سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
انگیزه دانشآموزان هم عامل درونی و هم بیرونی دارد. انگیزه بیرونی از محیط به دانشآموز داده میشود و تقویت آن از پاداشهایی مانند جوایز، پول، اعتبار اجتماعی و رتبه تحصیلی و تحسین دیگران (همکلاسیها، اولیای مدرسه، والدین و بستگان) صورت میگیرد. انگیزههای درونی در ذهن فرد شکل میگیرد و نوعی لذت شخصی را به دنبال دارند (مانند رضایت خاطر حاصل از یادگیری و کسب دانش). باید اشاره کرد در انگیزههای درونی، فعالیت یادگیری و نتایج حاصل از یادگیری برای فرد اثر خودتقویتی دارد.
بیشترین نگرانی والدین زمانی صورت میگیرد که فرزندشان انگیزه تحصیلی خود را از دست میدهد و رفتارهایی از این قبیل در دانشآموز به چشم میخورد:
تمرکز پایین و بیتوجهی و بیدقتی
مسؤولیتپذیری پایین و تنبلی بیش از حد
امتناع از رفتن به مدرسه یا رفتن به مدرسه با اجبار و اکراه
ابراز کسالت قبل از رفتن به مدرسه و بهانه تراشی مداوم برای حضور در مدرسه و غیبتهای بیدلیل
امتناع از نوشتن تکالیف یا انجام تکالیف به صورت ناقص و بینظم
اجتناب از درس خواندن و بیتوجهی به تاریخ امتحانات
نداشتن برنامهریزی درسی و توانایی تصمیمگیری ضعیف
انجام بیش از حد فعالیتهای غیردرسی
تغییر در الگوی خواب (پرخوابی یا کم خوابی)
میل به ترک تحصیل و ابراز آن به والدین
رویاپردازی بیش از حد
چنانچه علائم و نشانههای بیانگیزه بودن در دانشآموز وجود داشته باشد لازم است ابتدا علل بی انگیزه بودن دانشآموز شناسایی شود و همچنین نشانههای اختلال افسردگی نیز مورد بررسی قرار گیرد سپس با توجه به نوع مشکل و عوامل ایجادکننده، درمانهای نگرشی و انگیزشی در مورد دانشآموز بهکار گرفته شود.
دکترمهرنوش دارینی
روان شناس و مشاور
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
علی اصغر هادیزاده، رئیس انجمن دوومیدانی فدراسیون جانبازان و توانیابان در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد