جنجال افشای پیام‌های سفیر انگلستان در آمریکا ادامه دارد

آشوب در محله غربی

یک هفته پس از افشای پیام‌های محرمانه کیم داروک، سفیر مستعفی انگلیس در آمریکا درباره بی‌کفایتی و ناکارآمدی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، بامداد دیروز باز هم بخش دیگری از این مکاتبات با لندن منتشر شد. در این اسناد نشان داده شده که ترامپ صرفا به دلیل خصومت شخصی با باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) خارج شده است. افشای پیام‌های سفیر انگلستان از ابتدا بر سر موضوع ایران و نحوه برخورد دولت ترامپ با این پرونده بود‌. به نظر می‌رسد مساله ایران خواسته یا ناخواسته شکاف عمیقی در روابط دو متحد قدیمی انداخته باشد که به این زودی‌ها قابل ترمیم نیست.
کد خبر: ۱۲۱۷۵۲۶

به گزارش فارس، روزنامه دیلی‌میل پیام جدیدی از کیم داروک سفیر انگلیس در می ‌سال ۲۰۱۸ منتشر کرد. او ساعاتی پس از بازگشت بوریس جانسون، وزیر خارجه وقت بریتانیا از سفری که برای حفظ توافق هسته‌ای به کاخ سفید داشت، این پیام را به لندن ارسال کرده بود. داروک که پس از افشای مکاتبات محرمانه‌اش با لندن در هفته گذشته مجبور به استعفا شد، در این پیام به دفتر نخست‌وزیری انگلیس تصریح می‌کند که ترامپ فقط برای عصبانی کردن اوباما و به دلایل شخصی برجام را پاره کرد و جانسون نیز در ملاقات با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نتوانست آنها را به باقی‌ماندن در توافق مجاب کند.
افشای بخش جدیدی از پیام‌های داروک به لندن در حالی صورت می‌گیرد که اسکاتلندیارد و پلیس انگلیس به اصحاب رسانه هشدار داده بود دیگر هیچ قسمتی از مکاتبات مذکور را منتشر نکنند و در غیر این‌صورت شامل مجازات قانونی می‌شوند. در اسنادی که هفته گذشته منتشر شد سفیر انگلیس رئیس‌جمهور آمریکا را بی‌منطق، متزلزل و بی‌کفایت خوانده و ناکارآمد توصیف کرده بود. انتشار این سخنان خشم دونالد ترامپ را چنان برانگیخت که ترزا می، ‌نخست‌وزیر انگلیس و سفیر این کشور را با بدترین واژگان مورد خطاب قرار داد و آنها را احمق توصیف کرد. گرچه هنوز افشاگر پیام‌های کیم داروک مشخص نیست، اما ساندی‌تایمز انگلستان در این باره نوشت: پلیس انگلیس مظنون اصلی اظهارات محرمانه کیم داروک را شناسایی کرده، اما هنوز هویت وی رسانه‌ای نشده است.
موضوع ایران؛ عامل اختلاف
کیم داروک از سپتامبر 2015 به عنوان سفیر انگلیس در آمریکا تعیین شده بود. دونالد ترامپ ابتدا با دقت پیام‌های داروک را نخوانده بود، اما وقتی خواند موضع سرسختانه‌ای گرفت و به‌شدت به مقامات دولت انگلستان حمله کرد. وی در حساب توییتری خود با حمله به داروک و ترزا می ‌نوشت: «من به ترزا می‌ گفتم که چطور توافق (برگزیت) را پیش ببرد، اما او روش احمقانه خودش را در پیش گرفت و قادر به انجام توافق نشد. این یک فاجعه است».
ترامپ همچنین تاکید کرد که دولتش دیگر با داروک همکاری نخواهد کرد و وی را فردی بسیار احمق خواند. همزمان ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا نیز نشست‌های برنامه‌ریزی شده با لیام فاکس، وزیر بازرگانی انگلیس را فقط به این دلیل که احتمالا داروک نیز در آن حضور خواهد یافت، لغو کرده است.
داروک در پیام‌های خود تا اینجا حقایقی را افشا کرده است که غالبا مربوط به نوع برخورد دولت ترامپ با پرونده ایران بوده است. وی در یکی از نوشته‌هایش دلایل ادعایی دونالد ترامپ برای عقب‌نشینی از حمله به سه نقطه در ایران پس از سرنگونی یک پهپاد آمریکایی را رد کرده بود.
ترامپ بعد از سرنگونی پهپاد آمریکایی مدعی شده بود به دلیل نگرانی از کشته شدن ۱۵۰ ایرانی حمله به سه نقطه در داخل ایران را ده دقیقه قبل از آغاز آن متوقف کرده، اما داروک در یادداشت دیپلماتیک خود نوشته بود این توضیح درست نیست. او نوشت ترامپ احتمالا بیشتر نگران رأی نیاوردنش در دور بعدی انتخابات بوده است. داروک همچنین نوشته بود بعید است سیاست آمریکا در قبال ایران تا زمانی که دولت او غیریکدست و نامنسجم است انسجام و نظم بیشتری پیدا کند. سفیر انگلیس در بخش دیگری از یادداشت‌های خود گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌ها را که از نزاع‌های درونی و سردرگمی در کاخ سفید ترامپ خبر می‌دهند تا حد زیادی صحیح دانسته است.
افشاگری‌های بیشتر
هفته گذشته، لندن که از افشای پیام‌های سفیرش در انگلستان به شدت شوکه شده بود گفت در این باره تحقیق خواهد کرد. روزنامه ایندیپندنت در این باره نوشت: با آن‌که مسائل مطرح‌شده در یادداشت‌های این سفیر ممکن است سرافکندگی دولت انگلیس را همراه داشته باشد، لیکن وزارت خارجه این کشور از نظرات داروک دفاع کرده و آنها را ارزیابی‌هایی صادقانه و بی‌پرده از سیاست در آمریکا می‌خواند.
یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس نیز گفت: این دیدگاه‌ها الزاما دیدگاه‌های وزرا یا دولت انگلیس نیست، ولی ما آنها را صادقانه می‌دانیم؛ درست همان‌طور که سفیر آمریکا در اینجا قرائت خود از مسائل سیاسی و شخصیت افراد را به دولت کشورش ارائه خواهد کرد.
در همان حال ترزا می ‌سعی کرد با سخنان خود طرف آمریکایی را راضی کرده و از گسترش شکاف بین دو متحد قدیمی بکاهد، اما افشای پیام‌های جدید داروک خشم ترامپ را برانگیخت تا جایی که داروک مجبور به استعفا شد.
در همین رابطه سایمون مک دونالد، معاون وزیر خارجه انگلیس تأکید کرد در تمام دوران فعالیت خود در وزارت خارجه بریتانیا، مورد مشابهی مسأله کنونی مشاهده نکرده که در آن یک کشور دوست وحاضر به ادامه همکاری با نماینده همپیمان خود نشود.
وی توضیح داد در کارنامه 37 ساله کاری وی هرگز شاهد جنجالی مشابه آنچه میان ترامپ و داروک به وجود آمد نبوده است و تأکید کرد شخصا از این‌که داروک مجبور به استعفا شد، ناراحت است. مک دونالد درادامه اظهارات خود گفت: احتمال افشای بیشتر یادداشت‌های دیپلماتیک وجود دارد.

زیان خوش خدمتی
اختلافات بین انگلستان و آمریکا درحالی اوج می‌گیرد که انگلیسی‌ها طبق سنت قدیمی شان در راه خوش خدمتی به دولت آمریکا هفته گذشته یک نفتکش متعلق به ایران را در جبل‌الطارق توقیف کردند. انگلیسی‌ها ادعا می‌کنند مقصد این کشتی سوریه بوده و توقیف این نفتکش به خاطر تخطی ایران از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه دمشق صورت گرفته است. این در حالی بود که شواهد و قرائن نشان می‌داد که این اقدام به درخواست یا دستور آمریکا صورت گرفته است.
سردار فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران و علی ربیعی، سخنگوی جدید دولت روحانی به نقش آمریکا در پشت پرده این اقدام انگلیس اشاره کردند.
درهمین رابطه روزنامه انگلیسی ایندیپندنت طی گزارشی هشدار داد: «انگلیس در آستانه ورود به درگیری‌ای است که در جریان آن فقط می‌تواند شمار محدودی نیرو را [به منطقه] اعزام کند، و در عوض ممکن است تبدیل به هدفی شود برای انتقام‌جویی ایران در واکنش به اقدام آمریکا». به عبارتی دیگر انگلستان که تا اینجا چوب نمک‌نشناسی‌های ترامپ را خورده و به طرز وحشتناکی در معرض بددهنی‌های او قرار گرفته در صورت ادامه خوش‌خدمتی‌های خود به آمریکا ممکن است در آینده متحمل خسارت‌های باز هم بیشتری شود.
توصیه روزنامه ایندیپندنت از این جهت اهمیت دارد که به مقامات انگلیسی می‌گوید تا دیر نشده حساب خود را از واشنگتن جدا کنند.

علی باقری

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها