عربستان توسط چند شرکت از یک کارخانه تسلیحاتی در صربستان خمپاره و موشک خریداری کرد و به داعش در یمن تحویل داد.
کد خبر: ۱۲۳۰۱۱۸
سنگ تمام عربستان برای داعش

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، اسناد لو رفته‌ای شامل پاسپورت‌های اسکن شده دلالان اسلحه آمریکایی، عربستانی و اماراتی و مقامات دولتی این کشورها، برای اولین بار از یک شبکه ارسال محموله‌ سلاح برای شبه‌نظامیان یمنی از جمله تروریست‌های داعش در یمن پرده برمی‌دارد.

در دو بخش نخست این گزارش، نحوه ارسال سلاح به تروریست‌ها در یمن و سوریه در پوشش فعالیت‌های دیپلماتیک توسط آمریکا و متحدانش تشریح شد. بخش سوم و پایانی گزارش، به نقل برخی از کشورهای عربی در پشتیبانی تسلیحاتی از تروریست‌ها می‌پردازد.

پایگاه خبرنگاران مستقل «آرمز واچ» در گزارش خود نوشت: «اخیراً به‌طور ناشناس اسنادی جنجالی شامل ایمیل‌ها، یادداشت‌ها، قراردادها، تصاویر، زمان‌بندی تحویل، لیست‌های بسته بندی، شماره بدنه سلاح‌ها و مشخصات خریداران را دریافت کردم. در میان این اسناد درز کرده، پاسپورت‌های اسکن شده دلال‌های اسلحه و مقامات آمریکایی، عربستانی و اماراتی نیز به دستم رسید. این افراد به نیابت از دولت آمریکا، وزارت دفاع عربستان سعودی و ارتش امارات متحده عربی، جهت خرید سلاح از کارخانه تولید سلاحی در صربستان دیدار کردند».

ویدئوهای داعش یمن، تأمین‌کنندگان عربستانی سلاح‌هایشان را لو می‌دهد

نویسنده این گزارش می‌نویسد: «گلوله‌های خمپاره ساخت کارخانه اسلحه‌سازی «کروسیک» کشور صربستان را اغلب می‌توان در ویدئوهای تبلیغاتی داعش یمن و در دست تروریست‌های این گروه مشاهده کرد. من شماره سریال ثبت شده روی خمپاره‌ها را که [در ویدئوها] به‌طور واضحی قابل مشاهده هستند دنبال کردم. من از اسنادی که از کارخانه اسلحه‌سازی کروسیک به دستم رسیده بود استفاده کردم و دریافتم که چه کسانی این سلاح‌های دارای این شماره سریال‌ها را سفارش داده و خریداری کرده‌اند. علامت ثبت شده بر روی گلوله‌های خمپاره شامل کد «82mm M74 HE KV lot 04/18» هستند که در آن «KV» به این معنا است که این گلوله‌های خمپاره توسط کارخانه تولید سلاحی در صربستان ساخته شده‌اند (K حرف اول کلمه کارخانه کروسیک و V حرف اول والیوو، شهری است که کارخانه در آن قرار دارد). اعداد «04/18» به این معنی است که گلوله‌های خمپاره مربوط به شماره قطعه ۴ بوده و در سال ۲۰۱۸ تولید شده‌اند».

این گزارش می‌افزاید، مشخص شد که خمپاره‌هایی در اختیار داعش در ویدئو، توسط شرکت «الاینت تِک سیستمز» (شرکت تابعه تحت مالکیت کامل کمپانی ATK Orbital در آمریکا) به نیابت از دولت آمریکا خریداری شده‌اند. دریافت‌کننده نهایی این خمپاره‌ها ارتش افغانستان است. با این‌حال به‌نحوی به دست داعش یمن رسیدند.

نویسنده در ادامه شرح می‌دهد، از سوی دیگر خمپاره‌های دارای شماره سریال «۸۱mm M۷۲ HE KV Lot ۰۱/۱۸» نیز در ویدئوی تبلیغاتی داعش یمن دیده می‌شوند. بر اساس اسناد لو رفته از کارخانه کروسیک، خریدار این خمپاره‌ها وزارت دفاع عربستان سعودی هستند. یک شرکت خصوصی در به نام «GIM» تحت مالکیت پدر وزیر کشور صربستان، صادر کردن این خمپاره‌ها را برعهده داشته است. شرکت GIM چهار قرارداد جهت تحویل ۵۱۷ هزار قطعه گلوله خمپاره از کروسیک با عربستان امضا کرده بود. شرکت «ریناید الجزیره» عربستان سعودی و «هلدینگ لارکمونت» که در انگلیس ثبت شده است تحویل این خمپاره‌ها را بر عهده داشتند. دریافت‌کننده نهایی این محموله‌ها وزارت دفاع عربستان بود.

این گزارش افشا می‌کند، شرکت GIM در تاریخ ۲۷ آوریل ۲۰۱۷، طی نامه‌ای لیست نمایندگان این شرکت و سه کارمند ریناید الجزیره را برای کروسیک می‌فرستد تا بازدید آن‌ها از این کارخانه برای تأیید سفارش اسلحه میسر شود. در میان اسامی نمایندگان GIM، نام «برانکو استفانوویچ» پدر وزیر کشور صربستان دیده می‌شود. پاسپورت تمامی این افراد به نامه الصاق شده بود. این شرکت بخشی از محموله‌ها را از طریق هولدینگ لارکمونت به دست وزارت دفاع عربستان رساند. شواهدی درباره نام مالک این هولدینگ وجود ندارد، اما از طریق پیوند‌های غیرمستقیمی می‌توان به این نتیجه رسید که مالکیت این شرکت متعلق به عربستان سعودی است. نکته جالب این است که این خمپاره‌ها به‌بهایی بسیار ارزان‌تر از قیمت واقعی از کروسیک خریداری شده‌اند.

ارسال سلاح‌ها با پرواز‌های دیپلماتیک

سلاح‌ها مستقیماً توسط شرکت GIM به وسیله شرکت هواپیمایی «سیلک وی» به عربستان سعودی ارسال شده یا از طریق دریا از بندر «بورگاس» در بلغارستان به «جده» در عربستان سعودی منتقل شدند. شرکت سیلک وی تحت مالکیت کشور جمهوری آذربایجان است و طبق اسناد دیپلماتیک منتشر شده در سال ۲۰۱۷، این شرکت هواپیمایی ۳۵۰ پرواز دیپلماتیک با محموله سلاح را به سوریه، افغانستان، یمن و آفریقا را پوشش داده است. این پرواز‌ها به‌وسیله پنتاگون، عربستان سعودی و امارات متحده عربی کرایه شده بودند. در تاریخ ۱۰ مارس ۲۰۱۹، مجدداً سلاح‌های تولید صربستان از طریق بندر بورگاس به‌وسیله یک کشتی با پرچم «جبل‌طارق» به جده ارسال شد. ۲۸ ژوئن ۲۰۱۹ نیز یک کشتی باری سوئیسی با محموله‌ای شامل ۲۱ کانتینر و جمعاً محتوی ۴۳ هزار گلوله خمپاره از بورگاس به جده ارسال شد.

ارسال موشک‌های گراد به عربستان سعودی توسط پیمانکاران خصوصی

طبق این گزارش، اسناد لو رفته حاکی از این است که وزارت دفاع سعودی از پیمانکاران خصوصی آمریکایی و اماراتی برای خرید و انتقال سلاح‌های صربستانی استفاده کرده است. این دست از پیمانکاران خصوصی اغلب توسط سرویس‌های امنیتی برای مأموریت‌های مخفیانه غیرقانونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بر اساس اسناد منتشر شده، پیمانکاران آمریکایی و اماراتی ۲۰ هزار فروند موشک گراد را بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ از صربستان به عربستان سعودی منتقل کرده‌اند. با این حال در قرارداد‌های مربوطه دریافت‌کننده نهایی مشخص نیست و عربستان سعودی از چنین موشک‌هایی استفاده نمی‌کند. در سال ۲۰۱۶ شرکت صربستانی «کروپنیک» قرارداد خرید ۲۰ هزار فروند موشک گراد تولید کروسیک به ارزش ۶۹.۷۲ میلیون دلار را با عربستان سعودی به امضا رساند. همچنین کروسیک و کروپنیک ۳ قرارداد دیگر برای ارسال ۱۰۱۶۰۰ قبضه خمپاره به عربستان را ثبت کردند. این قرارداد‌ها از طریق نامه‌نگاری میان کروسیک و کروپنیک درز کرده‌اند که شامل ارسال خمپاره‌ها و موشک‌های آلوده به فسفر سفید هستند. پاسپورت‌های لو رفته از کارکنان این پیمانکاران خصوصی از یک عملیات مشترک بین‌المللی حکایت دارد.

نویسنده این گزارش فاش می‌کند، کارکنان دو شرکت آمریکایی «آرمی‌ترنس» و «تریدویندز لوجستیکس» و شرکت اماراتی «هپتاگون گلوبال تریدینگ» که به کارخانه کروسیک رفته و سلاح‌های سفارشی سعودی‌ها را تحویل گرفتند، هیچ‌کدام طرف قرارداد با این کارخانه نیستند. با این حال این شرکت‌ها، تحویل و ارسال سلاح‌ها از صربستان به عربستان سعودی را قبول کرده‌اند. نکته جالب اینجا است که آدرس شعبه تگزاس شرکت اماراتی هپتاگون و شرکت تریدویندز لوجستیکس کاملاً یکسان هستند. این درحالی است که نام مالکان آن‌ها در هیچ کجا ثبت نشده است. شرکت تریدویندز خدماتی نظیر نقل و انتقالات و اسکورت زمینی امن را انجام می‌دهد و اکثر کارکنان آن واجد گواهی شفافیت امنیتی آمریکا هستند که نشان می‌دهد این افراد برای دولت آمریکا کار می‌کنند. این شرکت زنجیره تأمین عملیات‌ها در عربستان سعودی را مدیریت می‌کند و به‌دنبال استخدام یک مدیر برنامه ارشد برای امور منطقه خلیج فارس است.

وی می‌نویسد: «عربستان سعودی از سال ۲۰۱۷ تعداد ۱،۲۸۶،۴۶۲ قطعه مهمات را از کارخانه اسلحه‌ سازی کروسیک صربستان خریداری کرده است. این گزارش تنها بخش کوچکی از شبکه بین‌المللی ارسال اسلحه برای شبه‌نظامیان مسلح در خاورمیانه را در بر می‌گیرد. من اسنادی را منتشر کرده‌ام که ارتباط مستقیم بین این صادرات اسلحه با تروریست‌های داعش در یمن را نشان می‌دهند. من همچنین اسامی و پاسپورت‌های دلالان اسلحه و مقامات دولتی آمریکا و عربستان سعودی را منتشر کردم، زیرا آن‌ها باید مورد بازجویی قرار گیرند و آن‌هایی که تروریست‌ها را مسلح می‌کنند شناسایی شوند».

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها