یادداشت:

ورود به گونه عاشقانه با #باهم_تاهمیشه

یکی از مسائلی که در سال‌های بعداز انقلاب همواره محل بحث و جدل میان اهالی هنر و اقشار دیگر جامعه بود، کم و کیف ورود به عرصه موسیقی و چارچوب‌های موسیقی در نظام فرهنگی کشورمان بوده است. سال‌هاست به موسیقی و اثرگذاری آن در جامعه آن‌طور که باید بها و اولویت ندادند، ولی کم‌کم و با افزایش نفوذ رسانه‌ها در سطح جامعه، موسیقی به واقعیتی غیرقابل انکار تبدیل شد و حالا نقشی پررنگ‌تر و تاثیرگذارتر از همیشه دارد.
کد خبر: ۱۲۱۸۴۲۸

روزگار کنونی موسیقی ایران حاصل نگاه نادرست و مغفولانه به این مقوله مهم بوده است که باعث شده با هنری طرف باشیم که کمتر تناسبی با نظام فرهنگی جمهوری اسلامی دارد و شاید در موارد زیادی در برابر ارزش‌ها و اعتقادات دینی قدعلم می‌کند و حتی به تخریب کانون خانواده نیز می‌پردازد؛ ترانه‌هایی نظیر «من همیشه عشق دوم بودم» و از این قبیل که تاکنون زیاد در بازار موسیقی با آن مواجه شده‌اید.
پس موسیقی در دنیای امروز یکی از تاثیرگذارترین شقوق هنر است که با لایه‌های مختلف اجتماعی ارتباط جدی دارد و موسیقی عاشقانه نیز گونه‌ای از موسیقی است که تقریبا تمام طیف‌های مختلف جامعه را دربر می‌گیرد. با نگاهی به افزایش خواننده‌های پاپ و انتشار متعدد قطعات موسیقی با ملودی‌های ضعیف و اشعار سطحی عاشقانه در فضای کنونی موسیقی، خلل وجود خط تولید موسیقی عاشقانه با اشعار فاخر و مضامین صحیح به وضوح حس می‌شود.
در این آشفته بازار موسیقی که حتی قشر کودک و نوجوان از آهنگ «ساسی مانکن» استفاده می‌کند و قشر جوان جامعه نیز با سبدی پر از عشق‌های شکست‌خورده، خیانت، روابط نامتعارف، سطحی و ناپایدار مواجه است، ضرورت پرداختن به تولید آثار فاخر با مضامین عشق‌های پایدار، ازدواج‌های موفق، نگاه متعهدانه به کانون خانواده و مساله مهم ازدواج بیش از پیش احساس می‌شود.
همین احساس نیاز قشر وسیعی از جامعه، موجب شد امروز شاهد توجه ویژه سازمان اوج به تولید عاشقانه‌های ایرانی - اسلامی باشیم، ژانری از موسیقی که تقریبا جزو کالای مصرفی تمام اقشار جامعه محسوب می‌شود. عاشقانه‌هایی که با اشعار پرمضمون و ملودی‌های شاد و جذاب قرار است در سبد موسیقیایی خانواده‌هایی قرار گیرد که به موسیقی به عنوان هنری تاثیرگذار نگاه می‌کنند که می‌تواند حتی نقش مصلحِ اجتماعی را نیز بازی کند.
این جادوی موسیقی است که می‌تواند بر اجتماع و رفتار انسان‌های مختلف جامعه اثر بگذارد. البته مقصودمان اشعار و ملودی‌های کلیشه‌ای و ضعیف نیست.

خواندن برای سالگرد ازدواج، خواندن برای ازدواج، خواندن برای تعهد زوجین به زندگی و استحکام خانواده، تحکیم یک عشق در زندگی و خواندن برای هر اتفاق خوش مثل محبت یک پدر به دختر و همسرش می‌‌تواند موسیقی را دوباره به خلوت خیلی از خانواده‌های ایرانی که امروز میانه خوبی با موسیقی‌های عاشقانه ندارند هم بیاورد.
بسیاری از زوج‌های جوان آهنگ‌های مشترک دارند که گاه شنیدن آن آهنگ‌ها در موقعیت‌های حساس، تاثیر زیادی در قوت قلب و گرم شدن کانون خانواده‌شان می‌گذارد. با توجه به حال و روز امروز بازار موسیقی، مرکز ماوا به عنوان بازوی موسیقایی سازمان اوج عزم خود را برای ورود به این میدان عریض و طویل جزم کرده و در این مسیر با تولید موزیک‌های عاشقانه ولی با هویت ایرانی - اسلامی سعی دارد جای خالی عاشقانه‌های پاک در سبد موسیقی خانواده‌های ایرانی را پر کند و تاکنون قطعات متنوعی برای سلیقه‌های مختلف جامعه تولید کرده که چند روزی است انتشار آنها در فضای مجازی با هشتگ #باهم_تاهمیشه آغاز شده است.


محمدجواد توسلی

فعال فرهنگی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها