گفت‌وگو با باغدار نمونه ساوه‌ای که دانه‌های عشق می‌پرورد

فروش چند برابری انار در شب یلدا

آمار و ارقام را که نگاه می‌کنی ایران را در صدر جدول تولیدکننده‌های انار جهان می‌بینی با سالانه تولید حدود 750 هزار تن که در سطح حدود 80 هزار هکتار به عمل می‌آید. ساوه در استان مرکزی، نی‌ریز در فارس و فردوس در خراسان جنوبی از بزرگ‌ترین مراکز تولید انار کشورمان هستند و ساوه در میان همه این مناطق سرآمد تولید است و انارش مرغوب‌ترین و معروف‌ترین. به بهانه شب یلدا و میوه شاه‌نشین آن، سری به باغ‌های خوشرنگ انار ساوه زده‌ایم و گپ و گفتی تلفنی با رضا قوسی که در سال‌های اخیر و به‌واسطه تولید انار مرغوب با بهره‌وری بالا در واحد سطح، عنوان باغدار نمونه کشور را از آن خود کرده است. قوسی متولد 1337 ساوه و ساکن این شهر است و با این‌که تنها تا مقطع دیپلم تحصیل کرده، توانسته با ترکیب علم و تجربه و استفاده از مشاوره‌های کارشناسان کشاورزی به این موفقیت دست یابد.
کد خبر: ۱۱۸۶۶۰۹

چند هکتار باغ انار دارید؟

35 هکتار باغ انار در روستای حسن آبادوند نزدیک سد الغدیر ساوه دارم. البته در ابتدا یعنی تا پیش از سال 86 وسعت باغ‌های انارم از شش هکتار تجاوز نمی‌کرد، اما طی ده سال گذشته درصدد گسترش کیفی و کمی باغات و محصولات آن برآمدم تا امسال به 35 هکتار باغ انار رسیده و همچنان به دنبال گسترش باغات انار هستم.

چرا؟

چون در شهرستان ما بهترین محصول انار و برند ساوه است و اتفاقا درآمد خوبی هم دارد و من کاملا راضی هستم.

باغداری آن هم کار در باغ انار در خانواده شما موروثی است؟

بله. شغل آبا و اجدادی ما کشاورزی و باغداری بوده و از پدرم نزدیک به 70 هکتار زمین به فرزندانش رسیده که اکنون همه فرزندان در همین زمین‌ها مشغول کارند. هر سه پسر خودم هم که تحصیل کرده‌اند اکنون با من و در باغ و مزرعه کار می‌کنند. البته در گذشته بیشتر زمین‌ها مزرعه و خاص کشت جو و گندم و ذرت و ... بود و باغات انار کمتری داشتیم، اما در 20-10 سال اخیر بیشتر به سمت باغداری و پرورش محصول انار رفته‌ایم.

دلیل خاصی دارد که از کشت و کار در مرزعه جو و گندم به سمت پرورش محصول انار رفته‌اید؟

خب، بهره‌وری مزرعه و سودآوری آن پایین است، درحالی که از طریق فروش محصول انار می‌توان به درآمد بسیار خوبی رسید.

مثلا چقدر درآمد؟

مثلا هر هکتار باغ انار، بیش از صد میلیون تومان برایمان سود دارد. برای همین درصددم که با کمک اصول و روش‌های علمی تا سه سال دیگر و با به بار نشستن باغات جدید، تولیدم را به حدود 2000 تن برسانم.

البته اگر بتوانیم همین انار را فرآوری کرده و به صورت دانه‌های انار و کنستانتره و ... تهیه و صادر کنیم، درآمد بسیار بیشتری عایدمان می‌شود.

امسال چقدر انار برداشت کردید؟

امسال 500 تن برداشت کردم.

باغدار نمونه هم شده‌اید.

بله، این هم به‌خاطر کار زیاد و بهره‌وری بالا بوده، طوری که در یکی از باغاتم، در هر هکتار تا 85 تن هم برداشت محصول داشتم، درحالی که بالاترین میزان برداشت انار در کشور 50 تن بوده و نرم متوسط هم حدود 30 تن.

بهترین دوران باردهی درخت انار چه زمانی است؟

درختان ده تا 15 ساله بیشترین باروری را دارند. البته من باغات یک تا 50 ساله دارم.

و زمان برداشت محصول انار چه ماهی است؟

از نیمه دوم مهر تا نیمه دوم آبان، زمان برداشت انار است.

با اناری که برداشت کرده‌اید، چه می‌کنید؟ همه‌اش روانه بازار می‌شود؟

مسلما نه، بخش کوچکی از آن (عمدتا آنهایی که کاملا رسیده و ترک خورده است) همان زمان روانه بازار استان‌های تهران، البرز و ... می‌شود و بخش اعظم آن را در سردخانه‌های ساوه و قم، انبار کرده و بتدریج در طول فصول پاییز و زمستان راهی بازار می‌کنیم.

پیک فروش انار چه زمانی است؟

خب چند روز پیش از شب یلدا، فروش‌مان زیاد می‌شود.

مشتریان خاصی در این ایام دارید؟

بله، جدا از میادین بازار استان‌های مختلف که تقاضایشان در این ایام بالا می‌رود، مشتریان خاص دیگری داریم. مثلا شرکت رجا یا ارتش و ... از جمله نهادهایی هستند که برای کارمندانشان سفارش ویژه به ما می‌دهند. همین حالا ده تن انار برای شرکت رجا بار زده‌ایم.

در این ایام قیمت‌تان را هم افزایش می‌دهید؟

نه به هیچ وجه.

و بعد از شب یلدا، میزان فروشتان تغییری می‌کند؟

یک هفته تا ده روز پایین می‌آید که دلیلش هم این است که تقریبا همه خانواده‌های ایرانی، برای شب چله حداقل چهار تا انار را می‌خرند و تا یک هفته بعد سراغ خرید این محصول نمی‌روند.

شما و نسل اندر نسل خانواده‌تان باغ انار داشته‌اید و با این محصول خوشمزه سروکار دارید. انار برای شما سمبل چیست؟ چه احساسی به شما می‌دهد؟

انار زیباست و خوشرنگ و خوشگل‌ترین میوه است. وقتی هم می‌خوری شادی و نشاط می‌دهد، از همین رو برای من، هم زیبایی و جذابیتش و هم طعم و خواص جادویی‌اش همیشه مدنظر است.

به نظر شما انار چرا به سفره یلدای ما ایرانی‌ها راه پیدا کرده؟

انار میوه هزاران ساله ایرانیان است. شاید یک دلیل مهمش این بوده که تنها میوه‌ای است که همیشه در ایران بوده و چون شب یلدا در آغاز زمستان است و در قدیم میوه‌هایی چون موز و ... نبوده و یخچال و سردخانه‌ای هم برای نگهداری این میوه‌ها تا زمستان نبوده، انار که ماندگاری بالایی هم دارد، جایگاه خاص خود را در این سفره پیدا کرده است. اصلا قدیم در زمستان ما حتی سیب و پرتقال هم نداشتیم.

شما سفره یلدایی دارید؟

بله از قدیم هم داشته‌ایم. قدیم‌ها کرسی بود و خوراکی‌مان هم تنقلاتی مثل خشکبار و میوه‌مان هم انار. البته هرخانواده به اندازه بضاعتش از اینها برخوردار بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها