با مریم کاویانی، بازیگر فیلم «اخراجی‌ها 3» حرف زده‌ایم

همسران جانبازان هنوز در دفاع مقدسند

سینما، قوی‌ترین هنر در بیان فرهنگ، تاریخ و تمدن هر کشوری است و سرزمین ما، سرزمین قهرمان پروری است که می‌تواند خودش را با قهرمانان واقعی‌اش به دنیا معرفی کند. هشت سال دفاع مقدس، مملو از قصه‌ها، شجاعت‌ها، رشادت‌ها و داستان‌قهرمانانی است که بی‌هیچ چشمداشتی با دل و جان برای خاک‌شان جنگیدند و امروز خیلی از آنها با مجروحیت جنگی‌شان دست و پنجه نرم می‌کنند. اما آیا سینما (بخصوص در سال‌های اخیر) توانسته به جانبازان و خانواده‌های شهدا ادای دین کاملی داشته باشد؟ مریم کاویانی، از جمله بازیگرانی است که در قاب هنر و خاطره هرگز گم نخواهد شد و مردم، خاطراتی را که با او در فیلم‌هایی مانند «زمهریر»، «رسوایی»، «ستایش»، «پایان راه» و سریال‌هایی چون «روزگار قریب»، «ویلای من»، «او یک فرشته بود» دارند هرگز فراموش نخواهند کرد. «اخراجی‌ها 3» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی که دو قسمت پیش از آن به موضوع جنگ ایران و عراق می‌پرداخت، نگاهی منتقدانه داشت به مناسبات سیاسی و اجتماعی پس از جنگ که مریم کاویانی در آن در نقش همسر یک جانباز جنگی به شایستگی توانسته دغدغه‌ها و منش این زنان را به تصویر بکشد. با کاویانی درباره نقشش در «اخراجی‌ها 3»، سینمای دفاع مقدس و برخی موضوعات دیگر به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.
کد خبر: ۱۱۶۶۲۵۹

ایمان قوی همسران شهید

متاســــــــــفانه خیلــــــــــــی از جانبـــــــــازان ما و خانوادههایشان الان در شرایط خوبی به سر نمیبرند و انگار جامعه فراموش کرده چه وظیفهای در قبال این عزیزان دارد و این واقعا جای خجالت و تاسف دارد. یکی از دوستان من همسر جانباز است و از نزدیک دیدهام همسر یک جانباز سختیها را با چه صبوری پشت سر میگذارد.

شما ببینید پرستاری به خودی خود کار سخت و پر زحمتی است و همسران و مادران جانبازان بیوقفه و تمام عمر باید پرستار عزیزانشان شد. یکی از چیزهایی که من همیشه آن را با تمام وجود حس میکنم، احترام به همسران جانبازان است. حتی بعضی از این زنان، این جانبازان را با همین جانبازیشان به همسری پذیرفتهاند که بسیار ارزشمند است. البته ما هر قدر از دور شاهد صبوری و رنج این زنان باشیم باز هم چون جای آنها نیستیم و نمیتوانیم واقعا احساسشان را درک کنیم، اما تا جایی که من دیدهام ایمان این عزیزان به قدری قوی است که در هر شرایطی لبخند میزنند و کمتر از حالشان برای دیگران تعریف میکنند.

زنانی صبور و قهرمان

بیشک اگر چنین زنان صبور و قهرمانی وجود نداشتند، مردها نمیتوانستند با خیال راحت و با انگیزه بروند و از میهنمان دفاع کنند. به نظرم قهرمانان اصلی زنان و مادرانی هستند که مردانشان را با دعای خیر راهی جبههها کردند. بهنظرم هیچوقت یک هدف به نتیجه نمیرسد مگر اینکه گروهی دلسوز با یکدیگر همفکری کنند.

رابطه سینما و ادبیات

سینما از ابتدا به روایت داستانهایی درباره جنگ میپرداخت. چون جنگ از مهمترین اتفاقاتی است که موقعیتهای انسانی و سرنوشت کشور را تعیین میکند. در حوزه نشر کتاب دفاع مقدس آثار بسیاری چاپ شده که سرگذشت قهرمانان واقعی کشورمان را روایت میکند که این داستانها میتواند سوژههای بسیار جذابی برای کارگردانان باشند.

افول سینمای دفاع مقدس

سینمای دفاع مقدس و در کل سینما هر چه جلوتر میرود هنرش را بیشتر از دست میدهد. به مرور زمان به جای اینکه تولید فیلم و سریالهایی با موضوع دفاع مقدس رشد کمی و کیفی بیشتری پیدا کند، افول بیشتری یافته است. در اینجا فیلمهای دفاع مقدس مثلا دهه 60 را شما مقایسه کنید با فیلمهای این حوزه در دهه 90. نه اینکه بخواهم فیلمهای دفاع مقدسی دهه 90 را کلا نفی کنم، اما انگار فیلمهای دهه 60 و 70 واقعیتر و با عرق و غیرت بیشتری ساخته میشد. در شرایط کنونی گیشه حرف اول را میزند تا جایی که زمان ساخت فیلم هم، اول به گیشه نگاه میکنند.

ساناز قنبری

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها