بر اساس بار بیماریها و مرگ و میر که چندین برابر هزینه بهسازی سامانه ها ست، عملا تاوان سنگین آن توسط آن وزارتخانه پرداخت میشود.
نامه وزیر بهداشت به شهردار
موضوع فیلتر دوده از محدوده مدیریت شهری خارج شد به گونه ای که سعید نمکی وزیر بهداشت را دست به قلم کرد و وی در نامهای خطاب به شهردار تهران نوشت: « مطابق مصوبات هیات وزیران کلیه خودروهای دیزلی درون و برون شهری باید مجهز به فیلتر دوده باشد. مطابق گزارش سازمان بهداشت جهانی ذرات دوده خروجی از خودروهای دیزلی سرطان زای قطعی است و متأسفانه در شهر تهران بیش از 3000 اتوبوس دیزلی خطوط BRT فاقد فیلتر دوده بوده و سالانه هر اتوبوس بیش از 40 هزار کیلومتر در شهر تهران تردد میکند که مقدار زیادی ذرات دوده سرطانزا را در هوا منتشر کرده و تهدیدی برای سلامت ساکنان شهر تهران و استفاده کنندگان از این وسایل نقلیه است.
شایسته است دستور اقدام لازم مبنی بر نصب فیلتر دوده بر روی اتوبوسهای عمومی و سایر خودروهای دیزلی سنگین را مبذول فرمایید.»
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
علی اصغر هادیزاده، رئیس انجمن دوومیدانی فدراسیون جانبازان و توانیابان در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد