«بقایای داعش» بهانه‌ای برای حضور بیگانگان

درحالی که نیروهای عراقی مشغول پاکسازی آخرین بقایای گروه تکفیری ـ تروریستی داعش هستند و ارتش سوریه نیز بقایای این گروه را در نقاط محدود این کشور تحت تعقیب قرار داده است، بعضی رسانه‌های خارجی با انگشت گذاشتن روی بقایای گروه داعش حضور آمریکایی‌ها را در سوریه و عراق توجیه می‌کنند. این درحالی است که مقامات عراقی و سوری با اعلام شکست کامل داعش از نیروهای بیگانه می‌خواهند هرچه زودتر خاک کشورهایشان را ترک کنند. آمریکایی‌ها خود از به وجود آورندگان و حامیان گروه‌های تروریستی و در راس آنها داعش بودند و بارها ضمن کمک‌رسانی تسلیحاتی و اطلاعاتی به آنها تلاش کردند سران این گروه از مهلکه جان سالم به‌در ببرند. این درحالی است که نیروهای عراقی و سوری هر روز با انتشار گزارش‌های جدید اعلام می‌کنند آخرین گروه‌های پراکنده و از هم گسیخته تروریستی را تار و مار کرده و بقایای آنها را در بازداشت خود دارند.
کد خبر: ۱۱۲۱۶۷۳

قاسم الاعرجی، وزیر کشور عراق در گفتوگو با روزنامه الحیات چاپ لندن به بازداشت بیش از هزار داعشی اشاره کرد و گفت موفق شدهاند اطلاعات مهم و حساسی از آنها بهدست آورند. وی یادآور شد عملیات نظامی عراق علیه گروههای تروریستی تاکنون نتایج مهمی داشته و به اهداف استراتژیکشان رسیدهاند. به گفته او در این میان همسران داعشیها نقش بزرگی ایفا کردهاند، زیرا اطلاعات دقیقی از محل اختفای رهبران داعش و اقدامات آنها در اختیار نیروهای عراقی قرار دادهاند. قاسم الاعرجی در ادامه وجود شهروندان عرب در میان تروریستهای بازداشت شده در عملیات آزادسازی استانهای غربی را تکذیب کرد و گفت: بیشتر تروریستهای بازداشت شده از کشورهای آسیای میانه و ترکیه بوده و تعدادشان به 1049 نفر میرسد که از این تعداد 399 نفر از شهروندان ترکیه بوده و تعداد زیادی زنان کمتر از 18 سال نیز بین آنها دیده میشود.

بمبهای ساعتی داعش برای اروپا

از سوی دیگر منابع سوری میگویند موفق شدهاند صدها زن خارجی وابسته به گروه داعش را بازداشت کنند. به گزارش روزنامه ایندیپندنت، هم اکنون نزدیک به 800 زن از کشورهای مختلف بازداشت شده و در بازداشتگاههای مختلف نگهداری میشوند. ندیم حوری، رئیس برنامه ضد تروریسم دیدهبان حقوق بشر گفته است: نزدیک به 800 زن داعشی همراه کودکانشان در چهار کمپ نگهداری میشوند. آنها از حدود 40 کشور از جمله کانادا، فرانسه، انگلیس، تونس، یمن، ترکیه و استرالیا آمدهاند. وی ادامه داد: این زنان شرایط سختی دارند و امیدوارند همراه بچههایشان به کشورهای خود بازگردند.

چند روز پیش نیز در خبری اعلام شد
15 زن آلمانی مظنون به شرکت در فعالیتهای تروریستی در مناطق تحت تسلط کردهای سوریه بازداشت شدهاند. اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی آلمان که مسئولیت امنیت داخلی این کشور را برعهده دارد، احتمال میدهد صدها کودک و نوجوان آلمانی در مناطق مختلف سوریه و عراق حضور داشته باشند. مقامات امنیتی کشورهای اروپایی از این افراد به عنوان «بمبهای ساعتی» یاد میکنند و میگویند نگرانند کودکان و نوجوانان آلمانی ساکن سوریه و عراق و مرتبط با داعش، در صورت بازگشت به آلمان مانند «بمبهای ساعتی زنده» عمل کنند و دست به عملیات تروریستی بزنند. هفته پیش نیز اعلام شد دو شهروند بریتانیایی عضو داعش در سوریه بازداشت شدند. یک مقام ارشد پنتاگون به رویترز گفت، ایالات متحده انتظار دارد آنها برای محاکمه به کشورهای خودشان فرستاده شوند. این دونفر که به جلادان داعش معروف هستند از سوی نیروهای دموکراتیک سوریه بازداشت شدند. الشافی شیخ و الکساندر کوتی، دو عضو بازداشتشده داعش، اهل لندن بودند که مسئولیت گردنزدن و کشتن شماری از اسرا را بهعهده داشتند. عراقیها و سوریها میگویند کشورهای اروپایی باید هرچه زودتر این زندانیان را تحویل گرفته و به کشورهایشان برگردانند، زیرا نگهداری آنها هزینه فراوانی داشته و میتواند برای آینده این کشورها نیز خطرناک باشد. اما درمقابل کشورهای غربی به جای تقبل مسئولیت و بازگرداندن بقایای گروههای تروریستی با دستاویز قرار دادن آنها میکوشند حضور غیرمشروع نظامی خود را در منطقه توجیه کنند.

خروج بیگانگان

مقامات عراقی و سوری تاکنون بارها از کشورهای بیگانه خواستهاند نیروهای نظامی خود را خارج کنند، زیرا پرونده داعش بسته شده و دیگر این گروه یا گروههای مشابه آن تهدیدی جدی محسوب نمیشود. ائتلاف بینالمللی علیه داعش به رهبری آمریکا در سال 2014 تشکیل شد تا به اصطلاح مواضع داعش در سوریه و عراق را هدف حملات خود قرار دهد. اکنون دیگر تاریخ مصرف این ائتلاف به پایان رسیده و باید به صورت رسمی پایان کار را اعلام کنند. محور اصلی انگیزه تشکیل ائتلاف بینالمللی علیه داعش به رهبری آمریکا مبارزه با داعش و جلوگیری از بسط و گسترش و نفوذ این مجموعه تاریک و تروریستی در سوریه و عراق بود اما حالا که دولتهای سوریه و عراق به همراه دولتهای ایران و روسیه رسما شکست داعش را در عراق و سوریه اعلام و جشن گرفتهاند، ائتلاف مذکور دیگر دلیلی برای بقای خود نمیبیند. کارشناسان معتقدند ائتلاف به رهبری آمریکا هیچ نقش برجستهای در مبارزه با تروریسم نداشت و نتوانست یا نخواست داعش در این دو کشور ریشهکن شود.

این درحالی است که هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی است ماموریت ائتلاف بینالمللی ضدداعش در سوریه هنوز پایان نیافته و این ائتلاف همچنان قصد ماندن در سوریه و عراق را دارد. درواکنش به حضور غیرمشروع آمریکاییها در منطقه روزگذشته قیس الخزعلی، دبیرکل عصائب اهل الحق عراق به آنها هشدار داد اگر نیروهای خود را از عراق خارج نکنند، با آنها مقابله خواهد شد.

به گزارش مهر و به نقل از العربیه، قیس الخزعلی دبیرکل عصائب اهل الحق اعلام کرد با شکست داعش دیگر باقی ماندن نظامیان آمریکایی در خاک عراق دلیلی ندارد.

شرایط جسمی و روحی بغدادی وخیم است

مدیرکل بخش اطلاعات و مبارزه با تروریسم در وزارت کشور عراق اعلام کرد بر اساس اطلاعاتی که بغداد در اختیار دارد، سرکرده داعش بشدت مجروح شده و امکان هلاکت او وجود دارد.

ابوعلی البصری، با بیان این مطلب افزود: ابراهیم عواد السامرایی، ملقب به البغدادی اخیرا در پی وخیم شدن اوضاع جسمی خود به بیمارستان داعشیها در منطقه «الجزیره» سوریه منتقل شده است. به گفته او وضعیت روحی سرکرده داعش بد است و او به دلیل شکستگیهای متعدد و زخمهای خطرناکی که داشته به بیمارستان منتقل شده و قادر به راه رفتن نیست. رئیس یگان شاهینها در وزارت کشور عراق اعلام کرد، سرکرده جنایتکار داعش هنوز در منطقه الجزیره سوریه حضور دارد و به منطقه دیگری پناه نبرده است. با این حال او به نقل از اطلاعات و مستنداتی که در اختیار وزارت کشور عراق است، اعلام کرده وضعیت جسمی سرکرده داعش وخیم شده و احتمال مرگ او هم زیاد است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها