در سال بازی‌های آسیایی و در مسیــر المپیک 2020

پول ورزش کم شـد

وقتی روحانی متن لایحه بودجه 1397 پیشنهادی دولت را به مجلس برد، اهالی ورزش از کم و کیف بودجه در نظر گرفته شده پرسیدند و این که دولت چقدر بودجه به ورزش تخصیص داده است. مجموع اعتبارات پیشنهاد شده برای ورزش در لایحه بودجه سال 97 کل کشور معادل 1595 میلیارد تومان است که در مقایسه با سال 96 معادل 9 درصد کمتر است. لایحه بودجه، شامل وزارت ورزش و جوانان، شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی، کمیته ملی المپیک و کمیته ملی پارالمپیک است که چشم به کیسه دولت دارند اما با نگاهی به سهم ورزش در بودجه 97 می‌بینیم، سهم این نهادها رشد چشمگیر نداشته است. با وجود این که ورزش ایران، سال پرکاری را پیش رو دارد، اما بودجه در نظر گرفته شده برای وزارت ورزش به نسبت سال 1396 کاهش 20 درصدی دارد.
کد خبر: ۱۱۰۲۱۳۲

ورزش ایران، بازی‌های آسیایی 2018 و المپیک نوجوانان را پیش رو دارد که در مسیر بازی‌های المپیک 2020 است و برخی رشته‌ها برای گرفتن سهمیه المپیک 2020 هم برنامه دارند.

در بودجه دولت، کمیته ملی المپیک با بیش از 51‌میلیارد، افزایش 5میلیاردی بودجه را به خود دیده است، اما شهریور ‌ 97 بازی‌های آسیایی 2018 در جاکارتا برگزار می‌شود و همه فدراسیون‌ها چشم به کمک این کمیته دوخته‌اند در حالی که این افزایش بودجه نمی‌تواند برای این کمیته و فدراسیون‌ها امیدوارکننده باشد.

ورزش جانبازان و معلولان نیز با 22‌میلیارد و 170‌میلیون تومان حتی نیمی از بودجه کمیته ملی المپیک را به خود اختصاص نداده است.

بدون اتکا به دولت

علی رغبتی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت وزارت ورزش و جوانان، با اشاره به موضوع الزامات بودجه ورزش در سال 97گفت: بخش اعظم منابع مالی ورزش از کمک‌های دولت تامین می‌شود و طبیعی است این موضوع در تخصیص بودجه، با حساسیت بسیار دنبال شود.

وی در پاسخ این پرسش که شرایط بودجه مصوب در لایحه دولت به نسبت گذشته چه تفاوتی دارد، به رادیو ورزش گفت: ما دو نوع بودجه هزینه‌ای و تملک دارایی داریم که از آنها به عنوان بودجه جاری و عمرانی یاد می‌شود. تغییرات ایجاد شده در ردیف‌هایی است که مربوط به مسائل عمرانی یا تملک دارایی‌هاست. با وجود این که پروژه‌های نیمه‌تمام وجود دارد، در این بخش کاهش نگران‌کننده داریم و اصلا نمی‌توان انتظار داشت، هیچ پروژه جدیدی را شروع کرد. البته این مشکل فقط شامل ما نمی‌شود و همه دستگاه را دربرگرفته است.

رغبتی ادامه داد: در بخش هزینه‌ای دو ردیف اصلی و متفرقه داریم که در ردیف‌های متفرقه با کاهش روبه‌رو بودیم، اما در ردیف‌های اصلی با توجه به این که سال آینده جام جهانی فوتبال، بازی‌های آسیایی و پارآسیایی، المپیک جوانان و بسیاری مسابقات مهم دیگر را داریم و سال پرهزینه‌ای است، توجه خوبی شده است.

وی برای برون‌رفت از مشکلات مالی که ممکن است برای ورزش در آینده به وجود بیاید، گفت: اگر ورزش کشور فقط متکی به کمک دولت باشد، خواه‌ناخواه تحت تاثیر سیاست قرار می‌گیرد، ضمن این که حتی اگر ما منابع مالی زیادی داشته باشیم، باز هم درست نیست که همه چیز را از دولت مطالبه کنیم و متکی به دولت باشیم. در شرایط کنونی که بسیاری از بخش‌ها از طریق بودجه‌های دولتی تامین می‌شوند، انتظار این که دولت توجه صددرصدی به ورزش داشته باشد، بی انصافی است. جامعه ورزش باید تلاش کند از منابع دیگر درآمدزایی داشته باشد.

سهم وزارت ورزش

410‌میلیارد تومان در بخش عمومی و 41‌میلیارد تومان در بخش‌های متفرقه بودجه وزارت ورزش در نظر گرفته شده است. جمع این مبلغ که بیش از 450‌میلیارد می‌شود، بیش از 373‌میلیارد‌ سال گذشته است.

به خاطر کاهش بودجه 300میلیاردی در بخش عمرانی، در مجموع بودجه وزارت ورزش به نسبت ‌سال 96 کاهش بیش از 200میلیاردی را به خود می‌بیند. 828‌میلیارد بودجه پیشنهادی وزارت ورزش در ‌سال 97 به حساب می‌آید، درحالی ‌که برای‌ سال 96 بودجه 1039میلیاردی در نظر گرفته شده بود.

وزارت ورزش و جوانان به این نگاه دولت در لایحه بودجه 97 هنوز واکنشی نشان نداده است، اما امید به نگاه حمایتی دولت دارد. مسعود سلطانی‌فر اعلام کرده، فدراسیون‌ها باید بخش عمده بودجه خودشان را از محل درآمدها و اسپانسرها تامین کنند. در واقع برای تامین بودجه درآمدهای پایدار یا منابع پایدار مورد نظر وزارت ورزش و جوانان است که در سال‌های اخیر، ثبات خود را از دست داده است.

محمد رضا پور

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها