تاثیر جشنواره در خودکفایی تولیدات پویانمایی

جشنواره پویانمایی و برنامه‌های عروسکی تلویزیون ایران محملی برای هنرمندان صنعت پویانمایی و برنامه‌های عروسکی است که 18 تیرماه در کرمانشاه آغاز به کار می‌کند. در گزارش پیش رو برخی اظهارنظرهای کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه را مرور می‌کنیم:
کد خبر: ۱۲۱۶۱۴۹



محمدرضا کریمی صارمی، عضو شورای سیاستگذاری دومین جشنواره ملی پویانمایی معتقد است: امروزه مخاطب می‌تواند با نگاهی تخصصی‌تر آثار تولید شده را ارزیابی کند. از این رو نشست‌های تخصصی و رقابتی که این چنین شکل می‌گیرد، باعث شناسایی نقاط ضعف و قوت آثار می‌گردد که همین مساله جزو اهداف برگزارکنندگان جشنواره‌هایی از این نوع است.
وی تصریح می‌کند: ضمن این‌که در کنار ارزیابی آثار اهدای جوایز و توجه ویژه به هنرمندان این آثار باعث دلگرمی آنان می‌شود. بنابراین با توجه به این مساله و روندی که در این زمینه در پیش گرفته‌ایم، می‌توانیم در آینده‌ای نزدیک به خودکفایی برسیم.
شهرام حاج میرصادقی، عضو شورای عالی، فیلمساز و مدرس پویانمایی بیان می‌کند: به نظر من این جشنواره متفاوت از سایر جشنواره‌هاست؛ چون همان‌طور که از نامش مشخص است، به طور اخص به آثار هنرمندان سراسر کشور می‌پردازد که اتفاق خوب و گام موثری می‌تواند در معرفی آثار و هنرمندان و تولیدکنندگان انیمیشن در کشور باشد.
وی می‌افزاید: معمولا در اغلب جشنواره‌هایی که در زمینه‌های مختلف برگزار می‌شود، چندان توجه ویژه‌ای به مخاطب نمی‌شود. اما از آنجایی که تلویزیون به عنوان رسانه ملی توجه و نگاه خاصی به مخاطبان خود دارد، از این رو ارزیابی آثار هنرمندان در قالب یک چنین جشنواره‌ای بسیار تخصصی است و همین نکته باعث می‌شود به هنرمندان و تولیداتشان اهمیت خاصی داده شود. از این رو حرکت و پویش موثری در راستای تولیدات پویانمایی در کشور انجام می‌شود.
کیانوش دالوند، داور بخش پویانمایی، سریال و مجموعه جشنواره می‌گوید: بزرگ‌ترین معضلی که ما در عرصه فرهنگی همواره داشته و داریم، ندیدن آثار فرهنگی متفاوت و فرهنگسازی و برندسازی است؛ از‌این‌رو برگزاری چنین جشنواره‌ای می‌تواند جای خالی آن را تا حدودی پرکند و با اهدافی که برگزارکنندگان این جشنواره درپیش گرفته‌اند، گام موثری در این جهت برداشته شود.
وی درباره نقاط ضعف و قوت آثار ارائه شده به جشنواره نیز توضیح می‌دهد: به عقیده من، اغلب آثاری که در جشنواره امسال ارائه شده‌اند، خوب و حرفه‌ای و قابل قبول هستند. می‌توانم به‌جرات بگویم که برخی از آنها بسیار قابل قبول و در حد بین‌المللی هستند که جای خوشحالی است.
امین حسینیون، داور بخش فیلمنامه پویانمایی می‌گوید: من فکر می‌کنم جشنواره به طور کلی دو کارکرد اساسی دارد؛ اول این‌که نشان‌دهنده سلیقه و نهاد برگزارکننده است و به هنرمندان سراسر کشور نشان می‌دهد که تا چه اندازه مورد توجه قرار گرفته اند و همچنین نشان می‌دهد در چه مسیری توسط مراکز استان‌ها کارهایشان مورد توجه قرار گرفته است. به‌خصوص این جشنواره که در استان‌ها برگزار می‌شود و تاثیرات مثبت بسیاری دارد.
وی ادامه داد: نکته دوم این‌که برگزاری چنین جشنواره‌ای باعث می‌شود شرایطی فراهم شود تا افرادی که کار پویانمایی را جدی‌تر می‌گیرند و به قولی نگاه جدی به حرفه خود دارند، چند روز دور هم جمع شوند که به عقیده من این وجه مهم‌تری است؛ به این خاطر که برای ساکنان تهران معمولا جشنواره‌های بسیاری برگزار می‌شود، اما این امکان برای مراکز استان‌ها مهیا شده است؛ از این رو به نظر من اتفاق فوق‌العاده‌ای است.
دکتر محمد میرکیانی، نویسنده و مدرس پویانمایی عنوان می‌کند: ارزیابی‌ای که من از آثار ارائه شده در بخش فیلمنامه دارم، به نظرم می‌رسد که اتفاق خوبی افتاده است. هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ کمی، تنوع موضوعات در فیلمنامه‌های ارائه‌شده دیده می‌شود که به نسبت دوره قبل این اتفاق افتاده و به نظر من اتفاق بسیار خوبی است.
وی می‌افزاید: از طرفی فضاهای خوب و همچنین تنوع و تخیل بسیاری در آثار وجود دارد که نشان از نگاه جدی هنرمندان این آثار دارد؛ چون همان‌طور که می‌دانید به هر حال تنوع و تخیل پایه فیلمنامه پویانمایی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها