رئیس‌جمهور امشب و پس از خبر 21 شبکه یک سیما به طور مستقیم با مردم صحبت می‌کند.
کد خبر: ۱۱۱۵۴۳۶
چند پیشنهاد به آقای رئیس‌جمهور

مهمترین موضوعات روز کشور، خواستهها و مسائل مورد توجه مردم و برنامههای دولت برای تحقق آنها، محور این گفتوگوی تلویزیونی خواهد بود.

در سالهای اخیر، مباحث اقتصادی، مهمترین دغدغههای مردم ایران را تشکیل دادهاست و مسئولان نیز با اشراف
به این موضوع، برنامههایی را برای حل مشکلات اقتصادی در دستور اجرا دارند اما شرایط جامعه نشان میدهد هنوز نتیجه اقدامات و برنامههای مسئولان برای مردم ملموس نیست.

بر همین اساس به نظر میرسد مردم در انتظار عملی شدن برنامهها و وعدههای مسئولان اجرایی هستند.

جامجم در گفتوگو با کارشناسان به بررسی مهمترین مطالبات مردمی و ضرورت پاسخگویی رئیسجمهور درباره آنها پرداخته است:

نباید مباحث حاشیهای مطرح کرد

محمد سلیمانی

وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات

مهمترین اولویت کشور و جامعه، جلوگیری از حاشیهسازی و به هم زدن آرامش و تعادل جامعه است. از سوی دیگر همچنان اقتصاد جزو مهمترین اولویتهای جامعه است. دولت هم از قدرت فراوانی برخوردار است و امضای رئیسجمهور و وزرا کارساز است.

هزینههای زیادی تاکنون از بودجه کشور صرف شده که باید این هزینهها در مسیر اصلی خود صرف میشد. مطالبه مردم این است که دولت ضمن اولویتبندی، بودجه را صرف عمران و آبادی کشور کند. در شرایط کنونی هزینه دولت بیش از سه برابر شده آیا حقوق کارمندان و افراد جامعه هم به سه برابر رسیده است؟
ریخت و پاش در دولت خیلی زیاد است و باید صرفهجویی کند و این صرفهجویی را باید از خود شروع کند.

سوال این است که چرا گاهی با انتشار اخباری درباره بالا بردن قیمت حاملهای انرژی مثل بنزین، تن مردم را میلرزانند یا اینکه گاهی خبری درباره قطع یارانه منتشر میشود؟ در این زمینه قانون مسیر را مشخص کرده است. یکی از نکات مهم این است که نباید کاری کرد که ناکارآمدیها که نتیجه عملکرد مدیران است به پای نظام گذاشته شود. همچنین به عنوان یک فرد دانشگاهی
معتقدم، دانشگاه اکنون در شرایط رکود قرار دارد و ارتباط میان دانشگاه و صنعت به پایینترین حد خود رسیده است. دانشگاهیان این روزها بی تحرک هستند و اگر برای افراد دانشگاهی کار و فعالیت ایجاد نشود، ممکن است نخبگان به خارج از کشور بروند.

بیکاری تبدیل به پاشنه آشیل نظام نشود

هدایتالله خادمی

نماینده ایذه و باغملک

اولین مطالبه مردم که هماکنون در سطح جامعه بسیار حاد شده بحث اشتغال است، که تاکنون هیچ اتفاقی در این زمینه رخ نداده و برنامهای هم برایش ذکر نشده است. لذا دولت باید با بهرهگیری از نیروهای کارشناس بنشیند و راهکاری برای این مشکل پیدا کند.

اشتغال هماکنون تبدیل به پاشنه آشیل نظام شده چون دولتها ظرف چند سال گذشته بخوبی عمل نکردهاند. به عنوان نماینده مجلس که بین مردم حضور دارم تاکید میکنم اولین خواسته مردم اشتغال است.

دولت قولها و وعدههایی داد و تاکید داشت سالی 600 هزار شغل ایجاد میکند اما این کار را نکرد و شاهد ریزش شغل هم بودیم؛ لذا با این رفتاری که دولت دارد سال 97 هم سال مناسبی نخواهد بود. به نظر میرسد دغدغه مردم
مشکل معیشت است و به دنبال تامین نیازهای اولیه خود یعنی خوراک، پوشاک، سرپناه و اشتغال هستند و مطالبه دیگری ندارند؛ لذا باید بتوانیم حداقلها را برای
مردم مهیا کنیم.

خبرهای خوبی به مردم داده شود

رمضانعلی سبحانیفر

نماینده سبزوار

آنچه بیشتر از هر چیزی باید مورد توجه قرار گیرد بحث معیشت، اشتغال و آزادیهای اجتماعی است که بیشترین مطالبه مردم را به خود اختصاص داده است. مردم امیدوارند رئیسجمهور در سخنانش تاکید کند قیمت کالاهای اساسی افزایش پیدا نمیکند و حقوق و دستمزدها افزایش مییابد و از همه مهمتر برنامههای اشتغال مناسبی قرار است در کشور رقم بخورد و در آینده خبرهای خوبی به مردم داده شود. مردم میخواهند از زبان رئیسجمهور بشنوند که سال آینده نسبت به امسال بهترخواهد بود و برنامههای امیدبخشی برای جامعه طراحی شده است.

ریشه حوادث اخیر مشخص شود

محمدعلی ابطحی

فعال اصلاحطلب

معتقدم یکی از بحثهای مهم، بررسی اتفاقات اخیر است که باید ریشههای آن را پیدا کرد. از نظر من جامعه هنوز این حس را دارد که با انتخاب کردن از طریق صندوق رای میتواند خواستههای خود را برای اداره کشور اجرایی کند. این راه اگر بسته شود نتیجهاش این است که امیدی به آینده و تغییراتی که میتواند از درون باشد، کم میشود و کسانی که چنین ذهنیتی را پیدا می کنند ممکن است به جریان خشونت طلب تبدیل شوند.

تجربهای که البته در حوادث اخیر مشکلآفرین شد. لذا این توقع اساسی را از آقای روحانی می توان داشت در صحبتهای خود به این نکته به لحاظ محتوایی اشاره کند راه رسیدن به خواسته ها هنوز صندوق رای است. من بازگشت رئیس جمهور به شعارهای دوران انتخابات و عملی کردن آنها برای رسیدن به اهدافی را که جامعه نیازمند آن است، یک کار زیربنایی می دانم؛ چراکه وجود چنین احساس و ذهنیتی در جامعه امیدآفرین است.

لزوم شفاف سازی رئیس جمهور در مورد تنظیم بودجه

محمد رضا خباز

فعال اصلاح طلب

به نظر می رسد شرایط کشور بسیار حساس است و از طرفی مجلس و دولت در آستانه تصمیم بسیار مهم یعنی تنظیم بودجه سال 97 بر مبنای بودجه عملیاتی هستند، این فرصت بسیار خوبی است که رئیس جمهور مردم را در جریان این تصمیم قرار دهد به این معنی که به مردم بگوید این یک انتخاب نیست و راهچاره ای جز این نداریم، به این معنی که قصد عملیاتی کردن بودجه را داریم و این بودجه طبیعتا نوعی جراحی در بدنه بودجه کشور است.

رئیس جمهور به مردم اطلاع دهد، چرا که در این کار همراهی همه جانبه لازم است تا به این ترتیب هم نمایندگان مردم نگران حوزه های انتخابیه نباشند و هم قوای دیگر برای بهبود این بیماری اقتصادی کمک کنند و بدانند حل این مشکل همراه با برخی محدودیت ها خواهد بود، و اگر این اتفاق صورت نگیرد مرگ تدریجی برای بودجه و اقتصاد کشور به وجود خواهد آمد. نکته دیگری که رئیس جمهور باید در مورد آن صحبت کند، معرفی خناسان است؛همان کسانی که اجازه ندادند فضای کشور به یک فضای مطلوبی تبدیل شود و امروز نیز محدودیت هایی در مورد اقدامات دولت ایجاد می کنند.

مردم امروز از دولت و مسئولان اشتغال می خواهند

عبدالرضا عزیزی

رئیس کمیسیون اجتماعی و نماینده شیروان

مطالبه اصلی مردم معیشت نسبی است که در قانون اساسی کشور به آن تاکید شده است ،مردم امروز از دولت و مسئولان اشتغال می خواهند. اگر در این زمینه از تولید داخلی حمایت شود،قطعا با بالارفتن سطح تولید ،سطح اشتغال نیز افزایش پیدا می کند و طبیعتا میزان آسیب های اجتماعی نیز کاهش قابل ملاحظه ای می یابد.

مردم کشور خواستار ایجاد امنیت در کشور هستند چون به دنبال این اتفاق سرمایه گذاران خارجی وارد کشور میشوند و به دنبال آن اشتغال و تولید هم پیگیری میشود،البته درکنار تمام این مباحث یکی دیگر از مطالبات اصلی مردم ، پرداختن به بحث عدالت در سطح جامعه است تا مردم احساس کنند که متناسب با شان و مقام خود با دیگر افراد تفاوتی ندارند و تبعیضی در زمینه سطح دریافتی افراد وجود ندارد.

مردم دوست دارند که از رئیس جمهور بشنوند که در سال جدید چه برنامههایی برای ارتقای معیشت ،وضعیت اقتصادی کشور برنامه ریزی شده و آیا این برنامهریزیها تاثیری در زندگی آنها با توجه به پتانسیل بالقوه کشور خواهد داشت یا خیر؟

گزارش میزان تحقق وعدههای انتخاباتی

مرتضی سجادیان

مدیرمسئول سابق روزنامه کارگزاران

مردم ما بهرغم مشکلات کشور و همچنین شیطنت بیگانگان همواره همراه نظام بودهاند و البته از دولت مطالبات به حقی دارند. اگر هم دولت برای حل مشکلات مردم تلاش موفقی داشته باشد در برابر شایستگیهای مردم ناچیز است. بیشترین مطالبات جامعه در حال حاضر مسائل اقتصادی و رونق بازار و کسب و کار است. مردم باید ضمن داشتن امنیت اقتصادی امیدوار باشند که اقتصاد حرکت رو به رشدی دارد و بالقوه ضمانت تامین نیازهای مردم را خواهد داشت.

از سوی دیگر باید بررسی شود شعارها و قولهایی که آقای روحانی در دوران انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرده تا چه اندازه تحقق پیدا کرده است.

نکته دیگر اینکه دولت باید در زمینه رویکردها و عملکردهای خود در همراهی و همگامی دولت با نظام و استمرار آرمانهای انقلاب که مورد تاکید امام راحل و رهبر معظم انقلاب نیز بوده است، گزارش ارائه دهد. ما در طول سالهای پس از انقلاب همواره مورد هجوم بیگانگان و دشمنان نظام بودهایم و مردم برای پایداری نظام، سختیهای زیادی را متحمل شدهاند. سوال اصلی این است که آیا وارثان این نظام توانستهاند این نظام را قدرتمندتر کنند. نباید کاری کرد که اصل، فدای فرع شود.

طرح صمیمانه مسائل با مردم

احمد حکیمیپور

دبیرکل حزب اراده ملت

برای اولین بار نیست که رئیسجمهور با مردم سخن میگوید، اما با توجه به اتفاقات اخیر انتظار میرود هر چه بیشتر و صمیمانهتر مسائل را با مردم مطرح کند. بویژه اینکه مردم نگرانیهای فراوانی در زمینه مسائل اقتصادی دارند. خانوادهها و جوانان با مشکلات فراوانی دست به گریبان
هستند و آقای رئیسجمهور باید گزارش دهد که در حوزههایی مانند اشتغال و معیشت چه برنامههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدتی دارد تا نسل جوان امیدوارتر بشوند.

بخشی از مشکلات به این برمیگردد که ما مدیریت درستی نسبت به منابع نداریم و کشور با مشکل مواجه است. بنابراین باید هزینهها در مسیر درست قرار گیرد و همچنین مردم درگیر مسائل شوند و به اداره کشور کمک کنند. از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت که بخش مولد ما عمدتا دولتی است یا در اختیار بخش شبه دولتی قرار دارد و بخش خصوصی نحیف و ضعیف شده است.

برای رهایی از این معضل باید تدبیر لازم از سوی دولت صورت گیرد و همچنین رئیسجمهور که برنامهها و شعارها و وعدههای خود را در قالب کتابی منتشر کرد، باید به صورت شفاف با مردم در میان بگذارد که از زمان استقرار دولت جدید به کدام یک از آنها عمل کردند و کدام بخش این شعارها تحقق پیدا نکرده است.

دیگر از برجام صحبت نشود

حمیدرضا ترقی

عضو هیات موتلفه اسلامی

یکی از مهمترین سوالات جامعه این است که چرا تاکنون به بسیاری از شعارها و وعدههای انتخاباتی عمل نشده است. بسیاری از قولهای داده شده به مردم در حوزه اقتصاد بود که گام مثبتی در این زمینه برداشته نشد. نکته دیگر اینکه چرا دولت این قدر به برجام
و نتیجه آن تکیه دارد. بهرغم این که برجام هیچ ثمره ملموسی برای ما نداشته،چرا همچنان از این توافق دفاع میشود.

مردم از آمار دادن خسته شدهاند

فرهاد تجری

نماینده قصرشیرین و سرپل ذهاب

امروز مهمترین مشکل کشور و مردم که تبدیل به اولویت کشور شده، مشکل معیشت و اقتصاد است؛ لذا باید رئیسجمهور محترم اعلام کند چه اقداماتی برای رفع بیکاری جوانان بخصوص قشر تحصیلکرده صورت گرفته و برای آینده چه برنامههایی دارد.

قعطعا رئیسجمهور باید امید به موفقیت درآینده را به مردم نوید بدهد و البته نوید برنامههایی را بدهد که قابلیت اجرایی دارد؛ چون مردم از وعده، آمار و ارقام دادنها روی کاغذ خسته شده و واقف هستند خیلی از این حرفها جدی نبوده و تحقق نیافتنی است.

استفاده از ظرفیت دیپلماسی و بهرهگیری از توان و اقتدار ملی دفاعی کشور برای افزایش اقتدار کشور در جهان در منطقه و در کنار آن ریشهیابی آشوبهای خیابانی که سعی کرد جامعه را متلاطم کند، از دیگر مطالبات مردم است. حمایت از زلزله زدگان و برنامههایی که در این حوزه انجام خواهد گرفت مورد انتظار بخش آسیب دیده جامعه است که میتواند تبعات اجتماعی، سیاسی و روانی قضیه را
برطرف کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها