بارش‌ها در برخی نقاط کشور آلودگی هوا را از بین برد و موجی از امید به کاهش خشکسالی ایجاد کرد

برف و باران در 11 استان کشور

پس از گذشت حدود دو هفته از آغاز زمستان گرم و دودآلود و بی بارش، بالاخره از شامگاه دوشنبه، بارش باران و برف، زمین و آسمان برخی شهرهای کشورمان را سپید کرد و شور و شعف و شادی بر چهره خشکیده زمین و دل‌های نگران و چشمان منتظر مردم این مناطق افشاند.
کد خبر: ۱۱۰۹۲۷۹
برف و باران در 11 استان کشور

به گزارش جام‌جم، سپیده‌دمان روز گذشته در بسیاری از شهرهای شمالی و شمال غربی کشورمان با حال و هوایی متفاوت آغاز شد، حال و هوایی که بلورهای سرد و سپید و زیبای برف آن را رقم زد. این شرایط درحالی رخ نمود که سرریزشدن پاییز خشک و بی بارش و دودآلود در هفته‌های نخست فصل زمستان، دامنی از اندوه و نگرانی را نصیب زمین خشک و تشنه کشورمان و مردمانش کرده بود.

رقص ستاره‌های نرم و سپید و ابریشمی برف که آغاز شد، این نگرانی هم رخت رفتن پوشید و دست کم از برخی نقاط ایران زمین و11 استانش گریزان شد؛ از استان‌هایی چون کرمانشاه، کردستان، اصفهان، البرز، مازندران، همدان، استان مرکزی، گیلان، زنجان، قزوین و اردبیل.

البته آن‌طور که پلیس راه ناجا گزارش کرده، برف بیشتر ارتفاعات این استان‌ها را سپیدپوش کرده، به طور مثال: محور (پاوه ـ مریوان) در کرمانشاه، محور (بانه ـ قروه) در کردستان، محور (کرج ـ چالوس) در استان‌های البرز و مازندران، محورهای (اراک ـ بروجرد، اراک ـ ملایر و ساوه ـ همدان) در استان مرکزی، محور (پونل ـ خلخال) در گیلان، محورهای (اسالم ـ خلخال و گرمی ـ بیله سوار) در اردبیل و همچنین ارتفاعات استان همدان.

گزارش پلیس راه ناجا می‌گوید برخی استان‌ها هم چشمان خشکیده و غبارآلودشان را با بارش باران شست و شو دادند؛ استان‌هایی چون همدان، گیلان، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، قزوین، آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری و مازندران که البته بیشتر محورهای آنها آغشته به فضایی توام با مه، کاهش دید، یخ‌زدگی و سختی تردد شده است.

بارش برف و باران و سختی تردد در محورهای استان‌های برف زده و باران گرفته باعث شد که سرهنگ نادر رحمانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور به رانندگان توصیه کند برای تردد در مسیرهای یادشده از زنجیر چرخ استفاده کنند، بویژه در مسیرهای فیروزکوه ـ کارسالار و دهانه شمالی تونل کندوان که شاهد پدیده مه گرفتگی همراه با کاهش دید هم هست یا محورهای اسالم ـ خلخال و گرمی ـ بیله سوار که لغزندگی آنها شدید و خطرناک است.

رحمانی گفت به احتمال زیاد دامنه بارش‌ها به شمال و شمال شرق کشور هم کشیده خواهد شد، بنابراین رانندگان برای سفر به آن خطه هم از تجهیزات زمستانی استفاده کنند.

بارش برف در 4 گردنه استان قزوین

بارش برف در استان قزوین که از صبح دیروز آغاز شده، آنقدر زیاد بود که جواد حق‌لطفی، معاون اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای قزوین با اشاره به بارش برف در چهار گردنه این استان همچون گردنه‌های «قسطین لار» و «بهرام آباد» واقع در الموت شهرستان قزوین، «آوج» در شهرستان آوج و گردنه «طالقان» در شهرستان آبیک و همچنین بارش باران در دیگر مناطق استان، یادآور شد که نیروهای راهداری استان قزوین با آغاز بارش برف، عملیات نمک پاشی را شروع کرده‌اند، گرچه رانندگان باید هنگام عبور از این گردنه‌ها ضمن همراه‌داشتن زنجیر چرخ، لباس گرم و آذوقه، از سالم بودن وسیله نقلیه خود اطمینان حاصل کرده و با پلیس و نیروهای راهداری مستقر در جاده‌های استان همکاری کنند.

زنجان سرد و سپید

در استان زنجان بارش برف با کاهش 5 تا 10 درجه‌ای دمای هوا نیز همراه بود. سلطانی، کارشناس اداره کل هواشناسی این استان هم خاطرنشان کرد سامانه بارشی به همراه پدیده وزش باد تا صبح امروز در استان فعال خواهد بود.

بارش 55 سانتی متری در فریدونشهر

پای بارش‌ها از صبح دیروز به استان‌های تقریبا کویری کشورمان هم باز شد، به استانی چون اصفهان که ارتفاعات غربی و برخی شهرهایش چون فریدونشهر، بویین و میاندشت میزبان دانه‌های سپید برف بود. سهم نواحی شرقی این استان، بارش باران و سهم مناطق جنوبی ( و کمی هم غربی و شرقی) وزش باد شدید بود. حسن خدابخش، رئیس اداره پیش بینی هواشناسی استان اصفهان ارتفاع برف برزمین نشسته در شهرستان فریدونشهر این استان را 55سانتی متر اعلام کرد و یادآور شد: در برخی نواحی استان احتمال بروز توفان محلی نیز وجود دارد.

کاهش 6 تا 12 درجه‌ای دما در مازندران

استان مازندران اما از عصر دیروز بارش باران، وزش باد و کاهش دما و البته بارش برف در ارتفاعات را با هم تجربه کرد.

سیدمحمد رضوی، مدیرکل هواشناسی مازندران کاهش دمای هوا در این استان را 6 تا 12 درجه اعلام کرد و گفت: کاهش 6درجه‌ای در مناطق جلگه ای، و کاهش 12درجه‌ای در مناطق کوهستانی محسوس خواهد بود. وی البته این را هم گفت که سامانه بارشی از عصر امروز از استان خارج شده و آخر هفته با آسمانی صاف را پیش رو خواهیم داشت.

مهم‌ترین محورهای مازندران اما همان مسیری است که به البرز و تهران ختم می‌شود و آن طور که عباس صفری، مدیر راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای البرز گفته، بارش برف در جاده کرج ـ چالوس و ارتفاعات طالقان، لغزندگی این مسیرها و کندی حرکت خودروها را سبب شده است.

به گفته صفری، در محور کرج ـ چالوس در محدوده سه راهی دیزین تا تونل کندوان، برف نشسته و برای همین رانندگانی که قصد تردد در این محور را دارند، باید با سرعت مطمئنه حرکت کنند، گرچه به خاطر کوهستانی بودن جاده کرج ـ چالوس، بهتر است رانندگان در ورودی تونل‌ها زنجیرچرخ نصب نکنند، زیرا باعث ایجاد ترافیک و احتمال وقوع حادثه برای سایر رانندگان خواهد شد.

منصور رحمانیان، مدیرکل هواشناسی البرز هم اخبار کاهش دمای بین 3 تا 7 درجه و بارش برف و باران در ارتفاعات و همچنین وزش باد شدید با سرعت حدود 52 کیلومتر در ساعت برای امروز را رسانه‌ای کرد.

زنجیر چرخ ببندید

بارش برف در شهرستان کوهرنگ چهارمحال و بختیاری و برخی محورها و گردنه‌های کرمانشاه هم باعث شد پلیس راه این استان‌ها برای بستن زنجیر چرخ و رعایت نکات ایمنی به رانندگان و مسافران این استان‌ها هشدار دهند و رئیس پلیس چهارمحال و بختیاری حتی گفت که اگر رانندگان زنجیر چرخ نبندند، پلیس از تردد آنها جلوگیری می‌کند.

6 استان رکورددار کم‌بارشی در کشور

خبر خوش بارش برف و باران در کشورمان، توام شد با انتشار یک خبر تلخ درخصوص میزان بارش و دمای هوا در پاییز امسال در مقایسه با بلندمدت. در این خبر که ایسنا آن را منتشر کرده، شاهرخ فاتح، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، بارش و دمای پاییز امسال کشور را با وضعیت بارش و دمای 30 سال گذشته مقایسه کرده و گفته: «در پاییز امسال شش استان مرکزی، قم، سمنان، تهران، البرز و اصفهان رکورد کم‌بارشی را جابه‌جا کردند.»

وی گرچه یادآور شده کم‌بارشی‌های نگران‌کننده پاییز امسال آنقدر هم بی‌سابقه نبوده و در برخی سال‌ها طی بازه 30 ساله گذشته تجربه شده، اما در عین حال تاکید کرده آنچه در این بین بی‌سابقه است؛ کم‌بارشی شش استان یاد شده کشور است که حتی طی 30 سال اخیر نیز تجربه نشده بود.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها