گزارش جام‌جم از ظرفیت‌های گردشگری‌ایران که خواص درمانی دارند

وقتی طبیعت طبابت می کند

افسرده‌اید، مضطربید، خسته‌اید، سرتان پر از هیاهو و اوهام و خیالات جورواجور و گیج‌کننده است؛ اصلا همه اینها به کنار، درد دست و پا و کمر صبرتان را لبریز کرده و از خوردن قرص و شربت و دارو هم خسته شده‌اید. کلافه‌اید و می‌پرسید هست راه گریزی خوشایند و بی‌دردسر برای عبور از این گذرگاه‌های سخت و پرآلام؟! و ما به شما می‌گوییم آری، چاره‌اش طبیعت است و سفر. سفر به طبیعت؛ طبیعتی که نه تنها جاذبه‌ها و زیبایی‌هایش دریای پرتلاطم روحتان را آرام می‌کند و به جان عزیزتان نشاط می‌بخشد، که برای جسم نحیف و رنجورتان هم نسخه‌ها دارد؛ نسخه‌های درمانی که مدت‌هاست مورد توجه صنعت گردشگری دنیا هم قرار گرفته و امروز به عنوان یکی از اقسام گردشگری سلامت، فعالان گردشگری و سرمایه‌گذاران بی‌شماری را در سراسر جهان به سوی خود کشانده است. این بخش از صنعت گردشگری به عنوان زیرمجموعه‌ای از گردشگری سلامت، امروزه بسرعت در جهان درحال رشد است و قسمت قابل‌توجهی از گردش مالی و اشتغالزایی و ارزآوری صنعت گردشگری را از آن خود کرده است.
کد خبر: ۱۱۶۱۸۱۴

در این میان، ایران با داشتن تنوع محیطی و شانس برخورداری از امکانات طبیعی که میتواند آن را به یکی از مهمترین مقاصد طبیعتدرمانی در جهان بدل کند، در ابتدای این مسیر قرار گرفته است و با توجه به حضور رقبای منطقهای قدری همچون ترکیه، مالزی، سنگاپور و چین، راهی نسبتا دشوار را برای مطرح شدن در این حوزه پیش روی خود دارد. با اینهمه، محمد پناهی، نایبرئیس انجمن گردشگری سلامت کشور و دبیر سابق شورای راهبری گردشگری سلامت، با اشاره به ظرفیتهای طبیعی منحصر بهفرد ایران در منطقه و نیز قدمت 5000 ساله طب سنتی در کشور، آینده این صنعت را امیدوارکننده توصیف میکند.

«طبیعتدرمانی در اصطلاح گردشگری سلامت به استفاده از ظرفیتهای طبیعی جهت ارائه خدمات به گردشگران اطلاق میشود.»، این تعریفی است که پناهی از طبیعتدرمانی به ما ارائه میدهد و آبدرمانی، لجندرمانی و طب سنتی را از جمله حوزههایی عنوان میکند که میتواند مورد توجه فعالان ایرانی این صنعت قرار گیرد.

وی به وجود 200 مرکز آبدرمانی در کشور که بیشتر آنها در استانهای شمالی و شمالغربی کشور قرار دارند و نیز قدمت و قوت طب سنتی که شامل حجامت، ماساژدرمانی، زالودرمانی، زنبوردرمانی، رایحهدرمانی و همچنین گیاهان دارویی میشود، اشاره و درعین حال تاکید میکند که تا رسیدن به نقطه مطلوب در این حوزه، فاصله زیادی وجود دارد.

جای خالی انجمنهای مردمنهاد

رئیس انجمن گردشگری سلامت کشور، راه برونرفت از شرایط کنونی و تسریع جریان توسعه بخش طبیعتدرمانی را تشکیل NGOهای متعدد در این زمینه میداند و میگوید که علاوه بر توسعه کمی و کیفی NGOها، وجود شفافیت مالی و تنظیم قوانین کافی و راهگشا و البته نظارت بر اجرای این قوانین از جمله لوازم ارتقای جایگاه ایران در زمینه ارائه خدمات طبیعتدرمانی است و همچنین بر نقش شورای گردشگری سلامت که محلی برای تنظیم قواعد و قوانین و نیز هماهنگکننده ارگانهای مختلف فعال در این حوزه است تاکید میکند.

خارجیهای عاشق طبیعت درمانی

پناهی با گلایه از عدموجود سیستم جامع آماری که تعداد گردشگران سلامت را به تفکیک خدمات دریافتی مشخص کند، به جمعیت 800 هزار تا یک میلیون نفری گردشگران سلامت ورودی به ایران اشاره میکند. به گفته دبیر سابق شورای راهبری گردشگری سلامت، کشورهای حوزه
خلیج فارس، عراق، آذربایجان و افغانستان فرستنده تعداد عمده گردشگران سلامت به کشور هستند که بخشی از آنها صرفا برای دریافت خدمات طبیعتدرمانی به ایران سفر میکنند.

او اضافه میکند: علاوه بر کشورهای همسایه، گردشگران انگلیسی، آلمانی، کانادایی و آمریکایی نیز به دلیل بالا بودن هزینههای طب مدرن در کشورهایشان و نیز خاستگاه دیرینه، روشهای ساده و طول درمان کوتاه طب سنتی ایرانی، مشتاق دریافت خدمات طبیعتدرمانی و بهصورت خاص طب سنتی ایرانی هستند.

همراه با تورهای آرامبخش

در همین خصوص، مشاور هیات مدیره جامعه تورگردانان ایران به تورهای آرامش بهعنوان یکی از صورتهای مطرحشده در طبیعتدرمانی اشاره میکند و میگوید: «با توسعه زندگی شهری و سیطره صنعت و فناوری بر زندگی انسان امروز، دور شدن از این فضاها و رفتن به روستاها و مناطق طبیعی که به دور از قیل و قالهای مناطق شهری است به یک نیاز بدل شده است.» در همین راستا رضا صدیقی ایران را کشوری مستعد برای برگزاری چنین تورهایی میداند که میتواند مورد توجه گردشگران خارجی قرار بگیرد. با این حال او نبود تبلیغات کافی در این حوزه را عامل اصلی کم بودن تعداد گردشگران ورودی با هدف استفاده از امکانات طبیعی کشور عنوان میکند. او در ادامه میگوید: «آژانسها از بنیه مالی کافی برای تبلیغات برون مرزی بهگونهای فراگیر و سازماندهی شده برخوردار نیستند و تنها میتوانند با حضور در نمایشگاههای بینالمللی به معرفی خدمات گردشگری سلامت و طبیعتدرمانی کشور بپردازند.» صدیقی نقش دولت را در این زمینه بسیار مهم عنوان و بر نقش حمایتی آن تاکید میکند. به گفته این فعال گردشگری، غالب استانهای ایران از امکانات طبیعی کافی برای توسعه طبیعتدرمانی برخوردارند که به دلیل نبود زیرساختهای مناسب از فرصت بهرهبرداریهای اقتصادی از این محل محروم ماندهاند.

شیما رئیسی

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها