چند ده فیلمساز سرشناس سینمای ایران، متقاضی حضور در این رویداد شده‌اند

جشنواره «ایرونی» جهانی فیلم فجر

باتوجه به اتمام مهلت ثبت‌نام فیلم‌های ایرانی در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، متقاضیان برای شرکت و رقابت در این رویداد سینمایی اعلام آمادگی کردند. هرچند نام قطعی همه این آثار طبق رسوم نانوشته و برای این‌که ظاهرا شان فیلم‌های پذیرفته نشده در نهایت رعایت شود، اعلام نمی‌شود، اما با نگاهی اجمالی به اخبار تولید و آماده‌سازی فیلم‌های سینمایی در چند وقت گذشته، می‌توان فهرستی احتمالی از این آثار را پیش‌بینی کرد.
کد خبر: ۱۱۲۸۹۹۳

به گزارش جامجم، نکته مهم درباره این فهرست، حضور برخی چهرههای فیلمسازی است که ترجیح دادند آخرین ساختههای خود را در جشنواره جهانی فیلم فجر ارائه و از آن برای اولین بار رونمایی کنند، اما حاضر نشدند فیلمهایشان را به بخش مهمتر این رویداد، یعنی جشنواره فیلم فجر که در بهمن ماه و همزمان با جشنهای انقلاب اسلامی برگزار میشود، ارائه کنند.

اگر از آن بحث کلیشهای اما همچنان مهم و هنوز به آن پاسخ مناسب داده نشده تفکیک بیمورد و بیهوده جشنواره داخلی و خارجی فیلم فجر و برگزاری آن در دو زمان مختلف که بگذریم، بار دیگر به کوچکسازی و کم اعتبار کردن جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین رویداد سینمایی ایران میرسیم. یعنی کاهش فیلمهای بخش مسابقه در جشنواره ملی فیلم فجر، باعث شده برخی فیلمسازان نام آشنا به دلیل همین محدودیت یا ترس از انتخاب نشدن، قید حضور در این رویداد را بزنند، یا به دلیل زاویه داشتن با رویکردها و سیاستهای جشنواره و مسئولان آن از حضور در این جشنواره انصراف دهند و یا به دلیل محدودیت و معذوریت زمانی، نتوانستند در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کنند.

دلیلش هر کدام از اینها باشد، جشنواره ملی فیلم فجر از حضور و مشارکت برخی از مهمترین چهرههای فیلمسازی محروم شد و حالا جشنواره جهانی فیلم فجر این بخت و فرصت را دارد تا میزبان تازه ترین ساختههای آنها باشد. اتفاقی که میتواند جان تازهای به بخش جهانی فیلم فجر بدهد و توجهات را بیش از پیش به این رویداد جلب کند و بر اعتبار آن تا حد زیادی بیفزاید. در این میان بویژه نمایش آخرین ساختههای اصغر فرهادی و مجید مجیدی، دو فیلمساز معتبر، موفق و جهانی سینمای ایران میتواند برگ برنده این جشنواره به حساب بیاید. مضاف بر این که حضور این دو کارگردان، تناسب کاملی با عنوان جهانی و بینالمللی این رویداد دارد.

منتهی کماکان این انتظار میرود که جشنواره جهانی فیلم فجر، با تلاش و رایزنی دبیر و مسئولان آن، بیشتر محل حضور و رقابت فیلمسازان نامآشنا و فیلمهای مطرح جهان باشد و در کنار این نامها که یقینا باعث توجهات و بازتابهای وسیع در سطح دنیا خواهد بود، فیلمسازان مطرح ایرانی هم با آخرین ساختههایشان حضور داشته باشند. جشنواره جهانی فیلم فجر دستکم میتواند پایگاهی سینمایی و استراتژیک در منطقه باشد و پذیرای فیلمسازانی باشد که نگاه متفاوت و سالمی به سینما دارند.

سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر از 19 تا 27 آوریل 2018 (30 فروردین تا 7 اردیبهشت 1397) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران برگزار میشود.

خوک

مانی حقیقی هم از جمله فیلمسازانی بود که آخرین ساخته اش «خوک» را را به جشنواره فیلم فجر نداد، اما به احتمال فراوان جشنواره جهانی فیلم فجر از خوک پذیرایی خواهد کرد. این فیلم اخیرا در جشنواره برلین هم شرکت کرد و البته نصیبی هم از جوایز این رویداد نبرد. با این حال کنجکاویهای زیادی برای تماشای این فیلم وجود دارد و حضور آن، به هیجان جشنواره جهانی فیلم فجر اضافه میکند. محمدحسن معجونی، لیلا حاتمی، علی مصفا، لیلی رشیدی، پریناز ایزدیار، سیامک صفری و سیامک انصاری از جمله بازیگران فیلم خوک هستند.

نبات

شهاب حسینی همانطور که در آثار کارگردانهای معتبر و شناخته شده بازی میکند، در این سالها با حضور خودش از فیلمسازان جوان و فیلم اولی هم حمایت کرده است. او در فیلم «نبات» اولین ساخته سینمایی پگاه ارضی هم همین کار را کرده و ایفاگر نقش اصلی کار در کنار نازنین فراهانی و ستایش محمودی بوده است.

اردک لی

فیلم اردک لی ساخته بهروز غریب پور هم موفق به حضور در جشنواره فیلم فجر نشد و هیات انتخاب، نظر مثبتی روی این فیلم نداشت. موضوعی که باعث اعتراض شدید غریبپور شد و این فیلمساز همان زمان در گفتوگو با جامجم، نقدها و نظرات خود را با ما و شما در میان گذاشت. اردک لی با گریم و بازی متفاوت هنگامه قاضیانی، یکی از گزینههای حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر است.

بنفشه آفریقایی

مونا زندی حقیقی را جدا از عرصه مستندسازی، با فیلم سینمایی «عصر جمعه» میشناسیم. فیلمی با بازی رویا نونهالی، مهرداد صدیقیان و هانیه توسلی که با تحسین برخی منتقدان روبهرو شد. حالا این فیلمساز پس از چند سال با فیلم دوم سینمایی خود، بنفشه آفریقایی بازگشته است؛ اثری با بازی رضا بابک، فاطمه معتمدآریا و سعید آقاخانی که حضور آن در جشنواره جهانی فیلم فجر محتمل به نظر میرسد.

هزارپا

ابوالحسن داوودی از جمله کارگردانهایی بود که آخرین ساخته اش را به جشنواره فیلم فجر نداد، اما خبر میرسد که کمدی «هزارپا» ممکن است سر از جشنواره جهانی فیلم فجر دربیاورد. اگر این اتفاق بیفتد، خلأ کمدی در جشنواره جدی جهانی فیلم فجر هم پر خواهد شد و رضا عطاران، جواد عزتی، مهران احمدی، امیرمهدی ژوله و سارا بهرامی میتوانند در میان احتمالا انبوه فیلم تلخ و جدی، شما را بخندانند.

همه میدانند

اصغر فرهادی، کارگردانی در کلاس جهانی است و نمایش هر فیلمی از او در هر جشنواره، نگاههای جهانی را به آن رویداد جلب میکند. از این نظر شرکت فیلم همه میدانند در جشنواره جهانی فیلم فجر، باعث بالا رفتن شور و هیجان این رویداد خواهد شد. تماشای زوج مشهور اسپانیایی، خاویر باردم و پنه لوپه کروز و ستاره آرژانتینی، ریکاردو دارین (بازیگر فیلم اسکاری راز چشمهایشان) در پردیس چارسو هیجانانگیز خواهد بود.

چهل و هفت

این فیلم ساخته مشترک احمد اطراقچی و عطاءا... تبریزی و به تهیهکنندگی ناهید دل آگاه است و بازیگرانی چون لادن مستوفی، شقایق فراهانی، محمدرضا غفاری، ریما رامینفر، مهدی احمدی، شیدا خلیق، مهرنوش ستاری و حمیدرضا آذرنگ در آن بازی میکنند. این فیلم قصه سه زن از سه طبقه اجتماعی را در شبی زمستانی روایت میکند.

سراسر شب

تازهترین ساخته فرزاد موتمن، یعنی سراسر شب راهی به جشنواره فیلم فجر در بهمن ماه پیدا نکرد، موضوعی که اعتراض این فیلمساز را در پی داشت. انتخاب و نمایش فیلم در بخش جهانی این جشنواره، میتواند رضایت موتمن را به دنبال داشته باشد. الناز شاکردوست، سینا حجازی و امیر جعفری بازیگران اصلی فیلم سراسر شب هستند.

مارموز

فیلم آخر کمال تبریزی که پیش از این «خودسر» نام داشت، به دلیل ادامه دار شدن روند تولید به جشنواره داخلی فیلم فجر نرسید، اما حالا حضور آن در بخش جهانی فیلم فجر محتمل به نظر میرسد. در این فیلم که مایههای کمیک هم دارد، بازیگرانی چون حامد بهداد، ویشکا آسایش، رضا ناجی و آزاده صمدی بازی میکنند.

آن سوی ابرها

حضور مجید مجیدی با فیلم تازهاش، «آن سوی ابرها»، امتیاز ویژهای برای جشنواره جهانی فیلم فجر محسوب میشود. فیلم مجیدی که قرار بود اواخر بهمن ماه در سینماهای ایران اکران عمومی شود، حالا نمایشش به سال بعد موکول شده است و علاقهمندان سینمای این فیلمساز میتوانند زودتر از اکران آن و در قالب جشنواره جهانی فیلم فجر به تماشای فیلم هندی مجیدی بنشینند. آن سوی ابرها که با بازیگران هندی ساخته شده، قصه خواهر و برادری در منطقه فقیرنشین بمبئی را روایت میکند.

حکایت دریا

بهمن فرمانآرا از جمله فیلمسازانی بود که با جشنواره ملی فیلم فجر قهر است! همین چند سال پیش بود که به نشانه اعتراض به شرایط خانه سینما، سیمرغهای بلورینش را با پیک به دفتر جشنواره پس فرستاد. او بهمن ماه هم در ادامه همان موضعگیری قبلی، ترجیح داد آخرین ساختهاش، حکایت دریا را به جشنواره فیلم فجر ندهد، اما ظاهرا رابطه او با بخش جهانی جشنواره فیلم فجر خوب است. او سال گذشته هم فیلم «دلم میخواد» را در این رویداد رونمایی کرده بود. علی نصیریان، فاطمه معتمدآریا، لیلا حاتمی، علی مصفا، پانته آ پناهی ها، بهمن فرمان آرا و رویا نونهالی، در حکایت دریا بازی میکنند.

پاسیو

این فیلم اولین ساخته بلند و سینمایی مریم بحرالعلومی است و بازیگرانی چون بهناز جعفری، پوریا پورسرخ، کریم امینی، بابک انصاری و شقایق فراهانی در آن بازی میکنند. سازندگان پاسیو که قصهای زنانه دارد، از جمله آثاری است که فرم حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر را پر کرده است.

سال دوم دانشکده من

آخرین فیلم رسول صدرعاملی هم از جاماندههای جشنواره ملی فیلم فجر بود و به دلیل تمام نشدن پروسه تولید در آن زمان، نتوانست بموقع در آن رویداد حاضر باشد. با این حال این احتمال قوی وجود دارد که سال دوم دانشکده من، در جشنواره جهانی فیلم فجر حاضر باشد. در این صورت و با حضور صدرعاملی، چهرههای فیلمسازی این رویداد ترکیب سنگینی را تشکیل خواهد داد. علی مصفا، بابک حمیدیان، افشین هاشمی، شقایق فراهانی، پدرام شریفی و ویشکا آسایش از جمله بازیگران این فیلم هستند.

و فیلمهای دیگر

درساژ (پویا بادکوبه)، آستیگمات (مجیدرضا مصطفوی)، شاه کش (وحید امیرخانی)، جن زیبا (بایرام فضلی)، واسطه (آرش لاهوتی)، موریانه (مسعود حاتمی)، گرگ بازی (عباس نظام دوست)، یواشکی (رضا درمیشیان)، کروکودیل (مسعود تکاور)، دوباره زندگی (رضا فهیمی)، هت تریک (رامتین لوافی) و اولین امضا برای رعنا (علی ژکان) از جمله فیلمهای دیگری هستند که امکان انتخاب و نمایش آنها در جشنواره جهانی فیلم فجر وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها