ساری، نمادی از حسن خلقت خداوندی

ساری، یکی از زیباترین مراکز استان کشورمان است که با طبیعتی وصف‌ناشدنی و جاذبه‌های گردشگری و تفریحی بی‌نظیر در استان مازندران واقع شده است. ساری هر ساله پذیرای خیل عظیم گردشگران داخلی و خارجی است.
کد خبر: ۱۱۲۹۵۳۸

تالاب سراندون و بالندون

این مجموعه تالابی در جوار روستای سیدمحله در 25 کیلومتری ساری به طرف بابلسر قرار گرفته و دارای دو بخش جنوبی (سراندون) و شمالی (بالندون) است. وسعت آنها حدود 30 هکتار و عمق متوسط آن یک متر است که در زمستان و پاییز پرآب، در بهار و تابستان به علت استفادههای زراعی کم آب است. آب این تالابها شیرین است. درون و پیرامون آنها نیزار و گیاهان مردابی است که با مرغزار و شالیزار احاطه شده است. این مجموعه از تالابها به دلیل اقلیم مناسب، آب شیرین، پوشش گیاهی و مواد غذایی، زیستگاه پرندگان و آبزیان است. پاییز و زمستان این تالابها نیزمامن و زیستگاه مرغان مهاجر از قبیل قو، مرغابی، قره غاز، پرلا و سایر پرندگان شده است. دسترسی مناسب، محوطه سرسبز و دلنشین، مناظر بکر و وحشی، فضاهای گردشگاهی جالبی را پدید آورده است. که میتواند مورد استفاده صنعت گردشگری قرار گیرد.

پناهگاه حیات وحش سمسکنده

پناهگاه حیات وحش سِمِسکَندِه در 10 کیلومتری جنوب شرقی ساری واقع شده و مسیر دسترسی آن از ساری تا سمسکنده بوده و سپس با یک جاده روستایی به درون محوطه راه مییابد. از گونههای مهم گیاهی میتوان از ممرز، انجیلی، توسکا، تمشک و لیلکی و از گونههای مهم جانوری میتوان از گوزن زرد، مرال، شوکا، قرقاول، انواع پرندگان شکاری، شغال، گربه جنگلی، سنجاب و سمور جنگلی، گراز، عقاب جنگلی، جغد، کبوتر جنگلی و گرگ نام برد.

سد سلیمان تنگه

این سد در 45 کیلومتری جنوب غربی ساری و در منطقهای کوهستانی واقع شده است. سدسلیمان تنگه در سال 1379 برای بازدید مسافران و گردشگران آماده شده و از نظر اقامتی بسیار مناسب است. بازدید از تاج سد امکانپذیر است و در دریاچه آن امکانات قایقرانی و اسکی برای علاقهمندان مهیاست.

منطقه حفاظت شده رودخانه تجن

منطقه حفاظت شده رودخانه تجن در استان مازندران واقع است. این رود، از کوه نیرآباد سرچشمه میگیرد و پس از طی مسیری کوهستانی وارد دره تجن میشود و سپس در امتداد مسیر کیاسر -ساری به طرف شرق ساری جریان پیدا میکند و به دریای خزر سرازیر میشود. در مسیر این رودخانه به دلیل همجواری جاده با رودخانه میتوان چشماندازهایی زیبا مثل دره، شالیزار، جنگل و پلهای ویژه نواحی روستائی - جنگلی را تماشا کرد. این رودخانه دارای انواع ماهی قزلآلا و ماهی آزاد در بالادست است و انواع کپور نیز در پایین دست رود وجود دارد که با داشتن پروانه شکار، صید آن مجاز است.

منطقه حفاظت شده دشت ناز

این محوطه زیبا با 55 هکتار مساحت در 25 کیلومتری شمال شرق ساری قرار دارد. جنگل جلگهای آن از سال 1346 به محل تکثیر گوزن زرد خالدار ایرانی اختصاص یافت. دشت ناز برای علاقمندان به طبیعت و حیات وحش بسیار جذاب و دیدنی است. علاقمندان به طبیعت حیات وحش صرفاً با مجوز سازمان محیط زیست میتوانند به تماشای گوزن و پرندگان زیبا نظیر قرقاول و کبوتران وحشی بپردازند.

چشمههای باداب سورت

چشمههای آب معدنی باداب سورت یکی از شگفتانگیزترین شاهکارهای طبیعت است. این چشمهها در 7 کیلومتری غرب روستای به ادله و در ارتفاع 1840 متری در ساری واقع شدهاند. چشمههای اسرارآمیز سورت مشتمل بر دو چشمه با آبهای کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو و مزه میباشند. یکی از چشمهها دارای آبی بسیار شور است که برای درمان دردهای کمر، پا، روماتیسم و پوست سودمند است و چشمه دیگر که در مجاورت این چشمه قرار دارد دارای آبی به رنگ نارنجی و مزه کمیترش است که به صورت دائمی و تشتی میباشد. آبهای رسوبی این دو چشمه در مسیر جریان خود از بالای کوه به پایین طی هزاران سال، دهها حوضچه کوچک بسیار زیبا به رنگهای نارنجی، زرد و قرمز و در اندازههای مختلف ایجاد کردهاند. چشمههای آب معدنی باداب سورت به همراه کوه دماوند و سرو ابرکوه به عنوان اثر طبیعی ملی به ثبت رسیده است. تنها در شش کشور در جهان پدیدهای تا حدی شبیه به این چشمهها وجود دارد. این چشمهها بعد از چشمه پاموکاله در کشور ترکیه، به عنوان دومین چشمه آب شور جهان به ثبت جهانی نیز رسیده است.

عمارت کلبادی

این مکان زیبا و قدیمی در مرکز شهر ساری و در نزدیکی میدان اصلی واقع شدهاست و در حال حاضر به عنوان اداره میراث فرهنگی مورد بهرهبرداری قرار گرفته و پیشینه آن به حدود 120 سال پیش بازمیگردد. ویژگیهای اجزای معماری آن همچون اتاقها، حجرهها، شاه نشین، گرمابه، اصطبل، حیاط و هنر بهکاررفته بر روی پنجرهها و ارسیها و آراستن آنها با شیشه رنگی در نوع خود بینظیر است.هر روزی که مایل باشید (در ساعات اداری ) حتی جمعهها میتوانید از مکان بازدید کنید .حمام وزیری در کنار آن قرار دارد و از داخل حیاط عمارت کلبادی میتوانید بسمت حمام وزیری بروید.

عمارت سردار جلیل ساروی

عمارت سردار جلیل ساروی مربوط به دوران قاجار است. این بنای تاریخی در محله بهرام اُتُر ساری واقع شده است و تنها بنای خشتی سهطبقه در دوران خود است. با وجود اینکه این بنا ثبت ملی شده ولی تاکنون هیچ رسیدگی و مرمتی در آن صورت نگرفته و در آستانه تخریب است. لطفلی خان سردار جلیل از بزرگ ترین مالکان مازندران و یکی از ثروتمندان ایران در عصر قاجار بود.آن زمان او به همراه امیرموید سوادکوهی-ریس کل قشون مازندران- و عباسقلی خان لاریجانی که از آمل تا لارجان املاک زیادی داشت،سه قدرت برتر مازندران محسوب میشدند که هر کدام افراد و نیروهای مسلح داشتند. یک بار امیرموید در نکا و افراتخت ساری سنگر ساخت و سردار جلیل بر بالای تپه نارنج باغ سنگر گرفت.فوج سوادکوه نیروهای امیر موید و سرکردگان ساری،موسی خان اشرفی،اسماعیل خان سالار افخم دودانگه ای،حسن خان اعتماد نظام مدانلو،قاسم خان عبدالملکی و ایل کلباد نیروهای سردار جلیل را تشکیل میدادند. دو سپاه آماده نبرد بودند که ظفرالسلطنه-حاکم گرگان-میانجیگری کرد و صلح برقرار شد.البته امیر موید و سردار جلیل یک بار دیگر و در اواخر سال 1297 شمسی هم رو در روی هم ایستادند که با وساطت ظهیرالملک و تبعید دو طرف دعوا قضیه فیصله یافت. سردار جلیل و برادرش حسین خان سرهنگ از طرفداران مشروطه بودند.بعد از فرمان مشروطه دو انجمن در ساری تشکیل شد:انجمن سعادت و انجمن حقیقت.با تاسیس انجمن حقیقت،همزمان اولین مدرسه علوم جدید ساری به نام سالاریه،در باغشاه توسط مشروطه خواهان راه اندازی شد.(اواخر سال 1324 قمری)هزینه این مدرسه را سردار جلیل تقبل کرد.او هر ماه 50 تومان به این مدرسه که 70 دانش آموز داشت،کمک میکرد.

عمارت فاضلی

عمارت فاضلی ساری یکی از جاذبههای گردشگری ایران به حساب میآید. این عمارت زیبا در محله آب انبار نو ساری واقع شده است و دارای دو عمارت مسکونی متعلق به دوره قاجار و پهلوی است. طبق اطلاعات منتشر شده توسط شرکت عمران و مسکن سازان مازندران، در حال حاضر خانه فاضلیها دارای کاربری خاصی نیست و بازدید برای عموم آزاد است. هدف اصلی از بازسازی خانه فاضلیها مرمت ساختمانهای قدیمی اطراف این عمارت و رسیدن به یک مجموعه تاریخی با کاربری فرهنگی شاخص در شهر ساری است.

فرح آباد

بقایای شهر قدیمی فرح آباد به وسعت 30 تا 40 هکتار، در فاصله تقریبی 28 کیلومتری راه اصلی ساری - فرحآباد و در فاصله دو کیلومتری ساحل دریای مازندران قرار دارد. از مهمترین بقایای این شهر، مسجد و مدرسه قسمتهایی از یک پل، دیوار باقی مانده از یک قصر و حمام متعلق به دوره صفوی را میتوان نام برد.این محل در زمان شاه عباس اول بندری آباد و پررونق بود تا جایی که لقب دارالسرور و حتی دارالسلطنه را به آن اختصاص دادند. شاهان صفوی، بویژه شاه عباس، علاقه خاصی به این محل داشته و همه ساله، تابستان، مدتی در این شهر اقامت می کردند. این شهر در اواخر سلطنت شاه عباس دوم توسط روسها به آتش کشیده شد و روسها پس از کشتار همگانی و به آتش کشیدن کاخ جهاننما (قصر معروف شاه عباس بزرگ) از راه دریا گرختند.بناهای مجموعه فرح آباد شامل کاخ، پل، مسجد، آب انبار، حمام، کاروانسرا، مدرسه، بازار و خیابانهای متعددی بوده است که در اطراف رود تجن ساخته بودند. متأسفانه این مجموعه ی زیبا در قرون اخیر بر اثر عوامل طبیعی، جنگل کاری و توسعه کشاورزی تخریب شده است، ولی آنچه از بقایای آن مشاهده می شود دلالت بر شکوه و زیبایی آن در عهد صفوی دارد.

دریاچه میانشه

دریاچه میانشه در فاصله 10 کیلومتری روستای چورت حد فاصل ساری تا کیاسر در استان مازندران ایران قرار دارد. این دریاچه، در 350 کیلومتری تهران در جنگلهای بکر روستای چورت در بخش چهاردانگه شهرستان ساری واقع در 50 کیلومتری جنوب این شهر است. وسعت این دریاچه حدود ۲٫۵ هکتار است. این دریاچه در سال 1318 خورشیدی بر اثر زمینلرزه و رانش زمین و در پی آن بسته شدن مسیر آب چشمهای که در کنار دریاچه قرار دارد، بوجود آمدهاست. هنگام کاهش آب، پدیدار شدن باقیمانده درختهایی که در محل پیدایش دریاچه بودهاند منظره ویژهای را ایجاد میکند. این دریاچه در شکاف درهای با شیب زیاد قرار گرفته و دور تا دور دریاچه را پوششهای جنگلی بکر و درختان قدیمی در بر گرفتهاست. شکل هندسی دریاچه به شکل بیضی کشیده بوده و ژرفای آن با توجه به میزان بارشهای فصلی متغیر است. ماهیهای موجود در دریاچه توسط افراد محلی به دریاچه انداخته شدهاست. این دریاچه نیز مانند حوضچهسار پلهای باداب سورت در بخش چهاردانگه قرار دارد.

آبشار اوجرجری

این آبشار در روستای باباکلا قرار دارد . برای رسیدن به این آبشار باید مسیری حدود 30 دقیقه ای را از روستا از میان جنگل و رودخانه عبور کرد تا بدان رسید .

پارک نیلوفر

بوستان نیلوفر آبی در کیلومتر دو جاده ساری به نکا در فاصله 800 متری از جاده اصلی در مجاورت روستای آبندان سر منظره چشم نواز درخت و آب را ایجاد کرده است.

پارک ملل

پارک ملل بزرگترین مجموعه تفریحی و توریستی شمال کشور در کنار رود تجن است. این مجموعه تفریحی از دریاچه و فضای سبز تشکیل شده و مکان مناسبی برای استراحت و بیتوته شبانه مسافران زیادی بخصوص در فصل بهار و تابستان است .

روستای الندان

روستای الندان در دهستان چهاردانگه، بخش چهاردانگه شهرستان ساری و در 65 کیلومتری جنوب شهر ساری واقع شده است و با شهر کیاسر 12 کیلومتر فاصله دارد اما از نظر تقسیمات کشوری از توابع ساری محسوب میشود.این روستای زیبا دارای دو هزار و دویست هکتار مساحت و تنها 700 نفر جمعیت دارد .امکانات روستای الندان در حد روستای متوسط است .از مناطق دیدنی این روستا ، آبشار سنگ لوه که در حدفاصل روستای کیاده و روستای الندان قرار دارد یکی از زیباترین آبشارهای مازندران است .نام این آبشار را به این دلیل سنگ لوه گذاشتند که از بالا شبیه چند دیگ سنگی است که در کنار هم قرار گرفتند.در جوار روستای الندان جلوه ی زیبا و سحرانگیز آببندان معروف آن قرار دارد. اهالی روستا اعتقاد دارند که آب این آبندان هفت کیلومتر دورتر از روستا از دل زمین میجوشد و به کشت و کارشان برکت میبخشد .جنگل روستای الندان از دیگر مناظر بکر و کم نظیر این روستاست .روستای الندان از زمره روستاهایی است میتواند از مناطق گردشگری مازندران باشد و گلهای گاوزبانش آنقدر زیباست قادر است گردشگران را از گوشه و کنار این سرزمین به الندان بکشاند.

روستای ورند

ورند روستایی با چشم انداز فوق العاده درفاصله 30 کیلومتری جاده ساری -کیاسر -سمنان .این روستا از توابع شهرستان ساری در مازندران وبخش کلیجان رستاق میباشد

روستایی با قدمت چند صد ساله که به علت قرار گرفتن در مناطق مرتفع بسیار خوش آب و هوا میباشد. مورخان معتقدند قرار گیری این روستا در ارتفاعات و مشرف بودن آن به نواحی اطراف دلیل استقرار حاکمان در گذشته بوده است. حتی معنی واژه سانسکریت ورندرا(سلطان) هم دلیلی بر زندگی سلاطین و حاکمان در این منطقه بوده است .

نام این روستا از دو کلمه ور به معنی کنار و هند به معنی رود تشکیل شده،در واقع نام آن ورهند بوده که با گذشت زمان به ورند تغییر یافته است

یکی ازمناطق دیدنی این روستا آرامگاه آن میباشد.مکانی زیبا با درختانی تنومند و مقبرههایی که نشان ازقدیمی بودن این روستا را میدهد.اثار باقی مانده ازمقبرههای موجود دراین آرامگاه نشان دهنده این است که، ساکنین قدیمی آن زرتشتی بوده و بعدها به دین اسلام روی آورده اند.در مرکز این آرامگاه زیبا امامزاده ای با قدمت 1300سال قرار دارد.نام این مکان مقدس امامزاده علی است که از نوادگان امام سجاد علیه السلام است . مقبره این امام عزیز روی تپه ای مشرف به درهها و کوههای اطراف است.مکانی با چشم انداز زیبا و به یاد ماندنی.بقعه قدیمی این زیارتگاه به شکل مستطیل و در اندازه 6×12 متر با سه ستون در جلوی ایوان و یک بام حلبی است که گنبدی توپی شکل به ارتفاع یک متر روی آن قرار دارد.

برج رسکت

برج رسکت یکی از جاذبههای تاریخی شهرستان ساری در استان مازندران است که احتمالا آرامگاه یکی از اعضای خاندان باوندیان به نام «شهریار ابن قارون» است. این برج در شهرستان ساری، بخش دودانگه، روستای رسکت واقع شده است. این برج یکی از برجهای مدور آجری متعلق به قرن 5 هجری قمری است که در روستایی به همین نام واقع شده است.این بنا دارای دو کتیبه به خط کوفی و پهلوی است. برج رسکت در شیبی تند در کوهی سنگی بنا شده و همواره این سئوال مطرح بوده که این بنای آجری چگونه در این شیب تند پابرجا مانده است. با طرح این سئوال گمانه ای در اطراف برج زده شد و طی آن بخشی از سکوی آجری نمایان شد که سطح شیب را برای معماران برج از بین برده است. معماران این برج با استفاده از تراشیدن سنگهای کوه، حفره ای سنگی را به وجود آوردند تا بتوانند سکوی آجری را در داخل آن بنا کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها