راست قامتان

وقتی چرخش پنجه و مچ پا کمردرد می‌آورد

پاهای انسان نقش بسیار اساسی در کل سیستم اسکلتی ایفا می‌کنند. تحمل وزن بدن و حرکت دادن این مجموعه حرکتی در جهات مناسب برای انجام کارها از جمله این موارد است. هر اختلالی در پا و مچ باعث به هم خوردن وضعیت مفاصل بالاتر و بروز ناهنجاری‌های جبرانی در سایر بخش‌های دستگاه حرکتی بدن می‌شود. مهم‌ترین این ناهنجاری‌ها بروز تغییرات در وضعیت طبیعی بدن بر اثر وارد شدن نیروهای چرخشی به ستون فقرات است.
کد خبر: ۱۰۹۷۵۳۰

چرخش بیش از حد پنجه پا به سمت خارج باعث چرخش استخوان ران به سمت داخل به صورت جبرانی و بروز تغییر شکل در لگن، ستون فقرات و مفاصل ناحیه می‌شود. این سلسله تغییرات به همین صورت ادامه می‌یابد، به طوری که عضلات جلوی لگن کوتاه می‌شود، ستون فقرات کمری به یک سمت می‌چرخد و این چرخش باعث زیاد شدن قوس کمر و افزایش فشار روی مفاصل می‌شود. بررسی‌ها نشان داده این چرخش پا به صورت آنی باعث چرخش لگن می‌شود و نباید تصور کرد این اتفاقات به مرور زمان اتفاق می‌افتد و جایگاه اصلی لگن را که در واقع پایه تنه انسان است به هم می‌زند. در نتیجه تغییرات غیر متقارن در وضعیت پاها به عنوان یک نشانه مهم برای بروز اختلالات کمر و لگن از جمله آرتروز مفاصل این ناحیه، بروز کمردرد و عدم تعادل در عملکرد عضلات آنها به شمار می‌رود که علت اصلی همان بروز چرخش در لگن است.

به این ترتیب غضروف‌های مفصلی در یک طرف شروع به ساییده شدن می‌کند و تخریب مفاصل آغاز می‌شود و در طرف مقابل با کشیده شدن رباط‌ها و کپسول مفصلی و ایجاد لقی و بی ثباتی در مفاصل مواجه خواهیم شد.

با بروز این چرخش‌های غیرطبیعی، اعمال هر نیرویی از سطح زمین در پی ایستادن، راه رفتن، کار کردن و پریدن به منزله وارد شدن یک ضربه و آسیب به این ساختارها بوده و مشکلات متعددی را می‌تواند در پی داشته باشد. عملکرد مناسب مجموعه پا و مچ باعث می‌شود پیام‌های عصبی که از ناحیه کف پا به مغز ارسال می‌شود، دقیق‌تر و قرینه‌تر بوده و راه رفتن و سایر حرکات ما در طول روز هماهنگ‌تر و با خستگی کمتر صورت پذیرد.

در حقیقت بدن با وضعیت طبیعی پا، مچ و لگن، انرژی کمتری برای راه رفتن و انجام کارهای روزمره مصرف می‌کند. یک ارزیابی دقیق عصبی اسکلتی عضلانی در مراکز فیزیوتراپی و تجویز کفی‌های طبی و سایر وسایل ارتوپدی می‌تواند گام اول در پیشگیری از بروز اختلالات مذکور باشد. کفی‌ها و مچ بند‌ها می‌توانند این چرخش‌ها را اصلاح کنند و وضعیت مناسب را به این زنجیره حرکتی بازگردانند. بیماران به دنبال استفاده از این وسایل، بلافاصله کاهش درد در کمر و لگن خود را گزارش می‌کنند و تقارن لگن با یک مشاهده بالینی توسط فیزیوتراپیست
قابل تشخیص است.

قدم بعدی تجویز تمرینات فیزیوتراپی مناسب برای اصلاح کوتاهی‌ها و ضعف‌های عضلانی است که باید به بیمار آموزش داده شوند تا به صورت منظم و مداوم در منزل انجام شود. نتیجه این اقدامات، بازگشت وضعیت طبیعی و عملکرد مناسب عضلات از پا تا کمر و نواحی بالاتر ستون فقرات است.

دکتر پرهام پارسانژاد

فیزیوتراپیست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها