تجویز عکس و آزمایش از سوی پزشکان به حداقل می‌رسد

آزمایش غیرضروری ممنوع؛ این توصیه وزارت بهداشت و درمان برای صرفه‌جویی در هزینه‌های بیمارستانی است،چون تجویز آزمایش و عکس همیشه نشان از کاربلد بودن پزشکان نیست، بلکه پزشک ماهر از روی علائمی که فرد بیمار دارد، می‌تواند براحتی نوع بیماری را تشخیص دهد. مردم عادت کرده اند در صورت بروز بیماری، اول به پزشک فوق تخصص مراجعه کنند، اما وزارت بهداشت و درمان به‌دنبال آن است تا با استفاده از راهنماهای بالینی، جلوگیری از آزمایش‌های غیرضروری، آموزش‌های پیشگیرانه و استفاده از کاردرمان‌ها هزینه‌ها را کاهش دهد.
کد خبر: ۱۱۶۲۷۰۷

به گزارش جامجم، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اقدامی تازه برنامههایی برای کنترل مصارف و بهینهسازی هزینه بیمارستانها تهیه و تنظیم کرده است، برنامههایی که اجرای آن تا حدودی به همکاری بیماران و پزشکان نیازمند است، اما اینکه بیمار تا چه حد حاضر است از مراجعه به فوقتخصص خودداری و از درمان به وسیله راهنماهای بالینی و کاردرمانها به منظور کاهش هزینه استفاده کند، جای سوال دارد.

ایرج حریرچی، قائممقام وزیر بهداشت دیروز در نشست خبری با خبرنگاران با تاکید بر اجرا شدن این برنامهها گفت: ما بهدنبال مدیریت آزمایشهای غیرضروری در مراجعات بیماران به پزشکان هستیم، این موضوع در تمام جهان وجود دارد و مختص به کشور ما نیست. برخی از این موارد ناشی از نبود آموزش مناسب است. بهطور مثال درباره سدیم و پتاسیم که بیمارستانها قبلا اندازهگیری میکردند، توصیه میشود وقتی کسی تغذیه معمولی و جریان ادرار مناسبی داشته و بیماری خاصی ندارد، سدیم و پتاسیم او درست است و لازم به انجام آزمایش نیست.

او ادامه داد: بعضی بیمارستانها برای انجام عمل جراحی از تمام بیماران عکس ریه میگیرند. براساس راهنماییهای بینالمللی میگویند اگر کسی دو طبقه پله را بدون کمک بالا برود و نفسش نگیرد، عمل متوسط را تحمل میکند.

آنطور که حریرچی گفته تجربههای بینالمللی نشان داده، بین ۳۰ تا ۴۰ درصد اقدامات پاراکلینیکی ممکن است غیرضروری باشد و باید این آمار کاهش پیدا کند. بخشی از این آزمایشهای غیرضروری وقت مردم را میگیرد و ایجاد هزینه میکند.

استقرار راهنمای بالینی و کاهش هزینهها

بسیاری از بیماریها با معاینات بالینی حل میشود و نیازی به انجام یکسری آزمایشها نیست، سخنگوی وزارت بهداشت استقرار راهنمای بالینی در بیمارستانها را یکی دیگر از راههای مدیریت شرایط فعلی دانست و عنوان کرد: حدود ۲۵۰ راهنمای بالینی ابلاغ شده و روی سایت وزارت بهداشت نیز موجود است. از طرفی بسیاری از بیمارستانها در سطح یک، راهنماهای بالینی خاص خود را تجویز کرده و استفاده میکنند. این موضوع پیشرفت خوبی دارد، البته بخشی از این کار نیاز به الزامات قانونی دارد. راهنماهای بالینی میتوانند در کمتر کردن هزینهها برای بیمار و بیمارستان بسیار مفید عمل کنند.

خدمات دندانپزشکی رایگان در روستا

در زمینه خدمات دندانپزشکی هم که جمعیت بسیار زیادی از کشور با آن درگیر هستند و درصد بالایی از مراجعهها به پزشکان و بیمارستانها را شامل میشود، برنامههایی تدارک دیده شده است.

حریرچی دراینباره به جامجم گفت: یکی از اشتباهات تاریخی در کشور که موجب گرانی هزینههای مردم و نظام سلامت شد، این است که مردم عادت کردهاند در صورت بروز بیماری، اول به پزشک فوق تخصص یا دندانپزشک مراجعه کنند. در کشورهای دنیا، نیروهای حد واسطی وجود دارند که بخش قابل توجهی از اقدامات پزشکی،دندانپزشکی و داروسازی را انجام میدهند و ما هم باید به این سمت برویم، بهطور مثال در زمینه سلامت دندان، برخی اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه دندانپزشکی نیاز به درگیر شدن دندانپزشکان ندارد.

سخنگوی وزارت بهداشت و درمان همچنین با بیان این که تا قبل از طرح تحول سلامت، 4 دهک جامعه و حدود 40 درصد از جمعیت کشور از خدمات اصلی دندانپزشکی، محروم بودند و فقط از خدماتی مانند کشیدن دندان بهره مند میشدند، ادامه داد: در سطح روستاها، خدمات پیشگیرانه دندانپزشکی برای دانشآموزان و مادران باردار بهصورت رایگان و یا با هزینههای اندک، ارائه میشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها