آداب روزه‌داری با خوردن سحری

مسؤول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشورگفت: روزه‌داری باعث می‌شود افراد به کمتر غذا خوردن، کاهش دریافت انرژی و در نتیجه کاهش وزن تشویق شوند. روزه گرفتن همچنین می‌تواند به کاهش کلسترول تام خون به‌خصوص کلسترول بد (LDL-c) کمک کرده و باعث افزایش کلسترول خوب خون (HDL-c) شود که مجموعه این تغییرات می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌هایی مانند پرفشاری خون، چاقی و افزایش چربی‌های خون کمک کند.
کد خبر: ۱۲۰۵۰۴۲

مینا کاویانی افزود: بیمارانی که نیاز به مصرف منظم دارو در طول روز دارند، برای روزه گرفتن حتما باید با پزشک معالج خود مشورت کنند، زنان باردار و شیرده و همچنین کودکانی که احیانا دچار سوءتغذیه یا مشکلات جسمی باشند نیز باید مورد توجه خاص قرار گرفته و با نظر پزشک و متخصص تغذیه تصمیم‌گیری کنند.
وی تاکید کرد: نخوردن سحری باعث می‌شود نیازهای تغذیه‌ای افراد تأمین نشده و به‌ویژه سلول‌های مغزی که سوخت اصلی آنها قند (گلوکز) است، دچار کمبود این ماده مغذی شده و بدن به ناچار برای جبران این مساله، چربی‌ها را به‌طور ناقص می‌سوزاند که این مساله موجب تولید ترکیبات سمی به‌نام ترکیبات ستونی در بدن می‌شود. وجود این ترکیبات در بدن عوارضی نظیر بوی بد دهان و سردرد ایجاد می‌کند.
وی ادامه داد: مشکل دیگری که در صورت حذف وعده سحری می‌تواند توأم با افت قند خون (هیپوگلیسمی) ایجاد شود، کاهش تمرکز و یادگیری، بی‌حوصلگی و خستگی است که در نتیجه آن شخص قادر به انجام امور و فعالیت‌های روزمره خود به نحو مطلوب نخواهد بود. با گنجاندن منابع غذایی پروتئینی مانند انواع گوشت، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، لبنیات یا حبوبات به همراه غلات در وعده سحری، می‌توان پروتئین مورد نیاز بدن را تأمین و احساس گرسنگی را به تعویق انداخت.
این کارشناس ارشد تغذیه، تأمین نیاز بدن به آب و به تعویق انداختن احساس تشنگی را هدف دیگر خوردن سحری عنوان و اظهار کرد: غذاهای پرادویه، تند، شور و پرچرب که موجب تشنگی در طول روز می‌شود مانند کله‌پاچه یا سیرابی و شیردان کمتر خورده شود‌./ ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها