کد خبر: ۱۲۱۰۵۲۹
سمعک چه کمکی به ما می کند؟

سمعک یک وسیله الکترواکوستیک است.

این وسیله سیگنال اکوستیکی مثل گفتار را به سیگنال الکتریکی تبدیل میکند و سپس سیگنال الکتریکی را به اکوستیکی تبدیل می کند و به مجرای گوش استفاده کننده می فرستد.

سمعک می تواند به عنوان یک سیستم کوچک، دارای یک میکروفن، تقویت کننده و بلندگو در نظر گرفته شود.

سمعک برای کمک به یک نفر طراحی شده است و استفاده کننده سمعک گفتار تقویت شده را دریافت میکند.

قالب برای گوش بیمار سفارش داده می شود و اجازه می دهد که خروجی سمعک با کانال گوش بیمار تطبیق یابد.

در خرید سمعک به چه نکاتی توجه کنیم ؟

بعد از انجام تست شنوایی و مشخص شدن میزان کم شنوایی و درنهایت احساس نیاز توسط بیمار، وارد مرحله مشاوره و خرید سمعک می شویم.

مدل های سمعک به صورت سمعک پشت گوشی ریک(رسیور سمعک در کانال گوش و سمعک در پشت گوش قرار می گیرد)، سمعک پشت گوشی(سمعک در پشت گوش قرار میگیرد و قالب گوش با شلنگ یا تین تیوب در کانال گوش می باشد)، سمعک داخل گوشی(سمعک در داخل کانال گوش قرار میگیرد و هیچ بخشی از سمعک در پشت گوش قرار نمی گیرد) و درنهایت سمعک نامریی(نوعی سمعک داخل گوشی می باشد با این تفاوت که نسبت به سمعک داخل گوشی در عمق بیشتری از کانال گوش و در اندازه ای کوچکتر ساخته می شود) می باشند.

آیا بیمه ها هزینه خرید سمعک را پوشش می دهند؟

طبق خدمات تعریف شده برای سلامت و درمان بیمه های مختلف، اکثر بیمه ها موظف شده اند تا سقف معینی از هزینه سمعک را پوشش دهند. اما هیچ بیمه ایی در کشور تمام هزینه خرید سمعک را پوشش نمی دهد این درحالی است در تمامی کشورهای اروپایی و امریکایی هزینه سمعک تماما توسط بیمه ها پرداخت می شود.

نحوه پرداخت هزینه سمعک بدین صورت است که ابتدا بیمار به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه می کند و بعد از معاینه بیمار به متخصص شنوایی شناسی ارجاع داده می شود. حال در این مرحله بعد از انجام تست های شنوایی سمعک مناسب برای بیمار تجویز می شود و بعد از ساخت سمعک و تحویل آن به بیمار مدارک مربوطه همچون

  • نسخه پزشک گوش و حلق و بینی
  • نسخه متخصص شنوایی شناسی
  • نوار گوش
  • کارت گارانتی سمعک
  • خود سمعک همراه با جعبه

را باید به بیمه برده و هزینه سمعک را دریافت نمایند.

لازم به ذکر است بیمه ها تمامی هزینه سمعک را پرداخت نمی کنند.

کدام بیمه ها هزینه سمعک را پرداخت می کنند و چه مبلغی را پرداخت می نمایند به مقاله بیمه سمعک مراجعه نمایید .

همیشه بیماران از ما سوال می پرسند که بهترین سمعک چه برندی است؟

اگر نگاهی به برندهای سمعک داشته باشیم متوجه می شویم که سمعک های موجود در ایران به چند دسته تقسیم میشوند:

سمعک های آلمانی: شامل سمعک زیمنس، سمعک هانساتون، سمعک ای ام، سمعک ادیوسرویس، سمعک رکستون

سمعک دانمارکی: شامل سمعک اتیکن، سمعک اینترتون، سمعک ریسوند، سمعک ویدکس

سمعک سوئیسی: شامل سمعک برنافن، سمعک فوناک

سمعک کانادایی و آمریکایی: شامل سمعک بلتون، سمعک استارکی، سمعک یونیترون

بهترین کلینیک شنوایی و سمعک ایران

خوشبختانه در ایران رشته شنوایی شناسی و سمعک از سطح علمی بالایی برخوردار است و این مسئله باعث شده است که تمامی برندهای سمعک دنیا در ایران عرضه شوند. طبق اصول بین المللی و راهنمای وزارت بهداشت یک کلینیک شنوایی می تواند در چندین حوزه فعالیت کند:

  1. ارزیابی شنوایی نوزادان، کودکان و بزرگسالان
  2. ارزیابی و تعیین درک گفتار
  3. تشخیص سلامت پرده گوش و عفونت گوش
  4. ارزیابی و درمان وزوز گوش
  5. ارزیابی و توانبخشی سرگیجه
  6. تجویز سمعک در بزرگسالان
  7. تجویز سمعک در کودکان
  8. تهیه قالب های گوش ضد اب و ضد صوت
  9. ارزیابی تست سمعک در کودکان
  10. تست های الکتروفیزیولوژیک در خواب مثل OAE و ABR
  11. غربالگری شنوایی مدارس و کارخانجات
  12. غربالگری شنوایی مهد کودک ها

به طور کلی تمام این خدمات خارج از توانایی یک کلینیک و حتی یک متخصص شنوایی است و لازم است در فضایی وسیع و توسط چندین متخصص این کار انجام شود. ازاینرو در کلینیک نجوا این کار در ۶ کلینیک تخصصی و با کادری متشکل از ۶ متخصص شنوایی شناسی انجام می شود.

خوشبختانه در مجموعه کلینیک های نجوا تمامی امکانات و فضای موجود در نظر گرفته شده است این کلینیک توانسته است سالیانه بیش از ۱۰۰۰۰ بیمار را تحت پوشش خود قرار دهد.

در شعبه اصلی کلینیک نجوا که در خیابان مطهری قرار دارد تمامی امکانات جهت تجویز سمعک های هوشمند و نامرئی وجود دارد و این کلینیک توانسته است بیشترین تجویز سمعک را به خود اختصاص دهد.

در شعبه بیمارستان کودکان تهران نیز این کلینیک توانسته است بالاترین آمار ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک در کودکان را در کشور در اختیار دارد. همچنین در سالیان گذاشته توانسته ایم بیشترین تعداد آزمایش شنوایی ABR که در خواب انجام می شود را به خود اختصاص دهیم که انجام این تعداد ازمایش بخاطر همکاری مستقیم متخصص های بیهوشی نوزادان و کودکان، متخصصین نوزادان و کودکان، متخصص گوش و حلق و بینی است. لازم به ذکر است این تست با کمک داروی کلرال هیدرات قابلیت انجام دارد که این داروی خواب آور بسیار مطمئن است و کمترین عوارض را دارد و لازم به ذکر است این دارو در سطح تهران تنها در ۴ بیمارستان یافت می شود که یکی از این ۴ بیمارستان متعلق به کلینیک شنوایی و سمعک نجوا است که بخش کودکان آن در بیمارستان کودکان تهران واقع شده است.

شماره مطب: ۰۲۱۸۸۳۴۳۵۸۴

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها