سوز سرما شکوفه های باغات میوه چهارمحال و بختیاری را سوزاند و دل کشاورزان را به درد آورد.
کد خبر: ۱۲۰۶۳۶۲
سوز سرما بر تن باغات و باغداران

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز چهارمحال و بختیاری، سازمان هواشناسی پدیده سرمازدگی باغات تا 10 خرداد پیش بینی شده است و کشاورزان و باغداران که تا دیروز دلی پُر درد از خشکسالی داشتند؛ امسال از سرمازدگی می نالند.

کارشناسان هواشناسی معتقدند سرمازدگی به دو شکل تشعشعی(بعضی ساعات) و توده ای (تداوم سرما در صبح و شام) است.

پدیده سرمازدگی به صورت جبهه ای یا توده ای نخستین بار در سال 86 رخ داد.

رئیس جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری از پیامدهای این پدیده طبیعی برای دومین بار در سال زراعی جاری می گوید: 13هزار و 580هکتار از باغات بادام، گردو، زردآلو و آلوچه از مجموع 42هزار هکتار سطح باغات این استان دچار سرمازدگی شدند.

بیشترین سوز سرما به تن درختان بادام چهارمحال و بختیاری با کسب رتبه نخست تولید در کشور و گردو رتبه نهم کشور نشست و میزان خسارت وارده بر سطح باغات بادام و گردو در استان های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل به دلیل بارش برف با چهارمحال و بختیاری برابری کرد.

ذبیح الله غریب می افزاید: میزان خسارت وارده از 40 تا 100درصد به مبلغ 450میلیارد تومان برآورد شد و در مقایسه با سال گذشته میزان خسارت وارد شده از لحاظ سطح دو برابر و به لحاظ ریالی سه برابر افزایش داشته است.

امسال به دلیل سرمازدگی حدود 19هزار تن کاهش تولید باغات پیش بینی می شود؛ در سال گذشته 192هزار تن محصول از باغات برداشت شد.

21هزار و 200بهره بردار باغات در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد که باغات 11هزار نفر از این بهره برداران خسارت دید و حالا نگران دسترنج بر باد رفته اند.

حال و هوای باغداران خسارت دیده:

سراغی از باغدارن خسارت دیده گرفتم، از صدا و چهره شان می توان دید که بهت زده شدند.

شرکت تعاونی تولیدی عمان سامان بزرگترین طرح باغداری کشور را با هزار بهره بردار در سال 82 افتتاح کرد؛ اما حالا خسارت 100 درصدی دیده است.

به گفته آقای اسدی بازرس این شرکت با وجود کاشت ارقام دیرگل اما سرمای اردیبهشت شکوفه ها را سوزاند و چوم سوزی و آتش روشن کردن در باغات هم به دلیل ارتفاع طولانی درختانی مثل گردو و شدت سرما تاثیری نداشت.

وی ادامه می دهد، درخواست چند شعله گاز از جهاد کشاورزی را داشتیم که گفتند این کار کاربرد علمی ندارد.

یکی از کشاورزان می افزاید: با اینکه به جهاد کشاورزی در خصوص تهیه بخاری های متحرک باغی درخواست دادند؛ ولی اقدامی صورت نگرفت.

رئیس کار گروه سرمازدگی، خشکسالی و دفع آفات جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری به باغداران خسارت دیده توصیه کرد: ظرف یک هفته به کارشناسان بیمه ارزیابی در دفاتر بیمه ای مستقر در بخش ها مراجعه و متناسب با نوع بیمه غرامت دریافت کنند.

به گفته باغداران به دلیل طولانی بودن زمان پرداخت و مبلغ ناچیز غرامت در ازای مبلغ پرداختی بیمه باغات حالا خیلی از کشاورزان و باغدارن چند سالی بودند که محصولات خود را بیمه نکردند.

باغداران می گویند: همانند مناطق سیل زده که دولت از آنها ویژه حمایت کرد؛ از ما هم حمایت قانونی کنند؛ هر چند این کمک ها دردی دوا نمی کند و تنها مرهمی بر زخم است.

پاسخ مسئولان جهاد کشاورزی:

مسئول اداره بحران وکاهش مخاطرات کشاورزی استان می گوید: چوم سوزی، استفاده از شعله افکن ها و دستگاه های مولد باد روش های موقت در سرمازدگی تشعشی است و کشاورزان برای خرید بخاری های باغی خود باید اقدام کنند و جهاد کشاورزی تنها تسهیلات در اختیار آنها قرار می دهد.

آقای میرزاخانی می افزاید: در خصوص عدم تناسب خسارت با میزان بیمه پرداخت شده و پرداخت غرامت در بازده زمانی طولانی با کشاورزان همراه هستیم و به صندوق بیمه اعلام کردیم.

راهکار چیست؟

در کشاورزی و باغداری همیشه مسائلی شامل عوامل طبیعی زنده(آفت) و غیر زنده(خشکسالی، سیل و...) وجود دارد و به گفته کارشناسان کشاورزی سالانه 30 تا 35درصد از محصولات درختان هم دور ریز می شود؛ به طوری که در بخش زراعی هم حدود ۱۲۰میلیارد ریال خسارت گزارش شده است.

اما مدیر باغبانی استان می گوید: در سال زراعی جاری سرمای هوا بی سابقه بود.

ابراهیم شیرانی مدیریت و تغذیه مناسب، آبیاری منظم و عملیات داشت را از راهکارهای موثر برای تولید محصولات با کیفیت و افزایش عملکرد در باغات میوه ای که کمتر خسارت دیدند؛ دانست.

وی می افزاید: استفاده از ارقام دیر گل، انتخاب مکان مناسب برای باغ، کاشت درختان میوه متناسب با شرایط آب و هوایی، تقویت، هرس مناسب و به موقع درختان و بیمه کردن محصولات از اقدامات اساسی برای مقابله با سرمازدگی در بلند مدت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها