در شورشی در زندان «وحدت» تاجیکستان رخ داد

شهادت «سید قیام» به دست داعش

سیدقیام‌الدین غازی، از علمای شیعه تاجیکستان توسط تروریست‌های داعش با زبان روزه در آشوب و شورش در زندان وحدت تاجیکستان سر بریده شد.
کد خبر: ۱۲۰۸۲۵۵

به‌گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع)-ابنا -این روحانی برجسته شیعه در رخدادی عجیب، در آشوب زندان وحدت تاجیکستان توسط تروریست‌های داعش به شهادت رسید. گفته می‌شود این شورش به رهبری بهروز گلمراد اف، پسر گلمراد حلیم‌اف، سرهنگ فراری ارتش تاجیکستان و یکی از اعضای ارشد داعش در سوریه، با همراهی تعدادی دیگر از اعضای داعش آغاز شد. این گروه، نخست سه نگهبان زندان را به طرز فجیعی با چاقو کشته و هشت نفر از زندانیان وابسته به داعش را آزاد کردند.
آنها سپس پنج زندانی دیگر از جمله حجت‌الاسلام سید‌قیام‌الدین غازی، کریم اف ستار صمداویچ و ستاراف سیدمهدی‌خان را جلوی چشم سایر زندانیان با چاقو به قتل رسانده و تعدادی از زندانیان دیگر را مورد ضرب و شتم قرار دادند. شهید مخدوم ستار، عضو شورای عالی و از اعضای ارشد شورای سیاسی حزب نهضت اسلامی تاجیکستان بود. در ادامه درگیری، بخش بهداری زندان به آتش کشیده شد و شورشیان با هدف فرار از زندان، تعدادی از زندانیان را به گروگان گرفتند و با نیروهای امنیتی درگیر شدند. پس از چند ساعت درگیری، 24 نفر از شورشیان و اعضای داعش کشته و 35 نفر دیگر بازداشت شدند. گروگان‌ها نیز آزاد شدند. حزب نهضت اسلامی تاجیکستان خواستار تحقیق مستقل درباره درگیری مرگبار در زندان شهر وحدت شده است. دولت تاجیکستان سال ۲۰۱۵ فعالیت‌های این حزب را به اتهام تلاش برای براندازی و انجام فعالیت‌های تروریستی ممنوع کرد.
سید قیام‌الدین غازی (66ساله) معروف به ایشان قیام‌الدین، از مؤسسان و عضو شورای‌عالی حزب نهضت اسلامی از چهره‌های سرشناس مذهبی تاجیکستان بود. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، وی نقش به‌سزایی در تجمعات آزادیخواهی و استقلال‌خواهی سال‌های 1992-1990 میلادی و میدان‌نشینی‌ها داشت. قیام‌الدین از سال ۱۹۸۸ تا سال ۱۹۹۲ میلادی خطیب مسجد مرکزی ناحیه خراسان و همزمان مدرس مدرسه امام ترمذی بود. پس از استقلال تاجیکستان، سید‌قیام‌الدین از سال ۱۹۹۴ تا سال ۱۹۹۹ در کمیته آشتی ملی فعالیت کرد. وی علاوه بر تحصیلات و مطالعات دینی، در دانشگاه کابل در رشته‌های سیاست و حقوق به تحصیلات آکادمیک پرداخت. او همچنین عضو مجمع علمای اسلامی افغانستان نیز شد. قیام‌الدین سپس وارد دانشگاه محمد‌اقبال لاهوری در اسلام‌آباد پاکستان شد و در سال 2000 میلادی در رشته ادبیات فارسی و تاجیک، موفق به دریافت دکترا شد. سید‌قیام‌الدین آذر سال 1396 در حالی که در فرودگاه پولکوا شهر سنت‌پترزبورگ روسیه بود و به نزد خانواده‌اش باز می‌گشت، توسط نیروهای امنیتی روسیه و تاجیکستان دستگیر شد و سپس به تاجیکستان مسترد شد. وی در خرداد 1397 (می 2018) در بازداشتگاه شماره یک شهر دوشنبه در دادگاهی بدون حضور خبرنگاران و پشت درهای بسته، به خیانت به وطن، تلاش برای براندازی نظام سیاسی و برانگیختن اختلافات مذهبی، ملی و نژادی متهم شد! پس از شکنجه و فشارهای شدید به وی و خانواده‌اش، سرانجام قیام‌الدین غازی با انتشار یک ویدئوی اعترافی و نسبت دادن موارد متعددی به جمهوری اسلامی ایران، به 25 سال حبس در زندان محکوم شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها