گزارش جام‌جم درباره دغدغه این روزهای خبرنگاران درباره سینمای رسانه

میلاد یا ملت؟

روز گذشته و با برگزاری مراسم قرعه‌کشی برنامه نمایش فیلم‌های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانه‌ها با حضور برخی اصحاب رسانه و عوامل فیلم‌های حاضر در این دوره، تکلیف سینمای رسانه هم تا حد زیادی روشن شد. به نظر می‌رسد با برگزاری این مراسم در پردیس ملت، امسال هم مسؤولان جشنواره فیلم فجر تصمیم دارند این مجموعه را به عنوان سینمای رسانه درنظر بگیرند. با وجود این، بحث مهم و کلیشه‌ای این‌که محل سینمای رسانه جشنواره فیلم فجر باید کجا باشد و میلاد یا ملت (برج میلاد یا پردیس ملت) دوباره همچون سال گذشته و حتی سال‌های قبل تر میان اهالی رسانه و خبرنگاران داغ شده است، هرچقدر این موضوع اهمیت ناچیزی برای مردم و شاید حتی علاقه‌مندان خاص‌تر سینما داشته باشد، اما تا دلتان بخواهد برای اهالی رسانه و خاصه خبرنگاران و عکاسان سینمایی اهمیت دارد و به‌دلیل ارتباط مستقیم کاری بسیار تعیین‌کننده است. در گزارش امروز از مزایا و معایب برج میلاد و پردیس ملت به‌عنوان گزینه‌های اصلی سینمای رسانه در این سال‌ها و به‌ویژه جشنواره امسال می‌گوییم. همچنین خواندن نظرات اهالی رسانه هم خالی از لطف نیست.
کد خبر: ۱۱۸۴۱۷۷

حکایت‌های برج میلاد و پردیس ملت
برج میلاد حتما گزینه ایده‌آلی برای سینمای رسانه نیست، اما به نسبت مجموعه‌های دیگر در این سال‌ها امتحان خود را تا حدودی پس داده و حتی برخی معایب آن قابل رفع به نظر می‌رسد. ضمن این‌که این مجموعه به‌دلیل این‌که چند سال پشت هم، به‌عنوان کاخ موقتی جشنواره، میزبان اهالی سینما و رسانه بود، به یک خاطره و نوستالژی هم تبدیل شد.
با این حال آن سالن اصلی با ظرفیت نزدیک به 2000 نفر تماشاگر، مهم‌ترین مزیت میلاد نسبت به ملت و دیگر مجموعه‌های سینمایی است. وقتی چنین جمعیتی، به تماشای یک فیلم می‌نشیند، به نوعی همان آیین خوشایند سینما رفتن و فیلم دیدن گروهی را یادآوری می‌کند؛ هرچند پاشنه آشیل این آیین در میلاد، فاصله بسیار کم صندلی‌ها یا صندلی‌های جلویی و عقبی است که باعث شده بسیار موقع فیلم دیدن، پاهای تماشاگران بی ملاحظه عقبی برای تماشاگران صندلی‌های جلویی ایجاد مزاحمت کند. مضاف براین‌که صندلی‌های ردیف‌های جلو و کناری و برخی قسمت‌های بالکن هم، امکان تماشای درست و بی‌دغدغه فیلم را در اختیار شما قرار نمی‌دهد. اما تا اینجا در هیچ سالن سینمای دیگری، مثل سالن اصلی میلاد، شاهد این شکوه مواجهه با فیلم‌ها و واکنش دسته‌جمعی مخاطبان و اهل رسانه و سینما به آثار نیستیم.
بحث پارکینگ هم موضوع بسیار مهمی برای اهالی رسانه است و بیشتر آنها متفق القول هستند که مشکلات پردیس ملت در این زمینه بسیار زیاد و حل نشدنی است. با این حال برخی از طرفداران پردیس ملت معتقدند، امکان دسترسی به ملت بیشتر از میلاد است.مساله اینترنت هم از مهم‌ترین موضوعات و چالش‌های اهالی رسانه موقع برگزاری جشنواره فیلم فجر است که در این زمینه هم شواهد و قرائن، نشان از برتری برج میلاد نسبت به پردیس ملت دارد.
موضوع دیگر مربوط به پراکندگی سالن‌های ملت است که دیگر از آن تجمع و همنشینی اهل رسانه و سینما خبری نیست، آن‌طور که در میلاد وجود داشت. تقسیم اهالی رسانه در سالن‌های مختلف، امکان دریافت آن بازخورد دسته جمعی را هنگام تماشای فیلم‌ها سلب می‌کند.
با این حال یکی از مزیت‌های پردیس ملت در سال گذشته، ساماندهی تقریبا خوب تماشاگران و فیلم دیدن بدون مشکلات رایج در برج میلاد بود. به‌عبارت دیگر کمتر مخاطب غیررسانه‌ای و غیرسینمایی را در سینمای رسانه می‌دیدیم. اما مهم‌ترین معضل برج میلاد، شاید به دلیل ظرفیت بالای تماشاگران آن، حضور پرتکرار افراد و تماشاگران غیرمرتبط با سینما و رسانه بود و بسیار پیش می‌آمد که سلفی بگیران، نظم موجود را به هم می‌زدند. همچنین به دلیل همین حضورهای غیرموجه، شاهد ازدحام و بی نظمی غریبی به ویژه موقع تماشای فیلم‌های پرمخاطب‌تر و مهم‌تر بودیم و به ناچار گاهی اوقات، به شکل غیرمحترمانه و متروواری، به داخل سالن سینما هل داده می‌شدیم. تازه بعد از این عبور پرفشار، با انبوه صندلی‌هایی روبه‌رو می‌شدیم که با گذاشتن انواع کیف و کوله‌پشتی از قبل رزرو شده بود!

ما همچنان درگیر پرسش میلاد، ملت یا چارسو؟!

هادی اعتمادی‌مجد/ بانی فیلم
برخلاف جشنواره جهانی فیلم فجر که فارغ از ضرورت یا عدم لزوم تفکیکش، حالا دیگر در چارسو به نوعی تثبیت شده، جشنواره ملی فجر گویی هنوز در بند نقش ایوان است! بعد از چند سال همچنان در آستانه برگزاری این رویداد، یکی از دغدغه‌های اهالی رسانه باید گمانه‌زنی درباره میزبانی یکی از پردیس‌های میلاد، ملت یا چارسو باشد! پردیس‌هایی که لفظ «کاخ‌رسانه» را به جهت قطعی نبودن گزینش در هر دوره نمی‌توان به آنها اطلاق کرد و هر یک نیز مزیت‌ها و کاستی‌هایی نسبت به یکدیگر دارند.
صرف‌نظر از این‌که برای برگزاری این جشنواره، میلاد گزینه بهتری است یا ملت، فکر می‌کنم ابتدا باید محلی ثابت و مورد اتفاق نظر و رضایت اغلب اهالی رسانه برای این رویداد معتبر انتخاب شود. تصمیمی که دست کم از حیث حفظ وجهه و ظاهر می‌تواند به اعتبار جشنواره بیفزاید.

میلاد بهترین گزینه است
علیرضا مرادی/ ایرنا
همواره آنچه به بهتر برگزار شدن یک رویداد مهم سینمایی مانند جشنواره‌ها کمک می‌کند، در کنار آثار آن رویداد که هر چه بهتر باشد قطعا در کیفیت جشنواره نیز تاثیر مثبت دارد، نحوه برگزاری آن نیز است.
جشنواره فیلم فجر هر چند حالا در آستانه برگزاری دوره سی و هفتم، باید صاحب فضایی اختصاصی تحت‌عنوان کاخ جشنواره می‌شد، اما در این روزهای بدون کاخ حتما باید فضایی در خور شأن و جایگاه سینمای برای برگزاری مهم‌ترین رویداد سینمایی انتخاب شود.مکانی که برای ارسال خبر با مشکل اینترنت، فضای تماشای فیلم، آنتن‌دهی تلفن همراه، اینترنت، رفت‌وآمد، پارکینگ و بسیاری مسائل دیگر که هر چند از جمله مسائل حاشیه‌ای یک جشنواره بوده، اما قطعا مهم و قابل توجه است.
با توجه به این مقدمه و تجربه برگزاری جشنواره فیلم فجر در مکان‌های مختلف به نظرم در این زمان بهترین گزینه و مکان، با اختلاف زیاد نسبت به دیگر گزینه‌ها برج میلاد است.

استاندارد بالای ملت
مریم قربانی‌نیا/ فیلم نت نیوز
از میان دو مجموعه برج میلاد و پردیس سینمایی ملت که بیش از سایر سالن‌های سینما به‌عنوان گزینه سینمای رسانه‌ها در جشنواره فیلم فجر مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، پردیس ملت به دلیل این‌که در موقعیت جغرافیایی قرار گرفته که دسترسی به آن از طریق وسایل نقلیه عمومی بسیار راحت‌تر از برج میلاد است، گزینه مناسب‌تری به نظر می‌رسد.همچنین سالن‌های پردیس ملت استاندارد بالاتری از لحاظ کیفیت صدا و تصویر دارد در حالی که برج میلاد اصولا برای نمایش فیلم طراحی نشده و بسیاری از صندلی‌های این مجموعه به‌ویژه در بخش بالکن غیرقابل استفاده است. علاوه بر این، فضای محدودتر پردیس سینمایی ملت نسبت به برج میلاد این امکان را برای دست‌اندرکاران جشنواره به‌ویژه روابط عمومی و مسؤولان بخش صدور کارت فراهم می‌کند تا بتوانند مانع حضور افراد نامرتبط و درخواست‌های خارج از عرف برای صدور کارت سینمای رسانه‌ها شوند.با این تفاسیر اما پردیس سینمایی ملت به دلیل عدم تمرکز سالن‌ها و نداشتن فضای مناسب برای ارتباط موثر میان اهالی رسانه و سینماگران و همچنین مشکلات مربوط به آنتن‌دهی تلفن‌های همراه و اینترنت در طبقات زیرین، مشکلاتی برای خبرنگاران در امر تهیه خبر و گفت‌وگو ایجاد می‌کند که به نظر می‌رسد با تمهیداتی از سوی برگزارکنندگان قابل رفع باشد.

تصمیم با دبیر است
مهرداد حبیبی/ برنامه میزانسن، شبکه شما
با اعلام روابط عمومی جشنواره فجر مبنی بر انتخاب پردیس ملت به عنوان سالن نمایش دهنده فیلم‌های سینمایی برای نمایندگان رسانه‌ها، پردیس ملت پارکینگ بزرگی ندارد و امکاناتش با برج میلاد قابل مقایسه نیست.درباره انتخاب پردیس ملت به عنوان سالن نمایش‌دهنده فیلم‌های سینمایی برای نمایندگان رسانه‌ها می‌توان گفت، با توجه به امکاناتی که پردیس ملت دارد، باید بگویم ظرفیت پارکینگ خودروهای این مجتمع خیلی کم است و وسایل نقلیه زیادی نمی‌توانند در این مجتمع پارک کنند. این پردیس همچنین دارای چهار سالن است که ظرفیت آنها بین 200 تا 250 نفر است و ممکن است همه نمایندگان رسانه‌ها در این سالن‌ها جا نشوند.
همچنین درباره امکانات پذیرایی این مجتمع سینمایی می‌شود، گفت: امکانات پذیرایی در این مجتمع نسبت به برج میلاد بسیار کم است و شاید این موضوع در زمان برگزاری جشنواره فجر برای اصحاب رسانه مشکل‌ساز شود.
درباره امکاناتی که برای برگزاری جشنواره فجر در این پردیس وجود دارد هم باید بگویم، پردیس ملت دارای سالن‌های کنفرانس است و می‌توان نشست‌های خبری را در این مجتمع برگزار کرد. به هرحال تصمیم در مورد برگزاری جشنواره فجر سیاست‌هایی است که از سوی دبیر جشنواره اتخاذ می‌شود و هرکس که مسؤولیت برگزاری جشنواره فجر را بر عهده می‌گیرد، باید مسؤولیت تبعات اتفاقات آن را هم در نظر داشته باشد.جشنواره فیلم فجر اعتبار سینمای ایران است و باید بسیار خوب برگزار شود. به هر حال من ابراز امیدواری می‌کنم آقای داروغه زاده امسال در برگزاری جشنواره فجر موفق باشند.

در حسرت کاخ جشنواره
یکی از مصداق‌های ضعف سیاستگذاری‌های فرهنگی کلان در کشور، همین نبود کاخ جشنواره و محل برگزاری ثابت مهم‌ترین رویداد سینمایی ایران است و متاسفانه جشنواره‌ای که اساسی‌ترین ویترین سینمایی انقلاب اسلامی محسوب می‌شود، به دلیل بی اعتنایی مدیران فرهنگی، هنوز خانه به دوش و سرگردان است و هر سال در نزدیکی ایام برگزاری، باید دست به دامان پردیس‌ها و برج‌های مختلف شود. آن هم مجموعه‌هایی که در کلیت استانداردهای تام و تمام برگزاری یک جشنواره سینمایی را ندارد. واقعا سینمای ایران در آستانه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، شایسته داشتن کاخ جشنواره با سالن‌های مجهز و استاندارد و با ظرفیت نیست؟ تا وقتی چنین امکانی نداشته باشیم، بحث‌های تکراری میلاد، ملت یا چارسو یا ... تمامی ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها