درمان‌های دندانپزشکی در ماه رمضان

یکی از سوالات شایع از دندانپزشکان این است که آیا بیماران می‌توانند در زمان روزه‌داری اعمــــال دندانپزشکی مانند تزریق، کشیدن دندان، پرکردن یا درمان‌های ارتودنسی را انجام دهند؟
کد خبر: ۱۲۰۵۴۰۲

البته پاسخ مثبت است .به عبارت دیگر هیچ‌کدام از این درمان‌ها باطل‌کننده روزه نیستند؛ مشروط بر این‌که مایعات یا ذرات ریز جامد ناشی از مواد دندانپزشکی از حلق و گلوی بیمار عبور نکنند.
اگر بیمار توانایی کنترل عبور مواد و ذرات را ندارد، بهتر است اعمال دندانپزشکی در ماه رمضان محدود به درمان‌های اورژانس شوند.
نکته دیگر این‌که رعایت بهداشت و مسواک و نخ دندان در ماه مبارک رمضان بسیار مهم‌تر است ؛ چرا که مدت طولانی در زمان روزه‌داری اگر ذرات غذایی در لابه‌لای دندان‌ها باشند، احتمال بیماری‌های لثه‌ای و دندانی بیشتر است .پس بعد از افطار و در زمان سحری، رعایت کامل بهداشت دندان توصیه می‌شود.
البته خشکی و سوزش مخاط دهان نیز احتمال بیماری‌های دندانی و لثه‌ای و همچنین بوی بد دهان را دو چندان می‌کند. بعلاوه بیماران دیابتی به دلیل خشکی بیشتر دهان در معرض پوسیدگی و بیماری‌های لثه‌ای هستند . به همین دلیل، رعایت بهداشت در این گونه بیماران اهمیت زیادی دارد. تاکید می‌کنم اگر بیمار توان کنترل مایعات را از حلق و گلو دارد، مسواک زدن و شست‌وشو دادن در حین روزه‌داری، باطل‌کننده روزه نیست. مخصوصا اگر دندان‌های بیماران دارای سیم و براکت باشند، رعایت بهداشت ضرورت بیشتری پیدا می‌کند.
نکته مهم این‌که فقط مواد شیرین مانند زولبیا، بامیه و حلوا موجب پوسیدگی دندان نمی‌شود . بلکه مواد نشاسته‌ای مانند نان و غلات نیز تولید اسید و پوسیدگی می‌کنند که مسواک زدن و استفاده از نخ دندان بعد از افطار را ضروری می‌سازد.
به منظور آمادگی برای ماه مبارک رمضان بهتر است درمان‌های دندانپزشکی را از هفته‌های قبل از شروع ماه مبارک رمضان به انجام برسانیم و در شست‌وشو، مسواک و نخ دندان در زمان‌های خاص مانند افطار و سحر مداومت بیشتری به خرج دهیم.

دکتر کاظم دالایی
متخصص ارتودنسی و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید ‌بهشتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها