رهبر انقلاب در بازدید نمایشگاه محصولات تبلیغی نامه به جوانان غربی:

از همه ظرفیت‌ها برای رساندن پیام انقلاب استفاده کنید

در پی صدور نامه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی به عموم جوانان اروپا و آمریکای شمالی، موسسه پژوهشی ـ فرهنگی انقلاب اسلامی با تشکیل «ستاد نشر و تبلیغ پیام» و فراخوان و فعال‌سازی ظرفیت‌های رسمی و مردمی، تلاش‌هایی را به منظور نشر و ترویج نامه‌ها و مضامین آنها به انجام رساند که گوشه‌هایی از این تلاش در نمایشگاه طلوع حقیقت ـ که در حسینیه امام خمینی (قدس سره الشریف) برگزار شد ـ در معرض مشاهده رهبر معظم انقلاب قرار گرفت.
کد خبر: ۱۰۹۹۶۲۱
از همه ظرفیت‌ها برای رساندن پیام انقلاب استفاده کنید

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری همزمان با سالگرد انتشار این نامه، مشروح بیانات معظم‌له پس از بازدید از نمایشگاه محصولات تبلیغی نامه به جوانان غربی را که در شهریور 1395 انجام شده بود، دیروز برای اولین بار منتشر کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جریان این بازدید می‌فرمایند: «بسیار دیدار شیرین و مطلوبی بود آنچه امروز در این بازدید قریب دو ساعته ما توانستیم مشاهده کنیم و بشنویم... یعنی واقعا تلاش شده، کار شده، با همت و با ابتکار، با برخورداری از ذوق و سلیقه و استعداد و ظرفیت‌های فکری و ذوقی و همه‌گونه، این مجموعه کار خوب به وجود آمده. این هم یک مطلب.»

ایشان در جریان این بازدید می‌فرمایند: «به نظر من این حرکتی که شما راه انداختید، ارزشش از خود آن نامه‌ها بیشتر است؛ خب، نامه‌ها بالاخره یک فکری بود، یک کاری بود که انجام گرفت، اما این‌که این‌همه نیرو به کار بیفتد و تشکل پیدا کند و در یک جهت‌گیری مشخصی پیش برود و به این‌همه نتایج منتهی بشود، خیلی چیز باارزشی است. اصل این است، این مهم است؛ بنده این کار را دارای ارزش بیشتری می‌دانم از مثلا فرض کنید اصل نوشتن یک نامه‌ای؛ این را از دست ندهید. بنشینید فکر کنید؛ دوستان اشاره کردید که اتاق فکرهایی تشکیل دادید که بنشینند فکر کنند برای کیفیت کار و چگونگی پیشرفت کار و ادامه‌ کار؛ بسیار خوب، حالا همین اتاق فکرها بنشینند فکر کنند که از این‌همه استعداد تجمیع‌شده و کنار هم قرارگرفته و آنچه می‌تواند به اینها ملحق بشود، چقدر می‌توانند استفاده کنند برای الی‌ماشاءالله کاری که ما داریم و حرفی که می‌توانیم به گوش مخاطبینی برسانیم. از این استفاده کنید؛ این بسیار خرسندکننده است برای من که این‌همه نیرو، این‌همه استعداد، این‌همه ظرفیت، این‌همه انگیزه، جوان و پُرنشاط جمع شده. بالاخره کار، کار شماها است؛ این شما هستید که بایستی کارها را پیش ببرید. این انقلاب، این حرف نو، این پدیده بسیار مهم که اسمش انقلاب اسلامی و نظام اسلامی است، با این پیام عمیق و پرمغز و سازنده و حقیقتا سعادت‌بخشی که دارد، خیلی کار احتیاج دارد، خیلی تلاش احتیاج دارد.»

پیشنهاد‌های رهبری برای کارهای تبلیغی

رهبر معظم انقلاب در ادامه تاکید می‌کنند: «بسیاری از آنچه را ما به آن نیازمندیم تاکنون انجام نداده‌ایم؛ مثل همین کارهای خود شما که تا قبل از این‌که شما این کارها را انجام بدهید، انجام نشده بود؛ شاید خود شما به ذهنتان هم نمی‌رسید که بشود این کارها را انجام بدهید؛ وارد شدید، فکر کردید، حالا می‌بینید چقدر کار می‌شود کرد. خیلی خوب، بنشینید فکر کنید برای قدم‌های آینده، کارهای آینده و آنچه باید به‌عنوان محور ـ محور فکری و تبیینی ـ به وجود بیاید و آنچه در اطراف آن بایستی برای انتشار و رساندن آن به دل‌ها و به مغزها کار بشود. یک نکته‌ دیگر این است که خدای متعال به این کار برکت داد؛ وَالا اول که بنده به این فکر افتادم و با دو سه نفر مشورت کردم در این‌که حالا نامه‌ای بنویسیم، به ذهنمان نمی‌رسید که این کار این مقدار گسترش و نفوذ و رونق پیدا کند؛ خدای متعال به این کار برکت داد. از خدای متعال تشکر کنیم و از او استمداد کنیم برای کارهایمان که به آنها برکت بدهد. گاهی شما یک کلمه حرف می‌زنید، این در فضا گم می‌شود؛ گاهی یک کلمه حرف می‌زنید، خدای متعال این کلمه را در ذهن‌ها و اقطار عالم منتشر می‌کند؛ معنای برکت دادن این است.»

ایشان در جریان این بازدید پیشنهادهایی را نیز در ارتباط با کارهای تبلیغی برای رساندن پیام انقلاب بیان کردند: «ما در این کار و در همه‌ کارهای دیگر، آزموده‌ایم که تنوع استعدادها و ظرفیت‌ها خیلی مهم است. مثلا فرض کنید که ما از نگارش تا موسیقی تا هنر گرافیک تا چیزهای دیگر، به همه‌ اینها برای این‌که بتوانیم یک کار جمعی انجام بدهیم نیازمندیم؛ از هیچ نقطه‌ای غفلت نباید کرد، از هیچ استعدادی صرفِ‌نظر و غمضِ‌عین (چشم‌پوشی) نباید کرد؛ از همه‌ این استعدادها باید استفاده کرد. ای‌بسا کاری که فرض کنید یک ترانه می‌کند، یک کتاب نکند؛ یک‌جا گاهی کاری که یک پوستر ممکن است انجام دهد، ممکن است مثلا یک مقاله انجام ندهد؛ اما درعین‌حال ما به آن کتاب هم احتیاج داریم، به آن مقاله هم احتیاج داریم. یعنی این‌که ما توانستیم تحسین یک عده‌ای از نخبگان یا آحاد مردم را مثلا با این‌جور کارها جذب بکنیم و دل‌های اینها را یا ذهن‌های اینها را متوجه کنیم، این ما را غافل نکند از اهمیت و ارزش کارهای ماندگار و بلندمدت؛ پوستر، یک چیز ماندگاری نیست؛ لازم است، حتما لازم است، اما کتاب چرا، کتاب یک چیز ماندگار است. برای تدوین کتاب فکر کنید.»

طرحی برای تدوین یک کتاب

رهبر انقلاب همچنین به طرحی برای تدوین یک کتاب اشاره کرده و در تشریح این طرح فرمودند: «...سرفصل‌هایی هست. حالا مثلا فرض کنید دوستان اینجا اشاره کردند در مورد مساله‌ توحید؛ خیلی خب، توحید یک مقوله است اما معلوم نیست تاثیر آگاه شدن و عمق‌یابی کردن جامعه‌ جوان مثلا کشور فرانسه یا انگلیس یا کجا در مورد توحید، کاراییِ آشنایی آنها با نظر اسلام در مورد حمایت از حیوانات را مثلا داشته باشد. اتفاقا حالا این مثال حمایت از حیوانات که ناگهان به ذهن من آمد، این خیلی باب وسیعی دارد در روایات ما ـ حالا محیط‌زیست خیلی تکرار می‌شود و گفته می‌شود و گاهی هم اهداف سیاسی، دنبالش در دنیا مطرح می‌شود ـ اگرچنانچه شما یک جزوه یا یک مثلا فرض کنید نماهنگ یا یک پوستر یا یک
مقاله ـ هرچه، [یک] وسیله‌ تبیین ـ درباره‌ حمایت از حیوانات مثلا تهیه کنید، این دل‌های بیشتری را متوجه به اسلام می‌کند تا آن جزوه‌ عمیقی که در باب مثلا توحید شما ممکن است [چاپ کنید]. از اینها نباید غفلت کرد؛ یعنی تنوع موضوع‌ها [مهم است‌]. یا در مورد علایق اجتماعی؛ حالا اشاره کردند به این نوشته‌ای که یک خانم فرانسوی نوشته که من فلان‌کس را آدم متعصب مثلا آن‌جوری میدانستم، حالا می‌بینم که نه مثلا [آن‌جوری نیست‌]. درباره تعصب، به قول امیرالمومنین: شیطان «عَدُوُ اللهِ اِمامُ المُتَعَصِبین»؛ رئیس متعصب‌های عالم وجود، شیطان است؛ از همه متعصب‌تر است. امروز هم شیطان اکبر که امام فرمودند آمریکاست، اینها رئیس متعصبینند. شما ببینید چقدر «ارزش‌های آمریکایی» می‌گویند! این ارزش‌های آمریکایی خیال نکنید یک چیزهای لطیف مثلا معنوی است؛ نه، ارزش‌های آمریکایی همین چیزهایی است که کلان آن در سیاست‌های آمریکا در دنیا نشان داده می‌شود؛ یعنی حتی در آن سیاست‌های حمایتی‌شان؛ مثلا فرض کنید اصل چهارم ترومن ـ آنهایی که حالا یادشان است، آن قدیمی‌ها، مثل ما ـ که به معنای کمک بود؛ اما کمک با هدف دیگری بود. یا آزادی؛ آزادی که گفته می‌شود، همانی است که در این فیلم‌های کابویی، فیلم‌های چاقوکشی و وسترن‌ها و مانند اینها مشاهده می‌کنید که برای این‌که مثلا چهار نفر حمله کرده‌اند به گاوها و پنج گاو را [کشته‌اند]، این چهارنفر را می‌کشند؛ اگر چنانچه پشت‌سر این چهار نفر، چهل نفر دیگر هم بیایند، [آن‌] چهل‌نفر را هم قتل‌عام می‌کنند! یعنی می‌گوید [چون‌] در محیط من است، زندگی من است، مِلک من است، متعلق به من است، بنابراین من حق دارم؛ آمدی، حمله کردی [لذا کشته می‌شوی‌]؛ آزادی یعنی این! واقعا امام‌المتعصبین اینها هستند، ارزش‌های آمریکایی که روی آنها تکیه می‌کنند و اصرار دارند [اینهاست‌]. تبیین ارزش‌های آمریکایی نشان‌دهنده‌ این است که اینها رئیس‌المتعصبین هستند. خود غربی‌ها همین‌جور، رئیس‌المتعصبین هستند؛ تعصب در آنها خیلی بیشتر است. تعصب به معنای پایبندی بی‌منطق است. «عُصبه» یا «عَصَبه»، یعنی پایبندی به خویشاوندان یا به‌گروه و جناح ـ حالا از هر ماده‌ای که گرفتیم ـ این، معنای تعصب است؛ اینها بیشتر به این پایبندند تا ماها. ماها اتفاقا در این زمینه‌ها یک مقداری بیش از اندازه مثلا سهل‌اندیشی و سهل‌انگاری هم می‌کنیم. خب اینها تبیین بشود. خلاصه کنم: انتخاب و گزینش سرفصل‌ها و عناوینی که می‌تواند انسان در مورد آنها نظر اسلام را بگوید، یا صریحا یا تلویحا، مقایسه بشود با نظرات دیگری که امروز در دنیای متمدن و در این تمدن مادی وجود دارد. اینها آن دنباله‌ کار است که بایستی ان‌شاءالله انجام بگیرد و پیش برود.»

رهبر انقلاب در پایان به برخی مشکلات اشاره شده در این دیدار در ارتباط با تبلیغ نامه به جوانان غربی اشاره کرده و ادامه دادند: «در ترجمه‌ها خیلی مراقب باشید. این‌که گفتند طرف، ایتالیایی‌الاصل بود و ترجمه ایتالیایی [نامه‌] را نگاه کرد و دید اشکال دارد، این درست است. ما داریم کسانی را که یک متن فارسی را می‌نویسند، فارسی‌دانند، اما ما که زبان مادری‌مان فارسی است، وقتی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم زبان ما نیست؛ یعنی یک چیزهایی در آن هست که در زبان ما نیست؛ این خیلی مهم است. همین مجله کرسنت که مال مرحوم کلیم صدیقی بود، علت این‌که خیلی مجله‌ پُررواجی در کشورهای انگلیسی زبان بود ـ آدم‌هایی که مطلع بودند به من می‌گفتند- این بود که این با زبان و فرهنگ انگلیسی نوشته می‌شد؛ این خیلی مهم است. این را اهل زبان می‌توانند بفهمند؛ آن‌که اهل زبان نباشد، نمی‌تواند این را درست احساس کند. در ترجمه‌ها این را رعایت کنید؛ در آهنگ‌ها هم همین‌جور. البته آهنگ چون زیبا است و چون با صدای خوش همراه است، اگر چنانچه یک مخلوطی از یک آهنگ دیگر هم داشته باشد، ضرری خیلی نمی‌زند؛ مثلا فرض کنید حالا یکی دارد آواز ایرانی می‌خواند، وسطش یک تحریر هندی هم اگر بیاورد، این ضربه‌ای نمی‌زند، ضرری نمی‌زند به آهنگ، به شرطی که در همین حد باشد؛ اما اگر چنانچه کسی بخواهد آهنگ ایرانی بخواند، منتها در مجموع و در کل، مثلا فرض کنید این آهنگ عربی دربیاید، این خیلی مطلوب نیست؛ به این چیزها خیلی توجه کنید، اینها تأثیرات خیلی مهمی دارد. خیلی ممنونیم.»

آثار مثبت نامه‌های رهبر انقلاب به جوانان غربی

همایش طلوع حقیقت به منظور گرامیداشت سالروز صدور نامه‌های رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان غربی، دیروز با حضور آیت‌الله محمد محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، محمدجواد ظریف وزیر خارجه، علی‌اکبر ولایتی دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی و جمعی از مهمانان داخلی و خارجی به همت موسسه انقلاب اسلامی، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و ستاد مردمی تبلیغ و نشر نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی در سالن همایش‌های حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این همایش آیت‌الله محمدی‌گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری با بیان این‌که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نامه‌هایشان خطاب به جوانان اروپایی به شناخت پیامبر اکرم(ص) از مبانی قرآن تاکید کردند، گفت: قطعا این نامه‌ها اثر مثبت خودش را داشته و دارد و کسانی که دارای ضمیر پاک باشند، متوجه می‌شوند که قرآن مجید کتابی است که می‌تواند بشریت را به سعادت دنیا و آخرت برساند.

وی انگیزه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را از انتشار نامه نخست، حوادث تروریستی داعش در پاریس دانست و افزود: بر اثر این حادثه بیش از صد نفر توسط داعش کشته شدند که موجب هراس و وحشت فراوان مردم آن کشور شد.

محمدی‌گلپایگانی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب پیام سال گذشته خود را خطاب به جوانان اروپایی با همین مساله شروع کردند و فرمودند، این حادثه و حوادث مشابه آن با چه انگیزه‌ای رخ داده و در پایان نامه هم جوانان را به قرآن مجید و سیره پیامبر گرامی اسلام اهاله فرمودند و خطاب به آنها گفتند، نه تنها شما جوانان مورد استثمار حکومت‌هایتان هستید بلکه حکومت‌ها، شما را نیز استثمار کرده‌اند که حقیقت قضیه را به شما نگویند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها