یادداشت:

گوشت سالم را بشناسید

گوشت یکی از مهم‌ترین منابع پروتئینی است ولی مقدار پروتئین گوشت انواع حیوانات متفاوت است، بطور متوسط گوشت قرمز کم چربی دارای 18درصد پروتئین و گوشت مرغ و ماهی به ترتیب دارای 19 و 21 درصدپروتئین است.
کد خبر: ۱۱۷۵۶۳۲

هر چه مقدار پروتئین پیوندی در گوشت زیادتر باشد گوشت سفت تر بوده و باعث کاهش تردی در گوشت میشود، یکی از مهمترین دلایل کمبودن کیفیت گوشت حیوانات مسن و پیر در مقایسه با حیوانات جوان در مقدار و ماهیت پروتئینهای پیوندی است. مقدار پروتئین پیوندی در گوشت ماهی و آبزیان کمتر از گوشت طیورو در این دو کمتر از گوشت قرمز است.

همچنین مقدار پروتئینهای پیوندی یکی از مهمترین عوامل موثر در قابلیت هضم گوشت است. بنا به همین دلیل گوشت ماهی و آبزیان ضمن داشتن ارزش غذایی بالاتر نسبت به گوشت طیور و گوشت قرمز از قابلیت هضم بیشتری برخوردار است .

ویژگیهای گوشت قرمز سالم

رنگ طبیعی گوشت بسته به نوع، جنس و سن دام از صورتی تا قرمز است. سطح خارجی گوشت باید بدون رطوبت و تیرگی باشد. درزمان خرید گوشت دقت شود که بوی غیرطبیعی مثل بوی ترشیدگی یا تعفن ندهد. بویژه در محل اتصال گوشت به استخوان.

گوشت باید سفت و قوام خود را داشته باشد، نباید نرم، خشک و حالت چروکیده داشته باشد، همچنین گوشت سالم باید تمیز، عاری از خون مردگی، ضربه، خراش و ذرات خارجی باشد. چربی نیز باید سفت و سفید یا متمایل به سفید و بدون هیچ گونه بوی بد باشد.

شرایط نگهداری درست گوشت

گوشت نباید خارج از مغازه آویزان باشد و این اقدام از طرف سازمان دامپزشکی به عنوان تخلف تلقی میشود. در واقع گوشت باید در مغازههای مجاز که دارای مهر و برچسب سازمان باشد عرضه شود، از خرید گوشت در خارج از مراکز مجاز خودداری کنید. گوشتهای چرخکرده باید در حضور مشتری چرخ و خرد شود و از خرید گوشتهای چرخکرده آماده خودداری کنید. گوشتهای بسته بندی شده موجود در مراکز عرضه باید در یخچال نگهداری و براساس زمان مصرف تعیین شده به فروش برسند و دارای تاریخ تولید و انقضاء باشد.

سیاوش نیازی

سرپرست دفتر نظارت دامپزشکی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها