در حالی که بسیاری از مردم از طرح ترافیک جدید ناراضی‌اند معاون شهردار تهران تمام‌قد از آن دفاع کرد

جنجال طرح ترافیک در خیابان بهشت

در روزی که هوای تهران با شاخص 113 برای گروه‌های حساس ناسالم شده بود، در روزی که شهردار تهران و وزیر ارتباطات در یکی از سه‌شنبه‌های بدون خودرو داشتند در خیابان‌های تهران رکاب می‌زدند و در روزی که در محله ستارخان ده ایستگاه با 300 دوچرخه هوشمندِ اشتراکی نارنجی‌رنگ افتتاح شد به امید داشتن ترافیکی کمتر و هوای بهتر، درست در روزی که خیلی از مردم تهران هنوز با طرح ترافیک جدید کنار نیامده‌اند، صحن شورای شهر تهران در خیابان بهشت محل تضارب آرا در این باره بود.
کد خبر: ۱۲۱۶۶۸۶

شورای شهر دیروز دو جناح داشت؛ گروهی موافق طرح ترافیک جدید و گروهی مخالف، هر دو نیز متعصب. موافقان و مخالفان حسابی رو در روی هم بودند، حتی به هم کنایه می‌زدند و یکدیگر را مخاطب قضاوت‌های تند قرار می‌دادند.
در این بین، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز که آمده بود گزارش اجرای طرح ترافیک جدید در 18 روزگذشته را به پارلمان شهر بدهد، مرغ یک پایش مثل همیشه در کفشِ تایید طرح بود، نتیجه این‌که جلسه روز گذشته شورای شهر تهران با بمباران اطلاعاتی حضار توسط محسن پورسید آقایی، معاون شهردار و البته انبوهی سوال و ابهامِ بی‌جواب همراه شد.
کاهش ترافیک، بهبود هوا !
پور سیدآقایی که البته تنها یک عضو از شورای شش نفره ترافیک تهران است که امضایشان پای مصوبه طرح جدید ترافیک نشسته، همواره تمام‌قد از طرح کاهش آلودگی هوا که جایگزین طرح زوج یا فرد شده، دفاع کرده است، آنچنان که همه،‌ همه چیز را از چشم او می‌بینند. دیروز هم او بر همین سبیل بود و ضمن نمایش دادن 90 اسلایدی که همراه داشت از طرح جدید فقط دفاع کرد و دفاع. او می‌گفت طرح جدید ترافیک که نگارشش با مشاوره دانشگاه تربیت مدرس انجام شده و محصول بررسی عملکرد شهرهای پیشرفته اروپایی است، در هفته اول اجرا باعث کاهش 16 درصدی ورود به محدوده طرح در اول صبح و کاهش 18 درصدی ورود در ساعات اوج تردد عصر شد و این کاهش درهفته دوم به 29 درصد رسید. او گفت در این مدت هوای تهران نیز بهتر شده و دیگر مثل روزهای قبل از اجرای طرح ترافیک جدید، ذرات معلق، دی‌اکسید گوگرد، دی‌اکسید نیتروژن و منوکسید کربن هوای تهران را به مرز بحران و هشدار نمی‌رساند. او البته برای آلاینده ازن که این روزها هوای پایتخت را مسموم کرده نیز توضیح داشت و گفت که این آلاینده از اگزوز خودروها خارج نمی‌شود بلکه حاصل تابش خورشید است بر گازهای موجود در هوا. معاون شهردار به این ترتیب همه چیز را خوب و مرتب جلوه داد و کسانی مثل زهرا‌صدراعظم‌نوری، عضو محیط زیستی شورا نیز تاییدش کردند.
مچگیری
با این حال اما پورسید آقایی از ترکش انتقاد برخی از اعضای شورا در امان نماند، حتی برای لحظاتی مجبور شد بخندد به گوشه و کنایه‌ای که حجت نظری به او زده بود. گوشه زدن به معاون شهردار البته از افشین حبیب‌زاده آغاز شد. معاون شهردار در صحن گفته بود که گاز ازن بر اثر تابش خورشید بر ذرات نیتروژن ایجاد می‌شود که حبیب‌زاده طاقت نیاورد و گفت این دیگر از ابداعات جدید است که فرمول شیمایی‌اش مجهول است. او همچنین پرسید اگر طرح جدید ترافیک در کاهش آلودگی هوا موثر بوده پس چرا در دو‌هفته اخیر هوا مدام آلوده بوده است؟
حجت نظری عضو رک‌گوی شورا نیز که مصر بود هوای تهران آلوده‌تر از قبل شده نه پاک‌تر، هم به نارضایتی مردم از این طرح اشاره کرد و هم به ناقص بودن اطلاع‌رسانی‌ها. او به نظرسنجی‌هایی که سیدآقایی مدام به آنها اشاره می‌کرد و می‌گفت مردمی که پرسشنامه‌های اجرای طرح ترافیک جدید را پر کرده‌اند کاملا از اجرای آن راضی‌اند نیز حمله کرد و گفت نظرسنجی‌های آقای معاون مثل نظرسنجی‌های آقای روحانی است.
اگر مردم یادشان باشد رئیس‌جمهور گفته بود من هنگامی که سواره در خیابان‌ها می‌روم از پشت شیشه ماشین به چهره مردم نگاه می‌کنم و حال و روزشان را می‌فهمم و به این طریق نظرسنجی می‌کنم. این یادآوری، برای لحظاتی خنده را گوشه لب سیدآقایی نشاند ولی به هیچ وجه خوشایند محمد سالاری نبود، به‌خصوص این‌که پس از حجت نظری، بهاره آروین از مشکلات ساکنان محدوده طرح و صف‌های طولانی پشت دفاتر خدمات الکترونیک شهر گفت و احمد مسجدجامعی گله کرد که مگر مدیریت شهری برای توسعه حمل و نقل عمومی کاری کرده که حالا فکرش محدود کردن تردد مردم با روش‌های نظامی است. حسن خلیل‌آبادی نیز گفت مسجدجامعی حرف‌های دل او را زده است. سپس محمد سالاری میکروفن روشن کرد و با خشم گفت که همه در شورا اپوزوسیون شده‌اند چون فهمیده‌اند مخالف بودن محبوبیت می‌آورد و ادامه داد مگر زمانی که داشتید مصوبه شورای ترافیک را امضا می‌کردید، آن را نخواندید که حالا این همه ایراد متوجه طرح ترافیک جدید می‌کنید؟
به این ترتیب در جو ملتهب شورا، دیروز طرح کاهش آلودگی هوا به نوعی قسر در رفت و مردم ماندند و مشکلات‌شان.

ریز هزینه تردد در محدوده‌های ترافیکی

یک نکته عجیب در طرح ترافیک جدید تهران وجود دارد که مردم با همه وجود لمسش می‌کنند ولی شهرداری تهران حاضر نیست قبولش کند. شهرداری می‌گوید حذف شدن طرح زوج یا فرد و آمدن طرح کاهش آلودگی هوا، هزینه‌های مردم را از یک سو و درآمدهای شهرداری را از سوی دیگر کاهش می‌دهد، در حالی که مردم این را قبول ندارند.
پور سیدآقایی حتی دیروز گفت که درآمد شهرداری از فروش طرح درسال 96، 364میلیارد تومان بوده که در سال97 به 290 میلیارد تومان کاهش یافته و با این مقدمه نتیجه گرفت که طرح جدید ترافیک کاسب‌کارانه نیست.
او البته در حالی این‌چنین می‌گوید که اولا آمار سال 97 هیچ ربطی به درآمدهای شهرداری از اول تیر امسال (که طرح جدید اجرا می‌شود) ندارد و دوما تردد در محدوده زوج یا فرد سابق که قبلا رایگان بود و حالا بابت 70 روز تردد در هر فصل باید برایش هزینه داد، معلوم نیست چطور می‌خواهد به کاهش درآمدهای شهرداری منجر شود. با این حال چون قرار نیست این طرح متوقف شود هرکسی که می‌خواهد در محدوده کاهش آلودگی هوا تردد کند باید عوارض بپردازد و اگر برخی ریزه‌کاری‌ها را بداند حتما متحمل هزینه‌های اضافه نمی‌شود.
همه کسانی که خارج از محدوده طرح‌های ترافیکی زندگی می‌کنند اگر در ساعات غیراوج یعنی بعد از ساعت 10 صبح و قبل از ساعت 4 عصر در محدوده کاهش آلودگی هوا تردد کنند با معاینه فنی عادی باید 9660 تومان بپردازند و اگر معاینه فنی برتر داشته باشند روزانه 7245 تومان. همچنین اگر فقط یک سرترددشان در ساعات اوج باشد باید حداکثر 13 هزار و 800 تومان بپردازند ولی اگر رفت و آمدشان قبل از ساعت 10 صبح و بعد از 4 عصر یعنی درست در پیک ترافیک باشد باید 20 هزار و 700 تومان با معاینه فنی عادی و 15 هزار و 525 تومان با معاینه فنی برتر بپردازند.
این مبالغ برای همه ساکنان محدوده‌های طرح نصف می‌شود اگر در سامانه تهران من ثبت‌نام کنند و مدارکشان را تحویل دفاتر الکترونیک شهر بدهند.

چاره‌ای نداریم
داریوش قنبری، مشاور امور مجلس شهردار تهران با بیان این‌که شهرداری در این شرایط چاره‌ای جز اجرای طرح ترافیک جدید ندارد یادآور شد که سیاستگذاری در این طرح در پی مطالعات و کار کارشناسی دقیق و در راستای تحقق مطالبات شهروندان و تامین سلامت آنها صورت گرفته است.
وی نیز در مورد انتقاد برخی نسبت به اجرای طرح ترافیک جدید که معتقدند به سنگین‌‍تر شدن حجم ترافیک پایتخت منجر شده است، گفت:‌ سیاستگذاری برای اجرای این طرح در جهت تحقق مطالبات شهروندان که از طریق نظرسنجی دوره‌ای مبنی بر رفع آلودگی هوا و ترافیک به دست آمده صورت گرفته است، کما این‌که ما هر چه ترافیک کمتری داشته باشیم، به‌طور قطع هوای سالم‌تری خواهیم داشت.
وی عنوان کرد: سال گذشته با توجه به کار کارشناسی مناسبی که در تهران توسط شهرداری انجام شده بود، به‌ویژه در رابطه با معاینه فنی خودروها شاهد کاهش روزهای آلاینده در تهران بودیم و تجربه بسیار مفیدی را در این زمینه داشتیم.

جای خالی پیوست اجتماعی
آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط زیست شورا نیز گفت: طرح ترافیک یک طرح شهری است که نیازمند پیوست مطالعاتی اجتماعی است.
به گزارش ایلنا، وی عنوان کرد: این مساله فرآیند مشخصی دارد و مشاوری که در این باره تعیین می‌شود تا پرسشگری و نظارت را انجام دهد، باید در کمیسیون‌های مربوط کنترل شود. بنابراین من از معاونت حمل و نقل و ترافیک می‌خواهم برنامه خود را درباره پیوست‌های محیط‌زیستی و اجتماعی طرح ترافیک ارائه کند.

افزایش هزینه رفت و آمد مردم
احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران از افزایش هزینه رفت و آمد مردم در پی اجرای طرح ترافیک انتقاد کرد و گفت: نباید خود را عقل کل بدانیم و تحول در وضع موجود باید با همراهی حداکثری مردم باشد.
وقتی ما به‌عنوان نماینده مردم از این گزارش باخبر نبودیم چگونه حرف از تحول می‌زنیم و می‌خواهیم مردم هم آن را بپذیرند.
وی در ادامه به تبعات گرانی مسکن و پولی شدن استفاده از خیابان‌ها اشاره کرد و افزود: این اتفاق باعث شده بخشی از جامعه به بیرون از شهر بروند و در نتیجه هزینه رفت و آمد آنها گران تر شود.
مسجدجامعی عنوان کرد: چند اتوبوس اضافه شده که به مردم بگوییم با این محدودیت در عوض از این وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید؟
وی بیان کرد: اگرچه استفاده از خودروی شخصی را کم کرده‌ایم اما اکنون استفاده از موتورسیکلت‌ها افزایش یافته است. باید بتوانیم به مردم بگوییم اگر دسترسی شما را محدود کردیم به جایش این‌قدر حمل و نقل عمومی را گسترش داده‌ایم.

مریم خباز

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها