در جلسه کمیسیون تلفیق بودجه 97 مطرح شد

تصمیمات تازه برای مهار گرانی

دیروز اولین جلسه کمیسیون تلفیق مجلس برای بررسی لایحه بودجه سال آینده برگزار شد و آن‌طور که اعضا می‌گویند به احتمال قریب به یقین، طرح‌های پیشنهادی دولت برای افزایش قیمت سوخت و حذف یارانه نقدی، با هدف کاهش فشار به مردم، تعدیل خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۰۸۲۰۱

تبصره 18 لایحه بودجه سال 1397 که خبر از افزایش قیمت سوخت می‌داد، بعد از آن‌که اعتراض شدید مردم و نمایندگان مجلس را در پی داشت، به احتمال زیاد در کمیسیون تلفیق اصلاح خواهد شد.

همچنین تبصره 14 که درباره حذف یارانه نقدی بیش از 30 میلیون نفر است، مورد نقد جدی نمایندگان مجلس قرار داشته و گمانه‌زنی‌ها از تعدیل آن حکایت دارد. تاکنون کمیسیون انرژی به طور رسمی با افزایش قیمت سوخت مخالفت کرده و همچنین اخبار دریافتی از جلسه هفته گذشته کمیسیون برنامه و بودجه حاکی از آن بود که اعضای این کمیسیون نیز با افزایش 50 درصدی قیمت بنزین مخالفت جدی دارند.

شیب افزایش قیمت حامل‌های انرژی تند نخواهد بود

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 97 گفت: تلاش این است که قیمت حامل‌های انرژی مطابق با شرایط اقتصادی در جامعه تعیین شود و رشد قیمت حامل‌های انرژی با شیب کند باشد.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 97، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درخصوص جلسه این کمیسیون گفت: در نشست صبح شنبه کمیسیون تلفیق با حضور نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و زنگنه، وزیر نفت چند موضوع مختلف درخصوص نرخ حامل‌های انرژی و کلیات بودجه مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: ابتدا باید توجه داشت مصوبات کمیسیون تلفیق به منزله حکم قطعی برای اجرا نیست، بلکه این مصوبات به عنوان یک موضوع تصویب شده در کمیسیون تلفیق است که برای اجرای قطعی باید در صحن علنی مجلس مورد موافقت نمایندگان قرار گیرد و بعد از آن نیز توسط شورای محترم نگهبان به تائید برسد.

یوسف‌نژاد تصریح کرد: جهتگیری کمیسیون تلفیق بودجه مجلس و دولت این است که فشار اقتصادی به مردم بخصوص اقشار کم‌درآمد و ضعیف جامعه تحمیل نشود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 97 افزود: اعضای کمیسیون تلفیق تلاش خواهند کرد که براساس واقعیات جامعه تصمیم‌گیری شود و تصمیم‌گیری نهایی به مصلحت و منفعت کشور باشد و به اشتغالزایی و گردش پولی در کشور توجه شود.

وی گفت: موضوع افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای جامعه اهمیت دارد، بنابراین باید به دقت مورد رسیدگی قرار گیرد، در تبصره 18 جهتگیر‌ی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس و دولت این است که فشار اقتصادی به مردم بخصوص اقشار کم‌درآمد و ضعیف جامعه تحمیل نشود.

یوسف‌نژاد بیان کرد: این‌که شنیده می‌شود قیمت بنزین هر لیتر 1500 و گازوئیل به لیتری 400 تومان خواهد رسید، باید توجه کرد که در لایحه پیشنهادی دولت اعدادی در این خصوص تعیین نشده و تلاش این است که قیمت حامل‌های انرژی مطابق با شرایط اقتصادی در جامعه تعیین شود و رشد قیمت حامل‌های انرژی با شیب کند باشد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 97 ادامه داد:آقای نوبخت و زنگنه که در جلسه کمیسیون تلفیق بودجه حضور داشتند نیز بر ضرورت این‌که شیب افزایش قیمت حامل‌های انرژی تند نباشد، تاکید داشتند، البته در ماده 39 این اختیار به دولت داده شده است که تا سال 1400 قیمت حامل‌های انرژی به 95درصد قیمت‌ها در فوب خلیج فارس برسد.

وی تصریح کرد: در جلسه کمیسیون تلفیق مصوبه‌ای تصویب نشد، اما در ادامه با حضور مسئولان و وزرای مربوط مباحثی مانند اشتغالزایی، رسیدگی به بدهی‌های دولت و بازار ارز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. وی ادامه داد: در این نشست وزیر نفت در خصوص وضعیت حامل‌های انرژی و برق توضیحاتی دادند و همچنین تشریح کردند با چه روشی به این موضوع توجه شده که قیمت هر بشکه نفت 55 دلار در سال آینده خواهد بود و در این نشست دیدگاه نمایندگان مجلس نیز مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 97 مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست کمیسیون مذکور افزود: آقای ربیعی در خصوص موضوعاتی مانند رفاه و تبصره 14 لایحه بودجه که به بحث هدفمندی یارانه‌ها و حذف دهک‌ها ارتباط دارد و در خصوص این‌که باید چه روش دقیقی به کار گرفته شود تا 34 میلیون نفر از دریافت یارانه حذف شوند، توضیحاتی داد.

ایستادگی مجلس در برابر گرانی سوخت

رسول خضری، عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 مجلس در این باره به خبرنگار ما گفت: روز گذشته شش موضوع مهم با محورهای بازار ارز، نرخ حامل‌های انرژی شامل برق و نفت و فرآورده‌های آن، هدفمندی یارانه‌ها، بررسی صندوق‌های بازنشستگی، اشتغال و بدهی دولت در کمیسیون تلفیق مطرح شد که اکثر اعضای کمیسیون تلفیق مجلس با افزایش نرخ حامل‌های انرژی مخالفت کردند.

خضری با اشاره به بررسی نرخ ارز در جلسه دیروز کمیسیون تلفیق تصریح کرد: نمایندگان مجلس بعد از توضیحات نمایندگان دولت اظهار کردند که نرخ ارز برای دارو و کالاهای اساسی باید 3500 تومان باشد تا گرانی زیادی متوجه مردم نشود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که ‌آیا این دو نرخی بودن ارز برای واردات به رانت منجر نمی‌شود، گفت: جزئیات آن در حال بررسی است و امروز بعد از ظهر نمایندگان نظر خود را اعلام خواهند کرد، اما در کلیات بخش‌هایی که به آن اشاره کردم با گرانی نرخ حامل‌های انرژی و ارز مخالفت فراوانی شد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 با بیان این‌که نمایندگان مردم پل ارتباطی بین مردم و مسئولان هستند، افزود: نمایندگان مجلس بشدت مخالف افزایش نرخ حامل‌های انرژی هستند و معتقدند با این کار تورم و گرانی به مردم تحمیل می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها