متاسفانه فرهنگ رانندگی مردم کشورهای توسعه‌نیافته از کشورهای توسعه‌یافته پایین‌تر است. در بسیاری از جوامع افراد را از لحاظ کلاس اجتماعی و سطح تربیتی به چهار گروه A، B، C وD تقسیم‌بندی می‌کنند. در این دسته‌بندی، افرادی که در کلاس اجتماعیA قرار می‌گیرند، کسانی هستند که از لحاظ شخصیتی، سطح فکری، ادب، رعایت قانون و مشارکت سالم در ایجاد تمدن دارای بالاترین امتیاز هستند. به این ترتیب هرچه این امتیازات کاهش یابد، کلاس اجتماعی افراد نیز به رده‌های ‌B، C یا D تنزل می‌یابد.
کد خبر: ۱۲۱۴۳۹۳



در اینجا به چهار معضل اساسی جامعه کنونی اشاره و مشخص کرده‌ایم که افراد با چه کلاس اجتماعی در ایجاد این معضلات دخالت دارند.
رعایت نکردن حقوق عابران پیاده (کلاس اجتماعی متخلفان این گروه B): اولین اصل رانندگی امن این است که در هر شرایطی، اولویت عبور را به عابران پیاده بدهیم، اما در عمل شاهدیم بسیاری از رانندگان با دیدن عابران پیاده، نه‌تنها اجازه عبور به آنها نمی‌دهند، بلکه با افزایش سرعت و انحراف از مسیر اصلی باعث وحشت عابران می‌شوند.
حرکت نکردن بین خطوط (کلاس اجتماعی متخلفان این گروه C): از جمله عوامل اصلی ایجاد اختلال در عبور و مرور، حرکت نکردن بین خطوط مشخص شده در معابر است. برخی رانندگان به دلایلی مانند ترافیک سنگین و عجله کردن به‌طور مداوم از مسیر خود منحرف شده و علاوه بر این که برای دیگر رانندگان ایجاد مزاحمت می‌کنند، در تشدید ترافیک و برهم زدن نظم عمومی نیز گام برمی‌دارند. این‌گونه افراد تصور می‌کنند با مسدود کردن مسیر حرکت دیگران، انسان‌های زرنگ و باذکاوتی محسوب می‌شوند.
استفاده بی‌مورد از بوق (کلاس اجتماعی متخلفان این گروه C): استفاده گاه و بی‌گاه از بوق برای برخی از رانندگان به‌صورت عادتی همیشگی در آمده که این مساله علاوه بر ایجاد آلودگی صوتی به‌طور جدی باعث سلب آسایش دیگران می‌شود. گویی برخی برای تخلیه تنش‌های عصبی و رهایی از استرس روی به این کار می‌آورند.
درگیری فیزیکی هنگام تصادف و به کارگیری الفاظ رکیک (کلاس اجتماعی متخلفان این گروه D): بعضاً رانندگان هنگام بروز تصادفات با حالتی جنگ‌جویانه با وسایلی مانند قفل فرمان به طرف فرد مقابل هجوم آورده و باعث زد و خورد می‌شوند؛ عملی به‌دور از رفتارهای سالم اجتماعی که هر نظاره‌گری را متاثر و متاسف می‌کند. گاهی نیز به دلیل رفتار نامعقول راننده مقابل، با الفاظ رکیک و فحاشی سعی در تادیب دیگران می‌کنند! معمولا این‌گونه افراد حالات روانی متعادلی ندارند و ناهنجارترین صحنه‌های اجتماعی را به‌وجود می‌آورند که علاوه بر خسارات جسمی و مالی، باعث اختلال در نظم عمومی و تنش در سایر شهروندان می‌شوند.


سرهنگ دوم ولی خسروی

کارشناس عالی تصادفات

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها