با دکتر علی بیگدلی، استاد تاریخ روابط بین‌الملل:

آمریکا، یک جامعه کنترل شده است

هفته گذشته همه منتظر بودند با دستور دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، اسناد یکی از مرموزترین ترورهای تاریخ منتشر شود. با این حال، ترامپ پنجشنبه گذشته تنها اجازه انتشار بخشی از این اسناد را صادر کرد و به توصیه سازمان‌های امنیتی، از خیر انتشار بخش مهم و تعیین‌کننده این اسناد گذشت. با دکتر علی بیگدلی، استاد تاریخ روابط بین‌الملل درباره چرایی محرمانه ماندن بخشی از اسناد ترور کندی گفت‌وگو کرده‌ایم.
کد خبر: ۱۰۸۸۵۸۸
آمریکا، یک جامعه کنترل شده است

دلایل محبوبیت جان اف کندی چیست؟

جان اف کندی، استثنایی‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا بود؛ نخست این که تا امروز جوان‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا به شمار می‌رود. او تنها رئیس‌جمهور کاتولیک آمریکا بود و محبوبیت بالایی نزد مردم آمریکا داشت. همچنین با بزرگ‌ترین بحران سیاسی ـ امنیتی تاریخ ایالات متحده بر سر بحران کوبا روبه‌رو شد که می‌توانست به جنگ جهانی سوم و جنگ هسته‌ای ختم شود، اما با مقاومتی که مقابل خروشچف نشان داد، شوروی عقب‌نشینی کرد و کندی محبوبیت وسیعی در سطح آمریکا و جهان پیدا کرد.

چرا پس از گذشت نیم قرن، پرونده ترور کندی همچنان برای جامعه آمریکا اهمیت دارد؟

زمانی که کندی ترور شد، جامعه آمریکا دچار سرگردانی و حیرانی ذهنی شد و پرسش‌های زیادی در باره ترور کندی و عاملان آن مطرح شد. مشخص نبود
لی اوسوالد از کجا آمده است؟ چرا یکی دو ماه قبل از آن به مکزیک رفته و چه کسی او را کشت و چرا فردی که اوسوالد را به قتل رساند، به طور مرموزی ‌مرد؟ ترور کندی برای آمریکایی‌ها به یک معما تبدیل شد تا آنجا که پس از سال‌ها در دهه 90 کنگره آمریکا قانونی مصوب کرد که 25 سال دیگر اسناد مربوط به ترور کندی به صلاحدید رئیس‌جمهور آمریکا منتشر شود. منتشر نشدن بخش دیگری از این اسناد نشان می‌دهد دست افرادی پشت پرده بوده و اوسوالد به تنهایی دست به قتل رئیس جمهور نزده است. بنابراین جامعه آمریکا پس از 55 سال همچنان سرگردان است و عقیده دارد، خون کندی پایمال شده است. حتی تنفر عاملان ترور از خانواده کندی تا اندازه‌ای بود که برادر او رابرت کندی را به قتل رساندند.

آیا اسناد منتشر شده تا اندازه‌ای روشن نمی‌کند عاملان ترور کندی چه کسانی بودند؟

مطالبی که منتشر شده شامل مسائلی مهم و تعیین‌کننده نیست که بتوان به وسیله آن عاملان و دست‌اندرکاران نهایی ترور کندی را مشخص کرد، ولی می‌شود استنباط کرد این واقعه با اطلاع و آگاهی دستگاه‌های امنیتی بوده و صاحبان ثروت و صنایع که معمولا در شمال آمریکا ساکن بودند و تعصب شدیدی نسبت به مذهب پروتستان لوتری داشتند، از ابتدا با تفکرات کاتولیک کندی مخالف بودند.

به نظر شما چه کسانی پشت پرده ترور کندی هستند؟

نقطه‌های تاریکی در ترور او وجود دارد و شاید واقعیت اصلی این ترور هیچ‌گاه منتشر نشود. آن زمان، انگشت اتهام را به سوی اوسوالد نشانه رفتند و حتی برای
دور کردن اذهان از داخل، او را تحت تأثیر تفکرات کمونیستی و مسکو خواندند.
به نظر می‌رسد بیشتر قشر سرمایه‌دار و صاحبان صنایع بودند که روی مسائل مالیاتی حساسیت زیادی داشتند. فرستادن انسان به کره ماه و قدرت‌نمایی در برابر شوروی سبب افزایش محبوبیت او شد و شاید غبطه جمهوریخواهان را برانگیخت.

یعنی جمهوریخواهان نیز به نحوی در قتل کندی نقش داشتند؟

برخلاف تصور بسیاری که فکر می‌کنند آمریکا مانند اروپا یک جامعه آزاد و باز است، ایالات متحده یک جامعه کنترل‌شده است. این جامعه به شما آزادی می‌دهد، ولی آزادی شما را کنترل می‌کند. دموکراسی در آمریکا یک دموکراسی فردی است؛ برخلاف فرانسه که یک دموکراسی جمعی دارد. جامعه آمریکا کاملا کنترل شده است و اجازه نمی‌دهد‌ یک شخص بیش از حد مطلوب محبوبیت کسب کند.

کمیل انتظاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها