یک روز مهمان عوامل برنامه «صبح جمعه با شما»

دوباره صبح جمعه با شماست!

شاید به تصور برخی ها، رادیو رسانه‌ای ساده است، ولی با گرفتن یک موج در همین رسانه ساده می‌توان وارد دنیای رنگارنگی شد؛ دنیایی مملو از صداهای مختلف، صداهایی که خاطرات زیبایی را در ذهن زنده می‌کند. درباره این خاطرات می‌توان ساعت‌ها صحبت کرد و یکی از آنها مربوط به برنامه «صبح جمعه با شما» می‌شود که صبح‌های جمعه از رادیو ایران پخش می‌شد.
کد خبر: ۱۱۴۰۰۱۴

در روزهایی که جنگ بود و ویرانی و خبرها به بمب، موشک، حمله و... ختم می‌شد، این برنامه رادیویی برای ساعاتی خنده را به لب مردم می‌آورد و آنها را از حال و هوای غم و غصه خارج می‌کرد و می‌خنداند. برنامه‌ای که به همت احمد شیشه گران، و ... پا گرفت. مگر میشود شادروان منوچهر نوذری خالق نقشهای ملون و آقای دست و دلباز، عزتا... مقبلی، فرهنگ مهرپرور، مهین دیهیم و ... را از یاد برد که در این برنامه نقش آفرینی میکردند و دست روزگار برای همیشه آنها را گلچین کرد. برای ماندگاری این برنامه هنرمندان زیادی زحمت کشیدهاند. البته در سالهای گذشته این برنامه به نوعی با نامهای مختلف از جمله قند و نمک، جمعه ایرانی و رادیو جمعه در جدول پخش شبکههای رادیویی حضور داشت، اما به دستور حمید شاهآبادی، معاون صدای رسانه ملی مقدمات احیای صبح جمعه با شما فراهم شده و از نیمه اردیبهشت شنوندگان رادیو ایران میتوانند باز هم شنونده این برنامه خاطرهانگیز باشند. به همین بهانه همراه عکاس یک روز مهمان ضبط این برنامه واقع در سرای زعفرانیه شدیم. شنوندگان هم هنگام ضبط این برنامه در سالن حاضر بودند و سهمی در تولید داشتند. همچنین روی صحنه، در کنار هنرمندان که میکروفن رو به رویشان بود، گروه موسیقی هم حضور داشتند و همزمان با هر آیتم نمایشی و بهصورت زنده، موسیقی متناسب با قطعه نمایشی را مینواختند.

به بهانه تولید دوباره صبح جمعه با شما، با علیرضا جاویدنیا یکی از قدیمیهای این برنامه که حالا کارگردانی آن را هم بر عهده دارد به گفتوگو نشستیم که در ادامه میخوانید؛

برنامه صبح جمعه با شما برای شنوندگان حس نوستالژی دارد و مسلما هنرمندانی همچون شما که از قدیم با این برنامه همکاری دارید سهم عمدهای در این موفقیت داشتهاید. البته با این تفاوت که در آن زمان بازیگر و مجری بودید و حالا کارگردانی را هم به عهده دارید. چطور بعد از این همه سال با شور و علاقه کار میکنید؟

من با این اهالی که شما ملاحظه میکنید و با این مهدکودکی که بالای 70 سال یا زیر 70 سال هستند باید سر و کله بزنم! به همین دلیل هر چه انرژی دارم و تا به امروز «ب کمپلکس» در کل زندگی ام در بدنم ذخیره کرده بودم، باید صرف اینها کنم. (با خنده)

خوشبختانه بچهها تجربه خوبی دارند. برخی با تجربه و بعضی دیگر سوابقشان کمتر است، اما آنچه اهمیت دارد این است که تجربه حرف اول را میزند. همه دوستان در حوزه طنز فعالیت داشتهاند و خیلی خوب هم حرف گوش میدهند تا یک کار خوب و ارزشمند را روانه آنتن کنیم. برنامه صبح جمعه با شما آبروی شبکه و رسانه است. ما باید تلاش خودمان را انجام دهیم. البته در یک سال و اندی پیش برنامه رادیو جمعه روی آنتن رفت و در این برنامه برخی دوستان اضافه و بعضی دیگر کم شدند.

برای تقویت برنامه صبح جمعه با شما، همچنان در بخش نویسندگی و بازیگری نیاز به نیرو داریم. به یاد دارم در قدیم ما 13 دقیقه نمایش با تیپهای مختلف را اجرا میکردیم، اما متوجه گذشت زمان نمیشدیم. در حال حاضر باید آیتمهای نمایشی کوتاه و موضوعات به روز باشد تا حرفی برای گفتن داشته باشیم. در قدیم من افتخار شاگردی زنده یاد منوچهر نوذری را داشتم. در طول این سالها صبحهای جمعه برنامههایی با عناوین مختلف پخش شد، اما خوشحالم با تصمیم مسئولان عزیز، دکتر شاهآبادی معاون صدای رسانه ملی و دکتر محمدزاده مدیر رادیو ایران قرار شد برنامه با نام قدیمی صبح جمعه با شما روانه آنتن شود. تلاش کردیم گروه موسیقی از افراد ورزیده و کاربلد باشند. برخی مواقع هنگام ضبط، تغییراتی در متن میدهیم تا بتوانیم بیشتر دل مردم را شاد کنیم.

ولی از زمانی که خبر پخش برنامه صبح جمعه با شما رسانهای شد، حواشی و حرف و حدیثهای زیادی پیش آمده است. نظر شما چیست؟

من نمیدانم یک عده دنبال چه چیزی هستند. نام صبح جمعه با شما یک برند است و متعلق به مردم شریف ایران و رسانه ملی. هنرمندان بزرگی در این برنامه حضور داشتند که به رحمت خدا رفتند. در مجموع این برنامه مال مردم است، نه مال من یا شخص دیگری. من مویی در این حرفه سپید کردهام. برخی مدعی شده اند که ما برای ترقی خودمان از این نام استفاده کردیم، در حالی که این طور نیست.

خودتان تا چه میزان به این برنامه عرق دارید، چون هنگام ضبط شاهد بودم بازیگران را خیلی با انرژی هدایت میکنید.

من اصولاً اخلاقم این است که از سر سیری کار نمیکنم و با جان و دل انرژی میگذارم. به قول معروف مکن با پیلبانان دوستی یا بنا کن خانهای در خور پیل. من همیشه با شور و علاقه کارم را انجام میدهم. این در هر حرفهای صدق پیدا میکند. اگر شما با علاقه کار کنید، میتوانید یک گزارش خوب و مردم پسند تحویل بدهید، وگرنه درگیر روزمرگیها میشوید. سعی ام این است که با انرژی مثبت کار کنم. هیچ وقت هم دنبال تیتر و عناوین نبودم و نیستم. خدمتگزار همه دوستان و مردم هستم.

در هنگام کارگردانی، مرتب به تنالیته صدای بازیگران هنگام خواندن متن توجه داشتید و با وسواس آنها را راهنمایی میکردید. دلیل این همه وسواس چیست؟

وقتی بازیگر متن را میخواند باید حس کند، اگر این طور نباشد مثل سخنرانی میشود. همه میتوانند روخوانی کنند، اما مهم این است که با کلام در رادیو به بهترین شکل بازی کرد. باید بدانیم کجا بالا بگوییم و کجا پایین. دلم میخواهد ضرباهنگ کار طوری باشد که مردم علاقهمند به شنیدن برنامه باشند.

قبل از ضبط چند بار تمرین میکنید؟

وقت زیادی برای تمرین نداریم. فقط یک بار روخوانی میکنیم.

پس خلاقیت در هنگام اجرا حرف اول را میزند؟

بله. خلاقیت نقش عمدهای دارد و بازیگر و کارگردان باید شش دانگ حواسشان به کارشان باشد.

اقبال مردم در این مدت چطور بود؟

در این چند روز اخیر مردم خیلی استقبال کردند. نویسندگان قدیمی همچون صادق عبداللهی، حسین هاشمی و جمشید مقدم را در کنار خودمان داریم که متنهای زیبایی مینویسند. هیچکدام از ما مدعی نیستیم. به قول معروف، گر تو بهتر میزنی بستان بزن. باز هم تاکید میکنم برنامه صبح جمعه با شما میراث هیچکس نیست و این تصمیم خوب معاون صدا و مدیر رادیو ایران بوده تا این برنامه با نام قدیمیاش پخش شود. هر کس هم فکر میکند بهتر از ما میتواند، این گوی و میدان! من مخلص مردم ایران هستم. قبل از انقلاب دوربین و میکروفن را دیدم و در بهترین برنامههای رادیویی و تلویزیونی حضور داشتم. 27 سال برنامه راه شب را اجرا کردم. اجرای یک برنامه برای 27 ماه هم مشکل است، چه برسد به 27 سال. استاد من زنده یاد منوچهر نوذری بود و از او آموختم. دلیل وسواسهای امروز من به خاطر اوست که درس پس میدهم. از مردم تشکر میکنم که باعث توفیق ما شدند و ما را حمایت میکنند. من دست گل مردم را میبوسم، حتی کسانی که بد ما را میخواهند هم میبوسم که ما را بیدارتر میکنند.

قدم نهادن در جای پای بزرگان

من با پذیرش کارگردانی این برنامه، مسئولیتم سنگینتر شده است، زیرا زمانی در این برنامه زندهیاد منوچهر نوذری، کنعان کیانی، مهین دیهیم، عزتا... مقبلی و فرهنگ مهرپرور حضور داشتند. مگر میشود کسی جایگزین این هنرمندان شود؟ ما فقط تلاش میکنیم برنامهای شاد را برای مردم تهیه کنیم که امیدوارم مقبول همه قرار بگیرد.

خر و پف آرام!

اصغر سمسارزاده از قدیمیهای صبح جمعه با شماست و همچنان با شور و علاقه کارش را انجام میدهد. او در این باره میگوید: ما در برنامه صبح جمعه با شما سعی میکنیم مشکلات مردم را با زبان طنز مطرح کنیم. البته مشکلات حل نمیشود، اما در حد 2 درصد مردم جواب میگیرند، اما این روزها شنیدم که این رقم به یک درصد رسیده است. اما ما باز هم قانع هستیم. (باخنده)

او بزرگترین افتخار خودش را کار در رادیو میداند و میگوید: ما به عنوان بازیگر در رادیو فقط با یک میکروفن سر و کار داریم و باید با همین ابزار یک برنامه صبح جمعه با شمای قشنگ را ارائه کنیم. نویسندگان برنامه مشکلات مردم را به طنز مینویسند، انشاءا... که افاقه کند.

وقتی از سمسارزاده میپرسم به واسطه این برنامه چقدر در خندیدن مردم سهیم بوده است، عنوان میکند: نمیدانم چند درصد بوده، اما با جان و دل کار میکنم. بیشتر شنوندگان ما شهرستانیها هستند. وقتی من به اصفهان، آبادان، شیراز، کیش و... سفر میکنم، متوجه میشوم رادیو در میان آنها بیشتر طرفدار دارد تا در تهران. البته شاید هم در تهران باشد و من رویت نکردهام!

این بازیگر قدیمی و سرشناس با اشاره به یک خاطره با نمک میگوید: یادم میآید در استودیو 8 میدان ارگ، برنامه صبح جمعه با شما را ضبط میکردیم. وقتی خواستیم ضبط برویم، تهیهکننده گفت یک صدایی میآید. ما به اطراف نگاه کردیم و گفتیم صدایی نمیشنویم، اما او اصرار داشت یک صدایی میآید. تا اینکه بعد از چهار بار قطع شدن، متوجه شدیم یکی از دوستان ما بهخاطر خستگی کنار میکروفن خوابیده و خر و پف میکند.

شنگولخان صبحهای جمعه

داوود منفرد، چهره شناخته شدهای برای مخاطبان رادیو و تلویزیون است. البته ورود او به رادیو قصه جالبی دارد، زیرا زمانی که وارد این رسانه شد؛ علاقهای به رادیو نداشت و در این عرصه بیتجربه هم بود. اما بعد از یک هفته و دیدن بازخوردها و عکسالعملهای خوب مردم به رادیو علاقهمند شد.

او در این خصوص میگوید: راستش آن زمان چون خودم رادیو گوش نمیکردم، فکر میکردم مردم هم شنونده برنامههای آن نیستند. اما بعد متوجه شدم کاملاً اشتباه میکنم و مردم به رادیو علاقهمندند. بنابراین از همان زمان به بعد احساس مسئولیت و وظیفه کردم که همیشه با علاقه کارم را انجام بدهم.

منفرد عنوان میکند: البته در طول همه این سالها بهدلیل مشغله کاری خیلی نمیتوانم شنونده برنامههای رادیو باشم، ولی هر وقت هم گوش میکنم، نگاه انتقادی به کارم دارم و از خودم ایراد میگیرم و همیشه دلم میخواهد به بهترین شکل، کارم را انجام بدهم. منفرد در برنامه
صبح جمعه با شما، نقش شنگول را دارد. وی در این باره توضیح میدهد: سعی میکنم شنگول برای شنوندگان نمک خودش را داشته باشد. البته با وجود رضایت مردم اما هیچ وقت از کارم صد در صد راضی نیستم. من قبل از صبح جمعه با شما با برنامه جمعه ایرانی همکاری داشتم. در این برنامه یک تیپ جاهل را ارائه میکردم که خیلی پررنگ نبود. اگر فرصت شود میخواهم این تیپ را با یک طنز خاص در برنامه صبح جمعه با شما اجرا کنم.

روزی که در رادیو باختم!

نسیم رفیعی، مجری و گوینده رادیوست. او دختر مریم واعظپور، گوینده پیشکسوت رادیوست. وقتی با او سر صحبت را باز میکنم، خیلی جدی میگوید خانم شما میدانید من چه کسی هستم و من خطاب به او میگویم، بله گوینده و مجری رادیو هستید و او در پاسخ به من: «صدای ایرانسل هستم. دستگاه مشترک مورد نظر خاموش است! (با خنده).» او در کنار جاویدنیا، مجری برنامه صبح جمعه با شماست. رفیعی میگوید، ساخت برنامههای طنز بسیار دشوار است و باید خداقوت به کسانی گفت که در این حوزه فعالیت میکنند.

او میگوید: من سالهاست با این برنامه همکاری داشتم و بعد از آن در جمعه ایرانی بودم. ما طنز خوب کم داریم و باید خدا را شکر کنیم با یک برنامه طنز میتوانیم لبخند را به لب مردم بیاوریم. مردم بهدلیل مشغله زندگی خیلی غمگین هستند و استرس دارند. در مترو و تاکسی اخم را در چهره مردم میبینیم. امیدوارم با این برنامه بتوانیم لبخند را مهمان لب مردم کنیم. وی بیان میکند: من از کودکی شنونده این برنامه بودم و همراه مادرم که گوینده رادیوست همیشه در حال رفت و آمد به رادیو بودم. حتی به یاد دارم در آن زمان در مسابقه حضور ذهن شرکت میکردم. خدا رحمت کند منوچهر نوذری را. خام پریچهر بهروان هم مجری برنامه بود. آن روز باختم و خوشحالم افتخار دارم امروز کنار استادان و پیشکسوتان در برنامه
صبح جمعه با شما حضور داشته باشم.

مستمع، صاحب سخن را بر سر ذوق آورد

عباس محبی از دیگر بازیگران صبح جمعه با شما ادامه می دهد: در این برنامه انواع نقشها از خزندگان و اشیا و آدمیزاد را بازی میکند. او با ذکر خاطره بانمکی میگوید: نکته بامزه این نقشها برای خودمان این است که گاهی روی متنها مینویسند: «محبی/پراید یا محبی/الاغ و...!». گفتن این شخصیتها خلاقیت میخواهد مثلا یکبار یک نقش سیب زمینی در متن بود که من دواطلب گفتن آن شدم. در ذهنم آمد سیبزمینی یک آدم لپدار و بیدندان است، پس بیانم را متناسب با این تصور تغییر دادم. به طور کلی شور و علاقه ما به این کار نشات گرفته از انرژی است که از مردم میگیریم. اگر مردم نباشند ما حتی یک هفته هم دوام نمیآوریم چه برسد به اینکه حدود 60 سال یک برنامه تداوم داشته باشد. خودم از تئاتر به رادیو آمدم و به نظرم قرابت خاصی میان رادیو و تئاتر وجود دارد؛ به خصوص در برنامه صبح جمعه با شما. بنیانگذاران این برنامه با فکر خوبی که داشتند ترکیب جالبی بین رادیو و تئاتر برقرار کردند و ضبط برنامه را با حضور تماشاچیان انجام دادند. حضور و شور و حال تماشاگران مصداق این شعر است که میگوید: مستمع صاحب سخن را بر سر ذوق آورد؛ همچنین باعث میشود اجرای ما به صورت زنده محک بخورد و با بازخورد حضار بفهمیم نقطه ضعف و قوت نمایشنامه و اجرایمان چیست.

در باز بهروی همه هنرمندان

حمیدرضا افتخاری، مدیر گروه ورزش و تفریحات رادیو ایران درباره احیای برنامه صبح جمعه با شما می گوید: احیای این برنامه در رادیو ایران بر اساس یک تصمیم جمعی در معاونت صدا یعنی دکتر شاه آبادی معاون صدا و دکتر محمدزاده، مدیر رادیو ایران گرفته شد و آنها از این ایده حمایت کردند. ضمن این که خواست مردم هم در این باره دخیل بود. وی ادامه میدهد: برنامه صبح جمعه با شما با همت جمعی، دوباره روانه آنتن شده است و گروه ورزش و تفریحات رادیو ایران تلاش دارد تا این برنامه برای مخاطب شنیدنیتر شود. فقط نام برنامه برنگشته، بلکه سعی داریم سبک برنامه نیز برای مردم جالب باشد. صبح جمعه با شما یک برنامه طنز انتقادی در حوزه سیاسی، اجتماعی و موضوعات متناسب با نیازهای مردم است که به رفتارهای شهروندی هم می پردازد.

این مدیر گروه عنوان می کند: در این برنامه به روی همه باز است. هنرمندان قدیمی و جدید میتوانند در صبح جمعه با شما حضور داشته باشند. هدف ما خدمت به مردم سرزمینمان است و همه روی چشم ما جا دارند. من با خیلی از دوستان قدیمی تماس گرفتم که بعضی از آنها بنا به دلایل شخصی حضور ندارند؛ ما خوشحال می شویم دوستان بیایند.

شب و روزم را متوجه نمیشوم!

حسین هاشمی هم از علمداران است در حوزه نویسندگی طنز. او 61 سال است که در کار نوشتن طنز است و کارش را با روزنامه توفیق شروع کرده و در نشریات مختلف همچون گل آقا قلم زده است.

او در این باره میگوید: راستش همیشه سعی کردهام نگاهم به جامعه دقیق باشد تا بتوانم با زبان طنز به مشکلات مردم بپردازم.

وی ادامه میدهد: شاید باور نکنید، اما در طول روز 150 خبر را که طی هفته 700 خبر میشود میبینم، شاید از این تعداد فقط پنج خبر قابلیت آیتم شدن را داشته باشد و بقیه خبرها به دردم نمیخورد. حتی گاهی ساعت یک ظهر مینشینم سر نوشتن و وقتی برمیخیزم، هوا تاریک است. به خیال خودم غروب شده، اما بعد متوجه میشوم 4 نیمه شب است! وقتی درگیر نوشتن میشوم، شب و روزم را گم میکنم.

داشتن هیجان زیاد!

صادق عبداللهی از نویسندگان قدیمی در عرصه برنامههای طنز رادیوست. برنامههای زیادی به قلم او شنیدنی شده است.

وی در این باره میگوید: همیشه برای نوشتن هیجان داشتم و هنوز هم با هیجان روز اول کار میکنم. هیچوقت از شور و علاقهام کم نشده، چون این رمز نوشتن است. شغل ما هنری است، بنابراین همیشه باید برای نوشتن سرمان داغ باشد!

وی ادامه میدهد: نویسنده همیشه باید نگاه دقیقتری نسبت به جامعه داشته باشد. وقتی قرار است از دغدغه مردم در برنامه صبح جمعه با شما بگوییم، باید نگاهمان عمیقتر باشد. ضمن این که باید موضوع را جذاب و شنیدنی بنویسیم، چون تنها ابزار ما در رادیو، صداست و تنها صداست که میماند. خوشحالم هنوز هم برای برنامه صبح جمعه با شما مینویسم.

صبح جمعه با شما متوقف نشده بود

فرانک رفیعیطاری، بازیگر صبح جمعه با شما معتقد است این برنامه رادیویی متوقف نشده بود که دوباره آغاز شود؛ فقط نام آن برای مدتی تغییر کرده بود. او که تیپهای عمه حسین هاشمی، ننهکتی با لهجه اصفهانی و یک بچه تپل بامزه را میگوید، در مورد سری تازه برنامه توضیح میدهد: برنامههای جمعههای رادیو هرگز متوقف نشده است و به صورت پیاپی پخش میشود. نمیتوان گفت صبح جمعه با شما پخش نمیشد شاید فقط برای مدتی اسم آن عوض شد. حالا فکر کردیم بهتر است با همان اسم قبلی کار کنیم چون این نام حس نوستالژی برای مردم دارد و همچنین گاهی تغییر نام، آنها را به اشتباه میانداخت و فکر میکردند صبح جمعه با شما دیگر پخش نمیشود. با خود گفتیم وقتی همان گروه برنامه را میسازند نامش را هم برگردانیم. برنامه با تغییراتی از جمله نبود بعضی از همکاران همراه است که طبیعی به نظر میرسد. برخی از همکارانمان در شهرستان زندگی میکنند و به دلیلی بالا رفتن سن رفتوآمد برایشان سخت شده است، بعضی به رحمت خدا رفتهاند و عدهای از دوستان نیز کسالت دارند.

شیطونک با نمک!

گلچهره زند هم جوان است و هم بسیار فعال. او علاوه بر بازیگری در برنامه صبح جمعه با شما، دستیار ساجد قدوسیان، تهیه کننده هم است. او به دقت مراقب همه چیز است تا ضبط به بهترین شکل انجام شود. زند درباره این برنامه می گوید: همه مردم علاقه به برنامه صبح جمعه با شما دارند و این فقط محدود به قشر خاصی نمی شود. ما از مردم انرژی می گیریم و بازیگری در این برنامه حس و حال عجیب و غریبی است.

وی ادامه می دهد: وقتی بازیگر به کارش علاقه مند باشد، می تواند به بهترین شکل کارش را انجام بدهد. خوشبختانه آقای قدوسیان تهیه کننده برنامه بسیار با تدبیر هستند و فضای مجموعه را خیلی زیبا آماده می کند تا همه در آرامش کار کنند. من در این مجموعه ایفاگر کاراکتری به نام شیطونک هستم که یک پسر بچه شیطون است. اتفاقاً جزو کاراکترهایی است که مردم خیلی با او ارتباط برقرار می کنند. همچنین کاراکتر دیگری هم به نام زن دلاور را هم به عهده دارم.

با صدای جمیله یک قالب پنیر خریدم!

وقتی میخواستم با نازنین مهیمنی و افشین مقراضی مصاحبه کنم، هر دو گفتند علاقهمند هستند گفتوگویی سه نفره داشته باشیم و من هم لبیک گفتم. نازنین مهیمنی با اشاره به اینکه مردم خاطرات خوبی از برنامه صبح جمعه با شما دارند، میگوید: بهخاطر علاقه مردم من هم همیشه با شور و شعف سر برنامه حاضر شدهام. در این برنامه هنرمندان زیادی حضور داشتند، استادانی که امروز کنارمان نیستند. افتخار میکنم با این برنامه همکاری دارم.

در ادامه صحبت مهیمنی، افشین مقراضی خواننده صبح جمعه با شما هم توضیح میدهد: حق با خانم مهیمنی است و همه دوستان با علاقه کار میکنند، چون مردم این برنامه را دوست دارند. من 42 سال پیش سر این برنامه آمدم و تا به امروز همکاری میکنم. خوشحالم دل مردم را بهواسطه این برنامه شاد کردیم. خاطرات زیادی از مرحوم منوچهر نوذری دارم. در طول این سالها هنرمندان زیادی با این برنامه همکاری داشتند از بچههای قدیم گرفته تا جدید. اتفاقا برای فصل جدید این برنامه آرم استیشن زیبایی خواندم که امیدوارم مردم آن را دوست داشته باشند.

مهیمنی هم با اشاره به اینکه همیشه شنونده برنامههای خودش در رادیوست، میگوید: اگر ما کارمان را صددرصد قبول داشته باشیم، دیگر نمیتوانیم رشد کنیم. من صداهایی را که در این برنامه خلق میکنم از بستر جامعه الهام میگیرم. اتفاقا جالب است بدانید یک روز برای اینکه صدای دو خانم نظرم را جلب کردم از سرویس پیاده شدم تا صدایشان ملکه ذهنم شود. یک خاطره با نمک دیگر هم دارم. یک روز برای خرید به سوپر مارکت مراجعه کردم و هر چه منتظر شدم تا آقای فروشنده پنیر بدهد، نداد؛ آخر سر با صدای جمیله (کاراکترم در برنامه صبح جمعه با شما) به آقای فروشنده گفتم یک قالب پنیر بده. آقای فروشنده با تعجب به من نگاه کرد و گفت: شما خودتان جمیله هستید و من هم با خنده خطاب به او گفتم باید صدای جمیله را در بیاورم تا به من یک قالب پنیر بدهید. البته بگذریم که بعد از آن آقای فروشنده پول پنیر را نمیگرفت و من با التماس به او پول دادم!

مقراضی هم با اشاره به اینکه شبیه چنین خاطرهای را در یک فروشگاه دارد، عنوان میکند: اتفاقاً من هم یک روز این مشکل را پیدا کردم و بعد با صدای یکی از کاراکترهای برنامه صبح جمعه با شما درخواستم را گفتم.

مهیمنی در پایان میگوید: آقای مقراضی از استادان پیشکسوت هستند و 20 مدل صدا را با آوا و آهنگ خاصی اجرا میکند و هنرمندی بسیار دوست داشتنی است.

آقای معلم صبح جمعه با شما

حسین محب اهری از دیگر بازیگران صبح جمعه با شماست که با شخصیت آقا معلم با مخاطبان ارتباط برقرار میکند. یک آقا معلم شیرین که با شخصیت معروف و محبوب او در برنامه تلویزیونی مبصر پنج ساله تفاوتهای بسیاری دارد.

این بازیگر پیشبینی کرد این نقش جای خود را حسابی در دل مردم باز میکند و ادامه میدهد: ارتباط بین مخاطب و رادیو با صبح جمعه با شما بسیار بهتر و قویتر خواهد شد. هر چه بگذرد اشکالات این برنامه برطرف و نقاط مثبتش تقویت میشود. این توان در صبح جمعه با شما هست که مردم با دل و جان آن را گوش دهند و لذت ببرند. رادیو را خیلی دوست دارم و از قدیم دلم میخواست با این رسانه کار کنم. سالهای دور چند نمایش برای رادیو کار کردم ولی همیشه دلتنگ آن بودم تا اینکه در صبح جمعه با شما همکاری کردم. زمانی که دوستان دوباره دعوت کردند خیلی خوشحال شدم و برنامهام را به گونهای تنظیم کردم که حتما روزهای یکشنبه برای ضبط بیایم.

آرزوی شیرین کودکی

مرتضی تبریزی یکی از بازیگران صبح جمعه با شماست که در این برنامه شخصیتهای هیبت و نواده را بازی میکند.

او حضورش را در این برنامه از آرزوهای کودکیاش میداند و میگوید: خوشحالم که بعد از دو دهه این برنامه به خانه خودش بازگشت. من از بچگی به صبح جمعه با شما علاقه داشتم و آرزویم این بود که در این برنامه حضور داشته باشم. خدا را شکر که به کمک او به این برنامه آمدم. زمانی با عشق به این برنامه گوش میدادم و الان به عشق مردم در آن کار میکنم. دلم میخواهد مردم از شنیدن آن لذت ببرند و شاد باشند. مردم خیلی عزیزند و به گونهای برخورد میکنند که خستگی از تن آدم بیرون میرود.

صبح جمعه با شما، یک کمدی انتقادی

ساجد قدوسیان، تهیهکننده جوان صبح جمعه با شما میگوید سعی دارد با حفظ رویکرد همیشگی، یعنی ذات منتقدانه و شیرین صبح جمعه با شما، این برنامه را ادامه دهد. او بیان میکند: انتظاری که مردم از برنامه صبح جمعه با شما دارند علاوه بر خندیدن، نقد سیاسی، اجتماعی و... است. بنیانگذاران این برنامه همیشه آن را کمدی انتقادی معرفی میکردند. ما نیز سعی داریم حرف دل مردم را بزنیم و در تیم مردم باشیم. خدا را شکر از زمانی که آقای محمدزاده تشریف آوردهاند دست ما در انعکاس خواسته مردم به زبان طنز، کمی بازتر شده و میتوانم بگویم رویکرد برنامه به لحاظ محتوایی کمدی انتقادی و طنز سیاسی و اجتماعی است. شک نکنید در این مسیر محکم خواهیم ایستاد. ترکیب هنرمندان جوان و پیشکسوت در عالم کار حرفهای سختیهای خاص خود را دارد اما نه به آن معنا که اسیر حاشیه شویم. ما یک خانواده هستیم که همدیگر را بیشتر از خانوادههای اصلیمان میبینیم. ضمنا هنرمندان جوانی که اضافه شدهاند تازه کار نیستند و ریشه تئاتری دارند. به مرور زمان و بنا به نیاز و اتفاقات روز، احتمالا به تیپها و شخصیتهای جدیدی نیاز پیدا میکنیم که اگر در جمع بازیگرانمان صدای مورد نظر را نداشته باشیم، سراغ بازیگران دیگر میرویم. البته باید بگویم در صبح جمعه با شما همواره به روی پیشکسوتان باز است. صاحب این برنامه کسانی هستند که این خاطرات را در ذهن مردم ثبت کردند. در همین راستا وقتی میخواستیم برنامه را آغاز کنیم همراه مدیر گروه ورزش و تفریحات و آقای جاویدنیا خدمت آقای شیشهگران، بنیانگذار برنامه صبح جمعه با شما در محل سکونتشان یعنی کلاردشت رفتیم و از ایشان کسب اجازه کردیم. آقای شیشهگران مشاور ارشد ما در برنامه هستند. باید از این بزرگوار و همچنین حمایتهای معاون صدا، جناب آقای دکتر شاهآبادی و آقای دکتر محمدزاده، مدیر رادیو ایران تشکر کنم.

با این برنامه بزرگ شدم!

مجتبی تیموری، سرپرست گروه موسیقی برنامه صبح جمعه با شما و آهنگساز آن است. او از دوران نوجوانی همراه برادرش که دو سال از او بزرگتر بوده با این برنامه همکاری داشته است.

تیموری با نقبی به خاطرات گذشته میگوید: من از دهه 60 برای این برنامه نوازندگی کردم تا امروز. خیلی از هنرمندان آمدند و رفتند، اما من همچنان هستم و نزدیک به 28 سال افتخار همکاری با این برنامه را دارم. البته با برنامههای جمعه ایرانی و رادیو جمعه هم همکاری داشتهام. میتوانم در یک کلام بگویم با برنامه صبح جمعه با شما بزرگ شدم و همیشه هم با علاقه کار کردهام.

او ادامه میدهد: برای این برنامه از نوازندگان خیلی با استعداد استفاده میکنم که خودشان استاد هستند. نوازندگان ویولن، سازهای کوبهای و ... همه استاد هستند و گوش موسیقایی قوی دارند. ما خیلی زمان تمرین نداریم، شاید در حد ده دقیقه! ترکیب گروه موسیقی، جوانان و پیشکسوتان هستند. همچنین افتخار همکاری با خواننده خوب افشین مقراضی را دارم. در این سالها همه هنرمندان برای صبح جمعه با شما زحمت کشیدهاند و این برنامه مال مردم است.

تیموری اینکه در تلویزیون و سینما فعالیت دارد، اما همچنان همکاریاش را با رادیو قطع نکرده و توضیح میدهد: خانه اول من خانوادهام است و خانه دوم، رادیو. من علاقه زیادی به رادیو دارم و هیچوقت از همکاری با این رسانه دست برنداشتم. ساجد قدوسیان، تهیهکننده حرفهای صبح جمعه با شماست که به کارش اشراف زیادی دارد و همین کار مرا راحت کرده است. امیدواریم بتوانیم دل مردم را شاد کنیم.

فاطمه عودباشی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها